Luther, Martin - Die bekandtnus Martini Luthers
auff den yenigen angestelten Reichßtag zu Augspurg einzulegen/ In Sibentzehen Artickel verfasset.
Im XXX Jar.
Der erst Artickel.
DAs man fest vnd aintrechtigklich leere/ das allain ain ainiger warhafftiger Gott sey/ Schöpffer hymels vnd der Erden/ Also das in dem ainigen warhafftigen Göttlichen wesen/ drey vnnderschidliche person seind/ Nemlich Got der Vatter/ Got der Son/ Got der hailig gaist/ Das der Son vom Vatter geborn/ von ewigkait zu ewigkait rechter natürlicher Gott sey mit dem Vatter/ Vnd der hailig Gaist/ baide vom Vatter vnd Son ist/ auch von ewigkait zu ewigkait/ rechter natürlicher got sey/ mit dem vatter vnd Son/ wie das alles durch die schrifft klärlich vnd gewaltigklich mag beweißt werden/ Als Johann. am.1. Am anfang war das wort/ vnd das wort war bey Got/ vnd Got war das wort/ Alle ding seind durch dasselbig gemachet/ rc. Vnd Mathei vltimo/ Geet hin leeret alle Hayden/ vnd tauffet sy im namen deß Vatters/ vnnd deß Sons vnd deß hailigen Gaists. Vnd dergleichen sprüch meer/ sonnderlich im Euangelio Johannis.
Der ander Artickel.
Das allain der Son Gotes sey warhafftiger mensch worden/ von der rainen Jungkfraw Maria/ geboren mit leyb vnd seel volkommen/ vnd nicht der vatter oder hailig Gaist sey mensch worden/ wie die ketzer Patripassian geleert haben/ Auch der Sun nit allain den leyb on seel angenomen/ Wie die Photner geirret haben/ Dann er selbs im Euangelio gar offt von seiner Seel redet/ Als da er spricht/ Mein seel ist betrübt biß in den tod rc. Das aber Gott der Son sey mensch worden/ steet Johannis primo klärlich also/ Vnd das wort ist flaisch worden rc. Vnnd Gal. am vierdten capittel/ Da die zeit erfüllet ward rc.
Der dritt Artickel.
Das derselbig Gottes Son warhafftiger Got vnd mensch Jesus Christus sey/ ain ainige vnzertrennliche person/ für vns menschen gelitten/ gecreütziget/ gestorben/ begraben/ am dritten tag aufferstanden vom Tod/ auffgefaren gen hymel/ sitzend zur rechten Gottes/ Herr über alle Creatur/ Also das man nit glauben oder leeren kan oder soll/ das Jesus Christus als der mensch oder die menschhait für vns gelitten habe/ Sonder also/ weyl Gott vnd mensch/ hie nit zwo person/ sonder ain vnzertrennliche person ist/ soll man halten vnd leeren/ das Got vnd mensch/ oder Gottes Sun warhafftig für vns gelitten hat/ wie Paulus zun Römern am 8. Cap. spricht/ Got hat seines ainigen Sons nit verschont/ sonder für vns alle dahin gegeben rc. Vnd 1. Cor. 2. hetten sy es erkannt rc. vnd dergleichen sprüch meer.
Der vierdt Artickel.
Das die erbsünd ain rechte warhafftige sünd sey/ vnd nit allain ain feel oder gebrechen/ Sonnder ain solche sünd/ die alle menschen so von Adam komen/ verdampt/ vnd ewigklich von Got schaidet/ wa nicht Jesus Christus vns vertretten/ vnnd solche sünd sampt allen sünden/ so daraußfolgen auff sich genomen hette/ Vnd durch sein leyden gnug darfür gethan/ vnnd sy also gantz auffgehaben vnd vertilget in sich selbs/ Wie dann Psal. 52. und Rom. 5. von solcher sünd klärlich geschriben ist.
Der fünfft Artickel.
