Luther, Martin - Der aaoronitische Segen

Luther, Martin - Der aaoronitische Segen

Der Segen/ so man nach der Messe spricht vber das Volck/ aus dem vierden buche Mosi/ am .vj. Cap. Ausgelegt durch D. Mart. Luth. Wittemberg. M.D.XXXII.

Vnd der HERR sprach zu Mose/ Sage Aaron vnd seinen sönen/ Also solt jr die kinder Jsrael segenen/ vnd sprechen.

DER HERR segene dich Vnd behuete dich.
DER HERR erleuchte sein angesicht vber dir/ vnd sey dir gnedig.
DER HERR erhebe sein angesicht vber dich/ vnd gebe dir friede.

Denn sie sollen meinen namen legen auff die kinder Israel/ Vnd ich wil sie segenen.

DER HERR segene dich/ vnd behuete dich.

DAs Erste stuck dieses Segens betrifft das leibliche leben vnd güter/ Wie jm Ersten Capitel des Ersten buchs Mosi/ vnd auch sonst/ off gesagt wird/ Vnd Gott segenet sie vnd sprach/ Wachset vnd seid fruchtbar/ Daher auch jnn der schrifft die gemeine weise ist zu reden/ Gib mir einen segen/ Hastu nicht mehr segen? Das ist/ Gib mir ettwas/ als/ gut/ brod/ kleid rc. Denn es ist alles eitel Gottes gaben/ vnd durch seinen segen haben wir/ was wir haben/ Vnd heisst auch darumb ein segen/ das ist/ ein Gottes gabe/ die er vns durch seinen segen gibt.

So wündscht nu dieser Segen dem volck/ das jm Gott wolle glück vnd alles gut geben/ vnd auch behueten vnd erhalten/ Nemlich/ das es erstlich an jm selbs leiblich fruchtbar sey/ trew ehlich gemalh/ narung/ kleider/ vnd alles was not ist zu diesem leiblichem leben habe/ Es sey haus/ hoff/ acker/ viehe/ gesinde/ Vnd wenn ers nu gibt/ vnd wirs haben/ das ers auch behuete vnd beware/ Als den leib für kranckheit vnd plagen/ das viehe/ haus/ acker fur fewr/ wasser/ vngewitter vnd allerley schaden.

Vnd leret vns solcher Segen daneben/ das wir danckbar sein sollen vnd erkennen/ das vnser leib vnd leben/ sampt allen gütern vnd notturfft/ nicht durch vnser werck noch erbeit/ gemacht noch gewonnen werden mügen/ Auch nicht durch vnsern vleis vnd sorge/ bewaret noch erhalten werden/ Sondern/ Es ist alles Gottes Segen/ Gottes huet vnd sorge/ Nicht/ das wir darumb solten müssig gehen/ nichts erbieten/ noch hueten/ Sondern sollen das vnser thun/ mit erbeiten vnd hueten/ Aber doch wissen/ das Gott müsse das gedeyen vnd geraten geben/ jnn vnser erbeit vnd huet/ Wie Sanct Paulus leret jnn der Ersten Epistel an die Corinther am dritten Capitel/ Ich hab gepflantzet/ Apollo hat begossen/ aber Gott hat das gedeyen gegeben.

Denn wir sehen/ wie vnzeliche kranckheit vnd gebrechen vnserm eigen leibe/ weibern/ kindern/ gesinde/ Wie vnzeliche schaden vnd vnzifer den früchten vnd andern gütern widderfaren kan/ vnd teglich widderferet/ das nicht müglich ist/ aus vnser macht odder witze ein hünlin odder fercklin/ ja auch nicht ein körnlin odder helmlin zu erhalten odder behueten/ schweige/ das wirs machen odder schaffen solten/ Der Schepffer/ der es vns alles schaffet vnd gibt/ der mus auch alles behueten vnd erhalten/ on/ das wir erbeiten müssen/ vnd nicht müssig noch lass gehen.

Der HERR erleuchte sein angesicht vber dir/ vnd sey dir gnedig.

DAs Ander stuck betrifft das geistlich wesen vnd die seele/ Denn solches Segens ist das viehe vnd güter nicht empfenglich/ sondern bleiben inn dem Ersten stück/ da sie mit vns nach dem leibe den gemeinen Segen haben/ Vnd hie müssen wir Ebreisch lernen/ vnd der sprachen gewonen/ Denn es laut im Deudschen gar nichts/ wenn ich spreche/ Gott erleuchte sein angesicht vber dir/ Vnd ist doch nicht wol anders zu geben noch zuuerdeudschen/ Vnd müssens also Ebreisch nach reden vnd bleiben lassen.

