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 +======Alber, Erasmus - Der holdseligen Blumen der Treifeltigkeyt bedeutung/ Nützlich zulesen/ Gott dem Herrn zu ehren.======
  
 +Der Edeln vnd Wolgebornen Greffin vnnd Frawen/ Fraw Anna/ Geborne vonn Von steyn/ Greffin vnd Frawen zu Mansfelt/ meiner Gnedigen Frawen.
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 +WOlgeborne/ Gnedige Fraw/ An alle wercken Gottes spüret man seine vnaussprechliche güte/ Wie hertzlich gern wolt der liebe Gott alle Menschen selig haben/ Vnnd ist doch jha gar sein wille nicht/ das yemandt verlorn werde/ Wie S. Paulus sagt 1. Timo. 2 Gott wil das allen Menschen geholffen werde/ Vnnd zur erkendtnis der warheyt kummen.
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 +Dann vnser Herr Gott offenbaret sich vns nicht allein durch sein heyliges Wordt/ Sonder auch durch seine Creaturen/ so wir teglich für vns sehen/ Vnd ymmerdar brauchen vnd geniessen.
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 +Der weyse König Salomon hatte aus den Creaturen einen hohen verstand vonn Gott gefasset/ Wie man noch sihet inn seinen Sprüchen/ Vnnd im ersten Buch der Könige am vierdten Capitel stehet also geschrieben/ Salomon redet drey tausent Sprüche/ Vnd seiner lieder waren tausent vnnd fünffe/ Vnnd er redet vonn Beumen/ Vonn Ceder an zu Libanon/ bis an den Isop der aufs der wandt wechst/ Auch redet er von vihe/ Von Vögeln/ Von gewürme vnnd Fischen/ Dann derselben natur vnnd kreffte hat er mit Gottes Reich vnd andern nützlichen dingen können vergleychen/ Wie seine Sprüche noch zeugen.
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 +Der liebe Elias von Mansfelt/ nemlich D. Martinus/ der treffliche Prophet/ pflegt auch Gott den Herrn in seynen Creaturn vnd wercken zusuchen/ Vnd fandt viel schöner bedeutung vnd gleichnisse/ Die gantze Heylige Schrifft leret vns Gott bey seinen wercken erkennen/ Darumb sie auch so voller Gleichnis ist/ vnd vnser Herr Christus hat sein Euangelium durch gleichnisse geleret/ Der hohe Artickel/ Von der Todten vfferstehung/ ist vns in vielen Creaturen fürgebildet.
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 +So hat vns Gott sein grosse liebe gegen vns/ nicht allein in vnsern Eltern/ sonder auch in den vnuernü+nfftigen Thiern fürgemalet.
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 +Vnsers Herr Christi Blutuergiessen ist vnns im Pellican fürgeschrieben/ Das ist ein vogel in Egypten/ dem sind die Schlangen feind/ Wann nun der Pellican ausfleugt/ kummen die Schlangen vnd erwürgen ihm seine Jungen/ Wann der Pellican wider kümpt/ Vnnd sind seine Jungen todt/ tregt er leyd vber jhnen bis an dritten tag/ Als dann picker er jhm selbst ein loch in die brust/ das das blut heraus sprützt/ damit besprengt vnnd begeust er seine Jungen/ so werden sie widder lebendig.
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 +Ist das nicht ein schön bilde der liebe vnsers Herren Christi gegen vnns/ Die wir durch die Hellische Schlangen erwürget sind.
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 +Es haben auch etliche Fürsten ein Pellican in jrem Wappen/ zu bedeuten die grosse liebe gegen jhren vntersassen/ darumb auch Herrn vnnd Fürsten von alters her/ Vetter des Vaterlands genennet werden/ Aber ytzt halten sich etliche also/ dz sie verhehrer des Vaterlands genennet vnd für Gott verklagt werden/ dann es ist an der welt ende/ da die vngerechtigkeyt vberhand nimpt/ vnd die liebe erkalt vnnd keyn Glaub mehr ist/ Math. 24. Luce. 18. Daniel 8.
