Bugenhagen, Johannes - Des Pomern pfarrers zu wittemberg bedencken/ wie mans mit den Ampten der Kirchen halten soll.

1524.

VOr allen dingen mus man darob seyn/ das man rechtschaffene prediger habe/ die Christum weyslich predigen Das er seyn leyb dargeben vnd seyn blut vergossen habe/ zu vergebung vnser sunde/ Auff das wyr erlöset wurden aus dem reych des todts/ vnd kinder gotes wurden/ Durch wilche eynige predige alle yrthumb abfallen/ durch die wyr bisher sind verfüret worden.

Denn wyr sehen/ das sich etlich/ weys nicht wer/ fur Christliche vnd Euangelisch prediger eyndringen/ die nicht wissen zuleren/ sondern alleyn zuschelten die sie wollen/ Eben als hetten sie den geyst den die haben/ durch wilche das Euangelion ist widerumb offenbart worden/ Die doch die widerwertige vnd feyndt nicht anders/ denn mit der Euangelischen Warheyt angreyffen.

Was wyr fur prediger ynn kurtz haben werden/ zeygt vns Gott ynn den zu Alstedt an/ vnd das vns Gott dasselb anzeygt/ halt ich fur eyn grosse gnad/ Denn er will vns der gestalt vnd damit erynnern/ das wyr nicht mit vnser weysheyt Christus vnsers lieben herrn vnd heylands gütigs wort/ so verechtlich halten sollen/ Eben als wolt es vmb sonst gepredigt vnd gehoret werden.

Eben als das warhafftig Euangelion/ also werden auch die Euangelische prediger/ verachtet/ Denn weyl man sich wegert/ das zugeben/ das man hiefur gottloser gestalt geben hat/ so will man nu auch souiel nicht geben/ das die prediger yhr vnterhaltung vnd leybsnarung daruon mochten haben.

Darumb hat sich meyn Gnedigster herr furzusehen/ vnd zubedencken/ wenn seyn Churfurstliche Gnaden zu weylen die sachen/ den zehend vnd der gleychen anders belangend befelhen/ Denn ich hab an etlichen ortern gehoret/ das man damit nicht recht vmbgehe. Die Euangelische menner klagen nicht/ haddern auch nicht vmb des yhren willen/ Aber dennoch leyden sie ynn des armut/ Vnd wenn die selben absterben/ was werden denn fur leut an yhr stat kommen? Eyn yeder wolt lieber eyn handtwerck lernen/ sich daruon zuneren. Ich glawb nicht/ das vns Gott allezeyt widder vnsern willen solche menner geben wird/ die vns das Euangelion predigen/ als itzt.

Nach dem ynn disem landt zu Sachssen das Euangelion nu lenger/ denn drey iar geprediget ist/ so werden wyr nicht selig werden wyr bringen denn die Mess zu der gemeynschafft vnd gemeyner geniessung des leybs vnd bluts Christi/ wie es Christus selbst ausgesetzt vnd gesprochen hat/ Das thut zu meynem gedechtnis. Das ist/ wenn yhrs esset vnd trincket/ so gedenckt/ das ich meyn leyb fur euch dargeben/ vnd meyn blut fur euch vergossen hab zu vergebung ewer sunde/ Vnd das das die auslegung sey/ erkleren die furgehende wort Christi/ da er sagt/ das ist meyn leyb der fur euch dargeben wird/ Vnd ob eyner daran zweyffelt/ so spricht Sant Paul klerlich/ So offt yhr werd essen vnd trincken/ so offt werd yhr den todt des HERRN verkundigen/ Nu ist das yhe nicht Sant Annen/ odder der todten gedechtnis/ odder eyn opffer ynn wilchem Christus geschlachtet werd/ von den Gotlosen/ Sondern essen vnd trincken zu eynem gedechtnis des todts Christi/ das zu eynem gedechtnis/ des/ das wyr erloset sind/ Damit wyr gewiss sind/ das wyr durch die selben dargebung des leychnams/ vnd die vergiessung des bluts Christi sind selig worden.

Dise geniessung zeygt durch das eusserlich Sacrament eben das an/ das die furgehende predig lernet/ Denn auch eben die wort/ damit Christus das Sacrament ausgesetzt hat/ nichts anders sind/ denn das Euangelion/ Vnd das Euangelion nichts anders ist/ denn diese wort/ Dennoch leutten wyr ynn des mit glocken/ schlagen auff der Orgeln und singen.

Dise wort aber Christi/ sind vnd gelten bey vns gar ncihts/ Wyr sprechen/ Sey gegrusset du konyg der Juden/ vnd wyr erkennen den nicht fur eyn konig ynn vnsern hertzen/ des wort wyr nicht gehorsam sind/ Lass vns doch erschrecken/ das Gott spricht/ Wer disem propheten nicht wird gehorchen/ an dem will ich mich rechen. Item/ Warumb spreche yhr zu myr HERR herr/ vnd thut nicht was ich sage?

Die vns das halb Euangelion/ das ist/ Christum neben dem vertrawen ynn die werck/ das ist/ die vns gar keyn Euangelion gepredigt haben/ die haben vns auch das halb/ das ist/ keyn Sacrament gegeben/ Vnd ich nenne es keyn Euangelion/ Denn sie haben Christum selbs verdampt/ der beyde gestalt des Sacraments ausgesetzt hat/ Vnd sprechen es sey ketzerey/ wenn eyner das Sacrament neme/ wie es Christus ausgesetzt hat.