Vnd ist auff Deudsch so viel gesagt/ Gott der Herr erzeige sich dir freundlich vnd tröstlich/ Sehe dich nicht sawer an/ noch zornig/ erschrecke dein hertze nicht/ sondern lache dich frölich vnd veterlich an/ das du frölich vnd getrost von jm werdest/ vnd eine freydige/ hertzliche zuuersicht zu im habest/ Welches geschicht/ so er vnser sunde vns vergibt/ vnd nicht mit vns rechenet/ sondern durch sein wort vnd geist vnser betrübt/ blöde gewissen los spricht/ das vnser hertz fülen könne/ wie Gott vnser sunde nicht ansehen/ sondern vergessen wil ewiglich/ vnd hinfurt jmer dar gnedig/ freundlich/ tröstlich vnd sanfft gegen vns sein.

Gleich wie die liebe sonne/ wenn sie auffgehet/ vnd strewet jren reichen schein vnd mildes liecht jnn alle wellt/ so thut sie nicht anders/ denn das sie erleucht jr angesicht vber alle wellt/ das ist/ sie scheinet helle vnd frölich/ vnd erfrewet nicht allein die menschen/ sondern/ thier/ vogel rc/ vnd alles was jnn himel vnd erden ist/ macht sie liechte/ vnd gleich als newe geschaffen/ Wenn sie aber jr klares lieblich angesicht verbirget odder vntergehet/ So sihet alle ding sawr/ betrübt/ finster/ schwartz/ als were es tod vnd jnn der helle/ Also soltu hie den text des Segens auch verstehen/ Wenn Gott sein wort gibt/ so lesst er sein angesicht frölich vnd helle scheinen vber alle gewissen/ vnd macht sie da mit frölich/ keck/ liecht/ vnd als gar newe hertzen vnd newe menschen/ Denn es bringt Vergebung der sunden/ vnd zeiget Gott/ als einen gnedigen/ barmhertzigen Vater an/ welchen vnser leid vnd betrübnis jamert vnd erbarmet/ Wenn er aber sein wort weg nimpt/ da verbirget er sein angesicht/ Da wirds denn finster/ schwartz/ betrübt/ jamer vnd leid jm gewissen/ da fület man eitel zorn vnd keine gnade.

So wünscht nu dieser Segen (wenn ichs Deudsch sol aus sprechen) das vns Gott wolle sein gnedigs wort reichlich lassen scheinen/ vnd da mit fröliche gewissen machen/ das vns die sunde/ gewissen/ gesetze vnd teuffel/ nicht erschrecken noch verzagt/ blöde vnd betrübt machen/ das wir nicht seinen zorn/ sondern seine gonst vnd liebe jnn vnserm hertzen fülen/ Das ist der rechte geistlicher grosser Segen/ der ein geistlich vnd ewiges leben gibt/ welcher den thieren/ viehe/ vogeln rc/ nicht kan gegeben werden.

Er setzt aber da zu/ (Vnd sey dir gnedig) vnd lesst es nicht gnug sein/ das er sein angesicht vber vns scheinen odder leuchten lesst/ Denn es sind auch zwey stück jnn diesem Segen/ Welche Sanct Paulus pflegt vnterschiedlich zu nennen/ Gratia et Donum/ Gnade und gabe/ Das erste ist gnade/ odder gonst/ Wenn er seinen zorn wendet vnd vns durch sein wort gnediglich ansihet/ vnd vns alle sunde vergibt/ Vnd also vnser hertz gegen jm sicher vnd frölich macht/ Darnach gibt er auch die reichen vnd mancherley gaben seines geists/ da durch wir viel ausrichten/ beide jnn vns selbs/ vnd jnn aller wellt/ als / leren/ trösten/ raten/ helffen/ Teuffen/ Sacrament reichen/ wunder thun/ vnd der gleichen/ wie jnn der Ersten an die corinther am zwolfften Capitel Sanct Paulus erzelet.

Gleich wie die liebe sonne/ wenn sie auffgehet/ macht sie nicht allein frölich alle wellt mit jrem lieblichem schönen liecht/ Sondern wirckt/ gibt vnd hilfft/ das beide/ menschen vnd viehe/ allerley/ thun/ erbeiten/ gehen/ stehen vnd aller gelied brauchen können/ Erwermet/ vnd treibt fort allerley gewechse vnd fruchte/ bis sie alles reiffe vnd volkomen macht/ Also spricht hie der Segen auch/ das Gott vns nicht allein wolt helle scheinen mit dem wort der gnaden/ vnd vns frölich machen durch vergebung der sunden/ vnd anzeigunge seiner gunst gegen vns/ sondern auch vns gnedig sein/ das ist/ gnediglich nachdrücke/ mit geist vnd gaben stercke/ zu thun allen seinen willen/ Darumb heisst dis wort (gnedig sein) so viel als begnaden odder gnediglich geben/ Wie der Ertz vater Jacob Genesis am drey vnd dreissigisten Capi. solchs worts braucht vnd spricht zu Esau /Dis sind meine kindlin/ die mir der HERR begnadet/ bescheret/ odder gnediglich gegeben hat.