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 +Es sind feine vnd Gott wolgefellige gedancken/ wann man vnsern Herrn Gott also inn den Creaturn sucht vnd preyset/ Darumb auch der Prophet vnnd König Dauid/ als er im neunzehenden Psalm vnsern Herrn Christum/ mit der Sonnen/ vnnd die Apostel mit den hymeln verglychen/ vnd das Euangelium der hehrligkeyt Gottes hoch gepreyset hat/ bittet er am Ende desselben Psalmes vnsern Herrn Gott/ er wolt jhm solche rede seines mundes vnnd das gespreche seines hertzen lassen wolgefaln. Desgleichen/ als er im 104. Psalm/ Gott vmb seine manchfeltige wercke vnd Creaturn gepreyset hatte/ spricht er am ende des Psalmen/ Ich will dem Herrn singen mein lebenlang/ vnnd meinen Gott loben so lang ich bin/ Meine rede müsse jm wolgefaln/ Ich frewe mich des Herrn/ Als wolt der Prophet sagen/ On zweyffel gefaln dir solche rede vnd gedancken wol.
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 +Vnser Herr Gott preyset das Ehliche leben/ als sein geschöpff/ inn vielen Creaturen/ welchs den Babst/ als einen Ehefeindt vnd Ehschender wol verdriessen mag.
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 +Vnter den beumen vnd kreutern sind Menlin vnd Frewlin/ vnnd wann sie beyeinander stehn/ so wachsen sie dester lieber/ damit vnser Herr Got die Ehliche liebe bestetiget/ Darumb er auch seinem eingeborne Son vnserm lieben Herrn Christo/ ein Ehlich Gemahl/ das ist/ seine liebe Christenheyt/ gegeben/ welche auch der Herr mit seinem Blut von sünden gewaschen vnd gereiniget hat/ Ephe. 5.
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 +Himel vnd erden sind auch durch Gott in die ehe zusamen gegeben/ Vnd die erde ist des himels Ehgemal vnd wirt vonn himel schwanger vnd fruchtbar.
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 +Da S. Paulus zu Athen das Euangelium prediget/ leret er auch/ das man Gott in den Creaturen suchen sol/ Vnd spricht/ Gott sey nit fern vonn eym ytlichen vnter vns/ Acto. 17.
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 +Vnd in der Epistel an die Römer schreibt er/ Wie Got die jhenen grewlich strafft/ so jn bei seinen Creaturen vnd wercken nicht erkennen/ Roma 1.
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 +So offt wir ein creatur brauchen/ welchs wir on vnterlas thun/ so sollen wir vnserm Herrn Gott dabey dancken'/ Wann einer seine hende waschet/ so sol er Gott vmb dasselbe wasser dancken/ Können wir doch des wassers nicht ein tag emperen/ Die Menschen die sich also gewehnen/ Gott vmb seine Creaturen zu dancken/ vnd zu loben vnd sich vber seine mancherley wercke zu verwundern/ die werden ye lenger ye frümer/ vnd hüten sich für sünden/ vnd dz sind die rechte Kinder Gottes/ Dagegen zürnet der Prophet Dauid sehr vber die/ so Gott an seinen wercken nit erkennen noch jm darumb dancken/ sonder jn noch darzu lesern/ Psal. 139. Ach Gott/ das du tödtest die Gottlosen etc. Desgleichen steht im 104. Psalm/ Der sünder mus ein ende werden/ die nit ein mal sprechen/ last vnns doch den Herrn vnsern Gott fürchten/ der vns früregen vnd spatregen zu rechter zeyt gibt/ vnd vns die erndte trewlich vnd jerlich behüt/ Jere. 5.
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 +Weltliche Herrn haben nit mit yederman Gemeyne schafft/ vnd machen nit mit yederman kundschafft/ es gepürt sich auch nit/ vff das sie nit veracht werden/ Wie man spricht /Nimia familiaritas facit contemptum/ Wer sich all zu gemein macht/ der wirdt dadurch veracht/ Aber vnser Herr Got als des Reich nit von dieser welt ist/ fragt nichts nach diesem Sprichwort/ Wolt gern yedermans kundtschafft vnnd mit yederman gemeinschafft haben/ drumb offenbaret er sich den Menschen beyde inn seinem Wordt vnd Creaturen/ vnd gesellet sich zu yederman/ Vnd ob er wol vom mehrerteyl der Menschen veracht wirdt/ noch kan er seine weyse nicht lassen/ feret ymmer fort freundlich zu sein/ vnnd seine güte wehret ewiglich/ lest seine Sonne scheinen vber böss vnd gut etc.
