Corvinus, Antonius - Am dritten Sontage im Aduent/ Lection aus der ersten Epistel Pauli zu den corinthern am 4. Cap.

Corvinus, Antonius - Am dritten Sontage im Aduent/ Lection aus der ersten Epistel Pauli zu den corinthern am 4. Cap.

Lieben Brüder/ Dafür halte vns jederman/ nemlich/ für Christus Diener/ vnd Haushalter vber Gottes geheimnis. Nu suchet man nicht mehr an den Haushaltern/ denn das sie trew erfunden werden. Mir aber ists ein geringes/ das ich von euch gerichtet werde/ oder von einem menschlichen tage/ Auch richte ich mich selbs nicht/ Ich bin wol nichts mir bewust/ aber darinne bin ich nicht gerechtfertiget/ Der Herr ists aber/ der mich richtet.

Darumb richtet nicht fur der zeit/ bis der Herr kome/ welchher auch wird ans liecht bringen/ was im finstern verborgen ist/ vnd den rat der hertzen offenbaren/ als denn wird einem iglichen von Gott lob widerfaren.

Kurtze auslegung der Epistel.

WIe vns das Euangelium dieses Sontags einen auffrichtigen vnd rechtschafnen Prediger/ der vmb der warheit willen im finsternis sitzet/ vnd nichts deste weniger sein Jüngern leret/ vnd zu Christo weiset/ beschrieben hat/ Also thut auch jnn dieser Lection der heilige Paulus/ denn was sein/ vnd aller Predicanten ampt sey/ wo fur man sie auch ehren vnd halten solle/ stellet er vns dermassen fur die augen/ das die sache nicht viel auslegens oder glosirens bedarff/ Wolte nur Gott/ das wir so im selbigen ampt sein/ vnd den stuel Moses inne haben/ hierin vleissige nachfolger sein kündten. Wo fur wil er aber gehalten/ vnd was sol sein ampt sein? Wil er auch fur einen herrn vber Italien/ oder sonst fur einen grossen hansen gehalten sein? Nein/ sondern fur einen Diener Christi/ gibt er sich aus/ Christi/ sag ich/ der auch jnn dieser welt/ ob er wol ein HERR Himels vnd der erden war/ kein herrschafft gesucht/ sondern vnser aller Diener worden ist/ also/ das er auch darnach/ da er seine Aposteln zu predigen abfertigte/ denselbigen allen pracht vnd herschafft verboten/ vnd allen menschen zum dienste vnterworffen hat/ Denn also sagt er zu ihnen im Euangelio Johannis/ Wie mich mein Vater gesand hat/ so sende ich euch auch. Wie war Christus gesand? Das er vns dienete/ vnd nicht das er jhm dienen liesse/ Dieweil nu der Diener nicht grösser ist/ denn sein Herr/ der jhn gesand hat/ so sagt nicht vnbillich S. Paul/ vnd mit jm ein jder Prediger.

Dafur halte vns jederman/ nemlich/ fur Christus Diener/ vnd haushalter vber Gottes geheimnis.

Hörstu das wir Diener sein sollen/ vnd nicht herrn? Wes diener aber sollen wir sein? Dieser welt? Nein/ sondern Christi/ Wo mit aber sollen wir jm dienen? Vber das/ das wir fur vns selbs ihm gleuben vnd anhengig sein sollen/ sollen wir auch mit dem worte andern leuten/ das sie zum glauben komen/ vnd folgendes im selbigen bleiben mögen/ behülfflich vnd geraten sein/ Denn was jnn diesem fall/ armen leuten geschicht (wie auch jnn andern wercken der liebe) ist Christo eben so angenem/ als were es jm selber geschehen/ Ja dieweil ich ein Diener Christi sein sol/ wie kan ich jhm denn bas dienen/ denn jnn dem seinen? Er fur seine person/ darff sein nicht/ Es bedürffens aber die/ so jn noch nicht erkennen/ vnd doch zum leben versehen sein/ wie er sagt/ Arme leut werdet jr allezeit haben/ mich aber werdet ir nicht allezeit haben. Eigentlich ist dieser spruch von wercken der liebe (damit dem nehisten jnn seiner armut geholffen wird) gesagt. Ists aber nicht auch ein herrlich werck der liebe/ jmands vnterweisen/ vnd mit der predigt des Euangelii zur gerechtigkeit dienen? Ich halte das kein grösser wolthat auff erden/ em nehisten erzeigt werden könne. Doch mus man in diesem dienste/ damit wir Christo verpflicht/ vnd dem nehisten zu helffen schuldig sein/ wol zusehen/ das man recht/ trewlich vnd wol diene. Wenn aber diene ich wol? Wenn ich gedencke/ das ich nicht ein Haushalter bin/ vber menschliche lere/ sondern vber Gottes/ Gottes/ Gottes geheimnis/ Was sind das fur geheimnis? Gottes geheimnis ist das heilige Euangelion/ darinnen die himlischen vnd Göttliche güter/ welche wir jnn Christo empfangen haben/ verborgen sein. Wenn nu dieselbigen trewlich ausgeteilt werden durchs Wort/ also das dasselbige wort/ durch keinen vnflat menschlicher lere beschmeiset wird/ so sind wir gute Haushalter/ vnd thun gnug vnserm ampte/ wie auch Dauid war/ da er sagte/ Ich wil die vbertretter/ deine/ deine/ deine wege leeren/ das sich die sunder zu dir bekeren. Ja solchs fordert S. Paul selbs von vns/ jnn dem da er weiter sagt.