Vnd leret vns hie aber ein mal dieser Segen/ das wir danckbar sein sollen/ vnd erkennen/ wie wir vnser sunde/ durch kein verdienst noch werck können los werden/ auch alle heiligkeit vnd weisheit auff erden/ Alle ander prediger vnd lerer/ sie sein wer sie wollen/ nicht ein einig gewissen/ jnn der aller geringsten sunde/ stillen noch trösten können/ sondern es mus das liecht Göttlichs worts allein thun/ Nicht/ das wir sollen vns jnn guten wercken vben/ vnd doch wissen/ das ein frölich gewissen keins andern wegs her kome/ denn wo Got sein angesicht vber vns leuchten lesset/ das ist/ durch vergebung der sunde aus lauter gnade vnd barmhertzigkeit/ Darzu auch widder predigen odder bekennen/ noch ein einiges recht Christlich werck odder wort anzufahen vermögen/ schweige denn zu volenden/ Wo er vns nicht gnedig ist/ das ist/ wor er vns nicht gnediglich mit seinen gaben begnadet/ sterckt vnd treibet.

Der HERR erhebe sein angesicht vber dir/ vnd gebe dir fried.

DAs Dritt stuck betrifft auch das geistlich wesen vnd die seele/ vnd ist ein wunsch des trosts vnd endlichen sieges vnter dem Creutz/ Tod/ Teuffel vnd aller hellischen pforten/ sambt der welt/ vnd vbrigen bösen l+üsten vnsers fleisches/ Denn ob er vns wol gnedig ist worden/ die sunde vergeben hat/ vnd mit seinem geist geziert/ so haben wir gleich wol noch für vns/ ja liegen noch stets im kampff widder den teuffel vnd vbrige sunden.

Denn auch der teuffel/ wen ner gewar wird/ das wir Gottes gnediges wort haben/ vnd aus seinem reich gerissen sind/ vnd Gottes kinder worden/ so wird er auch toll vnd töricht vnd hetzt an vns/ der welt gewalt/ mit schwert/ fewer rc/ Darzu der welt weisheit/ mit ketzerej vnd jrthumb manchfeltiglich/ auch der welt heiligkeit/ durch falsche brüder vnd heuchler/ das wol not ist/ nicht allein anfahen vns zu erleuchten vnd geist geben/ odder wie Sanct Paulus sagt/ Die erstlich des geists/ Sondern halte an vber vns/ das wir die fülle des geists/ vnd endlich den gantzen sieg erlangen/ Denn nicht wer do anfeht/ sondern wer do beharret/ wird selig werden.

Vnd hie müssen wir aber ein mal Ebreisch lernen reden/ Denn es lauf auff deudsch nichts wenn ich spreche/ Der Herr erhebe sein angesicht vber dich/ Vnd man kans doch nicht wol deudsch geben/ denn die meinung sol die sein/ Wenn Gott sein angesicht vber vns leuchten odder scheinen lesst/ So machen doch die anfechtung vnd verfolgung des teuffels/ der welt vnd vnsers fleischs/ ein solch vngewitter jnn vnserm hertzen/ das vns dünckt/ das liebe liecht des theuren Göttlichen worts/ wolle vntergehen/ vnd vns im finstern lassen/ Gleich/ als wenn die sonne wol hübsch vnd fein auff geht/ frölich scheint vnd lieblich leucht/ vnd doch ein gewolcke vnd vngewitter/ sich widder sie erhebt/ vnd jr den schein nimpt/ das man kein sonnen mehr sihet/ vnd ist/ als wölle sie versincken/ vnd sich das vngewitter vberwinden vnd vnterdrücken lassen/ Das man wol mag sagen zur sonnen/ Halt fest liebe sonn/ vnd las dich die wolcken vnd wetter nicht vnterdrücken/ odder den tag zur nacht machen/ Sondern erheb dein schons liecht vber alle wolcken vnd wetter/ vnd erhalt vns den tag/ das nicht die wolcken vnd wetter/ mit jrem finsternis/ den Sieg behalten/ sondern du mit deinem schönen liecht obliegest vnd vberhand behaltest.