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 +Vnd wie gern vnser Herr Gott bey den Menschen sei/ das sihet man wol an seinem eyngebornen Son vnserm Herrn Jhesu Christo/ Als der leib vff erden gieng/ hatte er für keynem Menschen ein abschewens/ war gern bei yederman/ das er auch von den Priestern vnd Schrifftgelerten drumb veracht ward/ vnnd hielt sich viel mehr zu den armen/ geringen/ Törichten/ gebrechlichen/ krancken/ vnd elenden/ dann zu den Reichen/ hochgeachten/ weysen/ starcken/ vnd gesunden/ halff yederman gern/ Wer nun seiner hülff begert/ der ward seiner bitte gewert/ Darumb er von S. Paulo Poilanthropos/ das ist/ Menschen lieber Menschen freund genennet wirt/ Vnd im achten Capitel der Sprüche Salomo/ spricht Gosses weysheyt/ das ist/ vnnser Herr Christus/ ehe dann er Mensch geborn ist/ Mein lust ist bei den Menschen kindern.
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 +Vnd im 5. Buch Mosi am 33. Cap. steht auch von jm dis schöne sprüchlin/ Wie hat er die leute so lieb/ so lieb hatte Gottes Sohn die Menschen/ das er selbst Mensch ward/ Et verbum caro factum est((Und das Wort ist Fleisch geworden)).
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 +So lieb hat Gottes Son die Menschen/ das er vmb jhret willen vnaussprechliche marter/ vnd verachtung leidet/ vnd sein leben für sie in den todt gibt.
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 +So sehr demütiget sich Gottes Son/ das er sich yedermans Bruder nennet/ er sei wer er wölle/ wann er nur seine liebe/freundtschafft vnnd bruderschafft begert/ vnnd schencket jhm das ewige leben/ Psam 21. Johannes 20. Vnnd alles was zuu ihm kümpt/ das stöst er nichthinauss/ Johannes 6. Er bittet yederman zu gast/ Kumpt(spricht er) es ist aööes  bereot/ kumpt alle zu mir/ die ihr mühselig vnnd beschwerdt seyd/ Ich will euch erquicken/ Matthei 11. Vnnd zürnet mit denen/ so nicht kummen vnnd seiner hülff begern.
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 +Er will/ das Gott nicht allein sein Vater/ sonder auch vnser Vater sei/ vnd macht vns teylhafftig aller vetterlichen gütter/ Vnd nötiget vnns noch zu sölchen vnuergenglichen erbgütern/ also/ das wer sein Bruder vnd miterbe nicht sein will/ derselb in Gottes ewigen vngnaden bleiben soll/ Luce 14.
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 +Weyl dann vnser Herr Gott so gern bei vnns ist/ Vnd wolt gern von  yederman erkandt sein/ vnd offenbaret sich vnns nicht allein durch sein Heyliges Wort/ sondern lest vns auch seine gegenwertigkeyt spüren in seinen Creaturen/ vnd bildet sich vns in denselben für/ vnd wil von vns gesucht/ erkand/ geehret/ gepreiset/ vnd gerhümet sein/ vnd hat so ein gros gefall an seinen wercken vnd Creaturn Genesis 1. Psalm 104. Die er auch sampt vns seinen Kindern/ am Jüngsten tage ernewen wil/ Roma. 8. Apoca. 21. So habe ich vnter andern Gottes Creaturen vnnd wercken/ auch diese liebliche Blumen die man recht nennet die Treifeltigkeyt((Anemone hepatica, Dreifaltigkeitskraut))/ offt mit lust vnd liebe vnd verwunderng angesehen/ vns seiner bedeutung nach gedacht, bis ich sie funden habe.
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 +So bedeuten nun die drei bletter/ so aneinander stehn/ Gott den Vater/ Gott den Son/ Vnnd Gott den heyligen Geyt/ vnd wie die Bletter aneinander sstehn/ gleich als weren sie ein Corpus/ vnd ist doch Treifeltig/ Also sind in der einigen Gotheyt vnd in dem eynigen Göttlichen wesen/ drei vnterschiedliche personen.
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 +Die Gold oder Sonnefarb mitten zwischen den dreyen Blettern/ die sich mit jren schönen glentzen/ inn alle drey Bletter ausgeust/ bedeut die Gottheyt/ so den dreyen Personen gemein ist.
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 +Was bedeuten aber die zwey neben Bletlin/ so hart vnten an den dreien Blettern hangen/ Sie bedeuten die zwo Gemeinde Gottes/ die in sein ewiges reich gehören/ bei welchen er sein will/ vnd sie bei jm/ nemlich die Gemeine der Engel/ Vnd die Gemeine der menschen/ Dann diese zwo Gemeine hat Got für allen creaturen erwelet/ das sie ihn erkennen/ preisen/ predigen/ rhümen vnnd loben söllen in ewigkeyt. Johan. 14. Vff das jhr seid wo ich bin.