Nach dem nun alle menschen sünder seind/ der sünden vnd dem Tod/ darzu dem Teüfel vnderworffen/ Ist es vnmüglich das ain mennsch sich auß seinen krefften/ oder durch seine gute werck herauß wircke/ damit er wider gerecht oder frumb werde/ Ja kan sich auch nicht beraitten oder schicken zu der gerechtigkait/ Sonder ye meer er fürnympt sich selbs herauß zu wircken ye erger es mit jm wirdt/ Das ist aber der ainig weg zu der gerechtigkait/ vnd zu der erlösung von sünden vnd Tod/ so man on alle verdienst oder werck glaubt an den Sun Gottes für vns gelitten rc. wie gesagt/ Solcher gelaub ist vnser gerechtigkait/ dann Got will für gerecht/ frumb vnd hailig gerechnet vnd gehalten werden/ alle sünd vnnd ewigs leben geschenckt haben/ Alle die solchen gelauben an seinen Son haben/ daz sy vmb seines sons willen/ sollen zu genaden genomen/ vnd kinder sein in seinem reich rc. Wie das alles S. Paul/ vnd Johannes in seinen Episteln reichlich leeren/ als Rom. 10. Mit dem hertzen gelaubt man rc. Johannis 3. Alle die an den Sun glauben sollen nicht verloren werden/ sonder das ewig leben haben rc.
Der sechst Artickel
Das solcher gelaub sey nicht ain mennschlich werck noch auß vnsern krefften müglich/ Sonder es ist ain Gotes werck vnd gab/ die der hailig gaist durch Christum gegeben in vns wirckt/ Vnd solcher glaub/ dieweyl er nit ain loser won oder dunckel deß hertzen ist/ wie die falsch glaubigen haben/ Sonder ain krefftiges/ newes/ lebendiges wesen/ bringet er vil frucht/ thut ymmer guts gegen Gott mit loben/ dancken/ bitten/ predigen/ vnd leeren/ gegen dem nechsten mit lieben/ dienen/ helffen/ rathen/ geben vnd leyhen/ vnd leyden allerlay übels biß in den tod rc.
Der sibend Artickel.
Solchen glauben zu erlangen oder vns menschen zu ergeben/ hat Got eingesetzt das predig ampt/ oder mündtlich wort/ NEmlich das Euangelium/ durch welches er solchen glauben vnd sein macht/ nutz/ vnd frucht verkündigen laßt/ vnd gibt auch durch dasselbig/ als durch ain mittel den gelauben/ mit seinem hailigen gaist/ wie vnd wa er will/ sonst ist kain ander mittel noch weyse/ weder weg noch steig/ den glauben zu bekomen/ dann gedancken ausser oder vor dem mündtlichen wort/ wie hailig vnnd gut sy scheinen/ seind sy doch eytel lugen vnd yrrthumb.
Der acht Artickel
Bey vnd neben solchem mündtlichen wort/ hat Got auch eingesetzt eüsserliche zaichen/ die man Sacrament nennet/ Nemlich die Tauff/ vnd Eucharistian/ durch welche Gott neben dem Wort/ auch den glauben vnd seinen gaist anbeüt vnd gibt/ vnd sterckt alle die sein begeren.
Der neündt Artickel.
Das die Tauff das erst zaichen oder Sacrament/ steet inzwayen stucken/ Nemlich im wasser/ vnnd wort Gottes/ oder das man mit wasser tauffe/ vnnd Gottes wort spreche/ vnnd sey nicht allein schlecht wasser/ oder begiessen (wie die Tauffs lesterer yetzund leeren) Sonder weyl Gottes wort dabey ist/( vnd sy auff Gottes wort gegründt/ So ist es ain hailig/ lebendig/ krefftig ding/ Vnd wie Paulus sagt Titon. 3. Ephesios 5. Ain bad der widergeburt/ vnd vernewerung deß hailigen Gaists rc. Vnnd das solche Tauff/ auch den kindlein zuraichen vnnd mitzutailen sey/ Gottes wort aber/ darauff sy steet seind dise/ Geet hin vnnd Tauffet im namen deß vatters/ vnd deß Sons/ vnd deß hailgen Gaists/ Mathei am lesten cap. Wer gelaubt rc. Da muß man gelauben.
Der zehend Artickel.