Sie haben vns auch das gedechtnis des todts Christi genommen/ vnd viel gesagt/ wie das blut ynn dem leychnam sey/ Eben als wusten das auch die pawern nicht/ das ynn den kwen blut were.

Des haben sie sich aber auffs hechst bevlissen/ das wyr yhe nicht annemen/ die vergiessung des bluts Christi/ das ist/ das gedechtnis seynes todts/ Denn sie haben vns eyn andere gnugthuung gelernet.

Nu hat vns ynn dem/ wie ich oben von der predig gesagt/ Gott auch angezeygt die ferlickeyt/ die vns ynn kurtz zustehen wird/ Denn die bey vns das volck grosser anzal zu den Sacramenten Christi gedrungen haben/ die verachten nicht alleyn/ als man sagt/ an andern örtern/ sondern verneynen sie auch gar/ Das alles sehen/ vnd dennoch verachten wyr/ Vnd sehen nicht was der teuffel ym synn hat/ Wilchs ich alles ynn des/ fur eyn grosse gnad habe/ vnd anneme/ das vns Gott solchs anzeyget/ weyl man den yrthumb noch furkomen kan/ Denn Gott zeygt es vns darumb an/ das wyr hynfur vns mehr mit den dingen die Gott belangen bekümmern sollen/ denn wyr bisher gethan haben.

Vnd was wird durch die Papistischen Messen anders bestehen/ denn das das Sacrament veracht werd? Denn die Fursten dringen vberal darauff/ Vnd dennoch sihet die selben Messen niemant gern.

Den predigern ausserhalb des Landts zu Sachssen rad ich/ wenn sie an den örtern predigen/ do vor das Euangelion nicht geprediget ist/ das sie viel dings leyden/ bis sie das Euangelion weyter bringen/ Die aber nicht predigen/ den las ich nicht nach/ Mess zuhalten.

Also hab ich zwey gesagt/ Zum ersten/ das man rechtschaffen predigen soll/ Vnd zum andern/ das die Mess nichts anders/ denn eyn geniessung seyn soll. Dise zwo Cerimonien mus man von not wegen verandern.

Vnter allem andern gesang/ so man thut/ neben den todten vigilien/ ist auch das vnchristlich vnd Gottlos/ das man aus eynem gezwanck vnd nach der satzung singet/ Vnd das man sich auff solchs gesang verlest/ wenn mans gesungen hat/ vnd forcht wenn mans vnterlest/ eben als machten vns solche ding selig.

Item so ist das auch vnchristlich/ das man etlich gesang singet/ die vnchristlich zu der Eererbietung der heyligen gezogen sind.

Item so ist das auch unchristlich/ das mans dafur heldet/ als solten solche ding die Stiffter/ das ist die gelt darzu geben/ vnd altar auffgericht haben/ selig machen.

Lieber warzu singen doch nicht alleyn die trunckene Chorschüler vnd hurer/ sondern auch die grossen Tumherrn/ weyl sie die psalmen nicht verstehen/ dann das sie nur verspotten vnd lestern den namen Gottes den gantzen tag? Da geschehen alle ding widder das gepot Gottes/ Du solt den namen deynes Gottes nicht vnnütz nemen/ Denn man findet der woll/ die yhr prelaturen vnd titel berümen/ vnd doch ynn geystlichen sachen grober/ denn die plöcher/ vnd herter/ denn die ambos sind/ widder das wort Gottes.

Bey vns weyl man aus Gottes gab/ itzt den psalter horet auslegen/ (Denn den psalter an yhm selbs lernet man/ durch erfarung vnd anfechtung) sind furtreffliche zuhörer/ Da sihet man aber allein nicht ym psalter/ die tag vnd nacht ym Stifft schreyen vnd nicht psalliren. Vnangesehen/ das der selben LEction stund/ die aller bequemst vnd gelegenest stund fur sie ist/ Was Gottselckeyt kundestu dich denn zu yhnen vertrösten?

Doch taddel ich nicht/ das auch die kinder die psalmen Lateynisch singen/ Alleyn das es frey vnd vngezwungen geschehe, Doch wolt ich gern/ das man nymmer nichts ynn vnbekanter sprach singe/ man predigt denn auch darneben Gottes wort/ wie denn Sant Paul yn der ersten Episteln zu den Corinther will/ do er sagt/ Wenn keyn ausleger furhanden ist/ so schweyge der/ der mit zungen redet/ Wie wyrs denn itzt Gott lob ynn vnser kirchen auch zum teyl halten.

Man mocht auch ynn den dingen eyn Ordnung nach Doctor Martinus buchleyn machen/ Dem wyr ynn den geringen dingen billich folgen/ Angesehen/ das vns Gott/ durch yhn grossere ding/ das ist/ das heylig Euangelion geoffenbart hat.

Summa.
Man beschlie ynn dem/ was man will/ so acht ich seyn nichts/ Inn ansehung/ das es nicht alles zu gleych vnd mit eyn ander bestehen mag/ Die Papistisch Mess aber/ vnd die Eererbietung der heyligen stehen ynn keyn weg zu leyden.

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