Also hie auch/ wil dieser Segen wünschen/ das Gott der Herr das Liecht seines worts wolt erheben vber vns/ vnd also drüber halten/ das es hocher vnd stercker leuchte jnn vnserm hertzen/ denn alle anfechtung des teuffels/ todtes/ vnd der sunde/ verzweifeln/ verzagen/ erschrecken/ vnd alles vnglück sein kan/ Denn wo er das nicht thut/ so ist vns der teuffel mit seinen wetter vnd wolcken/ zu mechtig/ vnd verfinstert vnd verdunckelt vns/ das liebe angefangangen liecht seines worts/ vnd bringt vns so jemerlich darumb/ das hernach erger mit vns wird/ denn es vor je gewesen ist/ Wie wir sehen vnd erfaren/ teglich an den/ die vom wort fallen/ durch gewalt gedrungen/ odder durch ketzerey verfürt/ Denn wie Christus sagt/ Wenn der vnreine geist aus getrieben ist/ so kömpt er mit sieben ergern widder/ Das wol not thut/ hie segenen vnd betten/ ruffen/ vnd wünschen/ Gott wolle sein angesicht vber vns erheben/ das ist/ das liecht seins werden worts/ jnn vnserm hertzen/ gewaltiglich erhalten vnd obenschweben lassen/ widder den mörder vnd lügner den teuffel/ Welcher durch mord vnd lügen lere/ das selbe wort/ jnn vns vnterdrücken vnd dempffen wil.

Vnd dis Dritte stück dieses Segens/ begreifft auch zwey/ Nemlich erheben des angesichts/ vnd den fried/ Denn er wünschet nicht allein/ das wir gesterckt vnd getröst werden/ durch erhebung seines angesichts widder den teuffel rc/ Sondern das er vns auch ein friedlich hertz vnd guten mut verleihe/ jnn solchem kampff vnd vnruge/ auff das wir nicht allein erdulden vnd entlich obligen/ sondern auch mitten jnn dem kampff vnd vnruge/ fried haben mögen/ Gott loben vnd dancken/ vnd nicht murren noch vungedültig werden/ widder seinen Göttlichen willen/ wie Sanct Paulus leret/ Das der fried jnn vnserm hertzen/ solle den sieg behalten/ das wir nichts widder Gott noch menschen/ durch vngedult fürnemen/ sondern beide/ jnwendig vnd auswendig/ gegen Gott vnd dem menschen/ still vnd friedlich bleiben/ bis der endliche vnd ewige fried kome.

Dieser Segen ist nicht weit von dem andern gemeinen segen/ den man jnn der lateinischen sprach gibt/ vnd auff deudsch also laut/ Es segne euch Gott der Vater/ vnd der Son/ vnd Heiliger geist Amen/ Denn dem Vater wird zugeeigent/ das werck der Schepffung/ welches dieser vnser segen auch rüret/ vnd klerer aus drücket/ da er spricht/ Der HERR segen dich/ vnd behuete dich/ das ist/ er gebe dir gnediglich leib vnd leben/ vnd was da zu gehört/ Also dem Son wird zugeeigent das werck der erlösung/ Welches dieser segen auch rürt vnd erklert/ da er spricht/ Der Herr erleucht sein angesicht vber dir rc/ das ist/ er helff dir von sunden/ vnd sey dir gnedig/ vnd gebe dir seinen geist/ Vnd dem Heiligen geist wird zu geeigent das werck der teglichen heiligung/ trost vnd sterck widder den teuffel/ vnd endlich die aufferweckung vom tod/ Welches dieser segen auch ruret vnd verkleret/ da er spricht/ Der Herr erhebe sein angesicht rc/ Das ist/ er wolle dich stercken/ trösten vnd endlich den sieg geben/ wie droben gesagt.

Das aber Gott gebeut bey diesem segen/ sie sollen seinen namen vber die kinder Israel brauchen/ wenn sie segnen/ hat die meinung/ Das er verbotten haben wil die segen der Abgötter/ als da war der gott Baal/ der gott zu Dan/ vnd der gleichen/ mit welchen die falschen Propheten/ vnter dem schein des rechten Gottes/ das volck pflegten zu segnen/ wie man hin vnd widder jnn den Propheten klagen höret/ Gleich wie bey vns die Pfaffen vnd Münche vns gesegnet haben/ durch der heiligen namen/ wie man findt inn den Collecten/ da sie vnuerschambt betten/ Gott wolle vns vmb dis vnd des heiligen willen/ dis vnd das geben/ Das sind abgöttische gebet vnd segen/ die nicht jm namen Gottes allein geschehen/ wie es doch sein sol rc.

Gedruckt zu Wittemberg durch Nickel Schirlentz.

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