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 +Es haben auch die zwey Bletter fast eynerley farb mit den dreyen Blettern/ nemlich braun oder weys/ Dann Gott bekleidet diese zwo Gemeine mit seiner farbe/ das ist/ mit seiner hehrligkeyt/Wie S. Joha. sagt 1. Joh. 3. Meine lieben/ Wir sind nu Gottes Kinder/ vnd ist noch nicht erschienen was wir sein werden/ wir wissen aber/ wann es erscheinen wirt/ das wir jm gleich sein werden/ dann wir werden jn sehen wie er ist/ Vnnd ein yglicher der sölche hoffnung hat zu jhm/ der reyniget sich/ wie er auch reyn ist/ dz ist/ Wie S. Paulus sagt Roma 6. Er wandelt in eim newen leben/ Desgleichen spricht vnser Herr Christus Math. 13. Die gerechten werden leuchten wie die Sonnen in jres Vaters reich/ Vnd 2. Pet. 1. spricht/ Wir werden teylhafftig der Götlichen natur.
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 +Dis sind meine gedancken von disem schönen holdseligen Blümlin/ damit ich mich danckbar erzeye gegen vnserm Herrn Got/ für seine vnaussprechliche gnade/ dadurch er vns in sein ewiges reich beruffen/ vnd seinen Engeln gleich gemacht hat.
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 +Wil auch hiemit andern vrsach gegeben haben/Gott in seinen Creaturen zusuchen vnnd zuerkennen/ bis das wir ein mal in jhenem leben zusamen kummen/ Da werden wir alles viel basse verstehn/ vnd vns vber alle Gottes gaben vnd wercke newiglich verwundern vnd frewen/ vnnd vnsern Herrn Gott vm alle seine hehrliche wolthaten loben in ewigkeyt/ Des helff vns Gott der Vater/ Gott der Son/ Gott der heylige Geyst/ der einige/ ware/ ewige Got/ die Götliche Treifaltigkeit/ Amen.
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 +Was aber dis kraut für tugende habe/ findet man inn Herbariis/ Jungen kindern die grosse hitz vnd bauchwehe haben/ sol man es zutrincken geben/ reümet auch die brust/ vertreibt lungen vnd hals geschwer/ es werden auch diesem kraut viel namen gegeben/ Es wirt genennet Freissam Treifeltigkeyt/ herba Trinitatis/ kraut der Treifeltigkeyt/ Vff Griechisch heyst es/ Diosanthos/ das ist/ Gut blum/ Göttlich blum/ Edelblum/ Gottesblum/ Flos Jouis/ Flammea/ Flamma Jonis/ Göttlicher glantz/ Wirt auch genennet Sarrana/ das ist/ Braun/ Purpurfarb/ Item Tustula marina/ Jacea/ Jasmi/ Albeser/ Die zame Treyfeltigkeyt heyst vff Griechisch Phlogeos oder Phlogeon/ das ist/ Flammeus/ Lucidus/ rubeus/ liecht/ hell/ rot/ vmb des hellen glantzs willen/ Die wilde Treifeltigkeyt heyst Phlox/ das ist/ ein Flam.
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 +So habe ich nun/ Gnedige Fraw/ diss Büchlin E. G. zugeschrieben/ vmb der liebe willen/ so E. G. zu vnserm Herrn Gott hat/ welche auss dem Glauben/ als ein rechtschaffene Christliche tugendt fleüst/ daher auch E. G. in jhrem elende gedultig vnnd getrost ist/ vnd nicht zweyffelt/ sölche Trübsal werde ein frölich ende haben/ Wie vnns vnser Herr Christus zugesagt hat/ Vnd S. Paulus spricht/ Wir wissen/ das denen/ die Gott lieben/ alle dinge zum besten dienen. Ro. 8.
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 +Dem Gott/ der im Wesen eynfeltig/ vnd in Personen Treifeltig ist/ der einfeltigen Treifeltigkeyt/ vns in diesem einfeltigen Blümlin fürgemalet/ sei lob vnd danck/ ehr vnd preys in ewigkeyt/ Demselben sei E. G. sampt ewerm lieben Hern vnd Kindern/ meinen Gnedigen Hern vnd Frewlin/ in ewigkeyt befolen/ Amen.
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 +E. G.\\
 +Vntertheniger\\
 +Erasmus Alberus
 +
 +Stigelius.\\
 +Praesentemque refert quaelibet herba Deum.((Und jedes Kraut meldet die Gegenwart Gottes.))
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 +Alberus.\\
 +Al allen Kreutern spürt man fein\\
 +Das Gott mus gegenwertig sein\\
 +Gott lest in allen Kreütern sich\\
 +Frei sehn vnd mercken öffentlich.
 +
 +Anno 1550