Nu suchet man nicht mehr an den Haushaltern/ denn das sie trew erfunden werden.

Solche wort solten die Diener des Worts/ billich allezeit fur den augen haben/ Denn ein Diener sein/ ist nichts/ wenn ich nicht im selbigen meinem dienste trewlich diene. Es gaben sich zur zeit Jeremie/ die Propheten vnd Priester auch aus/ fur Diener vnd Haushalter Gottes/ Dieweil sie aber nicht getrew waren/ vnd ihre treume mehr austeilten/ denn Gottes wort/ musten sie hören/ beide/ Propheten vnd Priester sind schelcke/ vnd finde auch inn meinem hause jre bosheit.

Wie viel sind jtzt Lerer/ Prediger/ Schreiber/ die sich alle fur trew ausgeben/ vnd doch verfürer vnd buben inn der haut sein? Dennoch haben solche wescher vnd frösche/ Keiser/ Könige/ vnd die Fürsten dieser Welt/ auff der seiten/ Wenn aber andere Lerer/ so mit Göttlicher Schrifft recht vmbgehen/ müssen verflucht vnd verdampt sein/ Aber solcher vndanckbarkeit soll sich ein fromer/ vnd getrewer Diener Christi/ nicht lassen irre machen/ sintemal es allen rechtschaffnen Predigern von anfang also ergangen ist/ sondern viel mehr mit S. Paul sagen.

Mir aber ists ein geringes/ das ich von euch gerichtet werde/ odder von einem menschlichen tage/ Auch richte ich mich selbs nicht/ Ich bin wol nichts mir bewust/ aber darinne bin ich nicht gerechtfertigt/ Der Herr ists aber/ der mich richtet.

Das sind freilich wort eins getrewen Dieners Jesu Christi/ Vnd der sich/ wenn sich gleich die Welt noch zehen mal vngeschickter hielte gegen das wort/ von seinem vleisse nicht leichtlich wil lassen abwenden/ er will des seinen warten/ vleissig auff sein ampt sehen/ vnd den mangel an jm nicht sein lassen/ Wil jn darüber je die Welt richten/ verdammen/ vnd fur einen ketzer ausruffen/ damit wil er zu friede sein/ vnd solchs Gott befehlen/ Ja auch er selbs/ ob er wol nichts weis das er jnn seinem ampt zu viel odder zu wenig gethan habe/ wil er sich dennoch weder verdammen noch rechtfertigen/ Verdammen wil er sich nicht/ denn es ist jhm jnn keinem wege bewust/ das er jemands/ wie jm die falschen Apostelln felschlich schuld gaben/ mit vnreiner lere solt verfurt haben/ So wil er sich auch selbs nicht rechtfertigen/ dieweil fur Gott niemand rein vnd vnschuldig sein kan/ sondern den Herrn seinen Richter sein lassen/ Vnd imer mit dem Propheten lagen/ Wer kan mercken/ wie offt er feilet: verzeihe mir die verborgen feile.

Item/ mit S. Johannes/ Wenn wir sagen wir haben keine sunde/ so verfüren wir vns selber/ vnd die warheit ist nicht inn vns. Sihe/ also veracht S. Paul das gericht dieser welt/ verteidingt auch sein ampt/ als einer der nicht anders wüste/ denn das er sich recht darin gehalten hatte/ bekent aber doch das er ein mensch sey/ vnd durch menschliche schwacheit etwas menschliches hab thun können/ Wendet darnach seine rede/ zu solchen vnzeitlichen Richtern/ Vnd sagt also.

Darumb richtet nicht vor der zeit/ bis der Herr kome/ welcher auch wird ans liecht bringen/ was im finstern verborgen ist/ vnd den rat der herzen offenbaren/ als denn wird einem jglichen von Gott lob widerfaren.

Es stimpt hie S. Paul vberein mit Christo/ der denn beim Euangelisten S. Lucas auch sagt/ Richtet nicht/ auff das jhr nicht gerichtet werdet.

Mercke/ das Paulus sagt/ Man solle fur der zeit nicht richten/ die dinge/ so verborgen sein/ Denn dieweil er hie von den dingen sagt/ so noch heimlich vnd verborgen sein/ welche denn nicht ehe/ denn an jenem tage/ wenn Christus jnn seiner herrligkeit komen wird/ gerichtet werden sollen/ so wil freilich der Apostel/ der Oberkeit vnd Predigern/ jr gerichte nicht genomen haben/ Ja wenn solch richten/ welchs die Prediger mit dem wort Gottes/ vnd die Oberkeit mit dem schwerte thun müssen/ auffgehaben sein solte/ Was wolte denn aus der Welt werden? Wie lange wolte bestehen die gemeine Policey/ Gemeiner fried/ vnd Bürgerliche einigkeit? Wir sehen das es wunderlich vnd scheuslich jnn der Welt zugehet/ wenn gleich die Prediger auffs fleissigste mit dem worte/ vnd die Oberkeit mit dem schwerd straffen/ Was wolte denn draus werden/ wenn solchs nicht were? Demnach mustu den apostel hie also verstehen/ das er nicht von offentlichen sunden/ sonder von dingen rede/ so noch im finstern/ vnd radte des hertzen verborgen sein/ denn dieselbigen sol man Gott zu richten heimstellen/ der denn auch on allen zweifel/ an jenem tage/ alles was heimlich oder offenbar ist/ richten vnd belohnen wil/ das böse mit dem verdamnis/ das gute aber mit der seligkeit.

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