Das Eucharistia oder deß Altars Sacrament/ steet auch in zwayen stucken/ Nemlich/ da sey warhafftigklich/ gegenwertig im brot vnd im wein/ der war leyb vnd blut Christi/ nach laut der wort/ Das ist mein leyb/ das ist mein blut/ vnd sey nit allain brot vnd wein/ wwie yetzund das widertail fürgibt/ Dise wort fürdern vnd bringen auch den glauben/ üben auch den selbigen/ bey allen denen/ so solches Sacrament begeren/ vnd nicht darwider handeln/ geleich wie die Tauff auch den glauben bringt vnd gibt/ so man jr begert.
Der ailfft Artickel.
Das die haimlich Beicht nit soll erzwungen werden mit gesetzen/ so wenig als die Tauff/ Sacrament/ Euangelion sollen erzwungen sein/ sonder frey/ Doch das man wiß wie gar trostlich/ vnd hailsam/ nutzlich vnd gut sy sey den betrübten oder irrigen gewissen/ dieweyl darinnen die absolution/ Das ist/ Gottes wort vnd vrtail gesprochen wirdt/ dadurch das gewissen loß vnd zufriden wirdt von seinem bekümmernuß/ Sey auch nit not alle sünd zuerzelen/ Man mag aber anzaigen/ die so das hertz beissen vnd vnruwig machen rc.
Der zwelfft Artickel.
Das kain zweyfel sey/ es sey vnd bleyb auff erden ain hailige Christliche kirch/ biß an der welt end/ wie Cristus spricht Mathei vltimo/ Sihe ich bin bey eüch biß an der welt end/ Solche Kirchen ist nichts anderst dann die glaubigen an Christum/ Welche obgenannte artickel vnnd stuck halten/ glauben vnd leeren/ vnd darüber veruolget vnd gemartert werden in der welt/ Dann wo das Euangelion geprediget wirdt/ vnd die Sacrament recht gebraucht/ da ist die hailig Christlich kirch/ Vnd sy ist nicht mit gesetzen vnd eüsserlicher pracht/ an stett vnd zeit/ an person vnd geberde gebunden.
Der dreyzehend Artickel.
Das vnnser Herr Jesus Christus an dem Jungsten tag komen wirdt/ zu richten die lebendigen vnd die todten/ vnd seine gelaubigen erlösen von allem übel/ vnd in das ewig leben bringen/ Die unglaubigen vnd Gotlosen straffen/ vnd sampt den Teüffeln in die hell verdammen ewigklich/ rc.
Der vierzehend Artickel.
Das in deß/ biß der Herr zu gericht kompt/ vnd allen gewalt vnd herrschafft auffheben wirdt/ Soll man weltliche Oberkait vnd herrschafft in eeren haben vnd gehorsam sein/ Als ainem stand von Got verordnet/ zu schützen die frommen/ vnd zu steberen die bösen/ Das solchen stannd ain Christ/ wa er darzu ordenlich beruffen wirdt/ on schaden vnd far seines gelaubens/ vnnd seiner seel säligkait/ wol füren oder darinnen dienen mag.
Der fünfftzehend Artickel.
Auß dem allen volgen/ das die leer so den Priestern vnnd gaistlichen/ die Ee vnd in gemain hin/ flaisch vnd speiß verbeüt/ sampt allerlay Closterleben vnd gelübten (weyl man dadurch gnad vnd seel säligkait sucht vnd mainet/ vnd nit frey laßt) eyttel verdampte Teüffelsleer sey/ Wie es Sant Paul. 1 Thi.4. nennet/ So doch allain Christus der ainig weg ist zu der gnaden vnd seel säligkait.
Der sechtzehend Artickel.
Das für allen grewel/ die Mess so biß hieher für ain opffer oder gut werck gehalten/ damit ains dem andern gnad erwerben hat wöllen/ abzuthun sein/ Sonnder an statt solcher Mess ain Götliche ordnung gehalten werde/ Das hailig Sacrament deß leibs vnd bluts Christi/ baider gestalt zu raichen/ ainem yetlichen auff seinen gelauben/ vnnd zu seiner aignen notdurfft.
Der sibentzehend Artickel.
Das man die Cerimonien der kirchen/ welche wider Gottes wort streben/ auch abthun/ die anndern aber frey laß sein/ derselbigen zugebrauchen oder nit/ nach der liebe/ Damit man nicht on vrsach leichtfertigeergernuß gebe/ oder gemainen frid on not betrübe rc.