Veit Dieterich - Summaria christlicher Leer - Vorrede
Dem Ersamen/ vnd namhafften Johann Newdörffer/ deutscher Schulmeyster in Nürmberg/ Meinem sonder lieben freunde.
Der heylige Simeon/ da er zu Jerusalem im Tempel/ das kindlin Jesus in seinen armen hat/ weyssagt er/ Es werde nicht yederman diß kindlin annemen/ noch für seinen heyland haben/ sonder der meyste theyl/ werde jm widersprechen/ Vnd sein lere/ so die eynige rechte seligkeyt ist/ lestern/ vnnd alß Ketzerey verdammen/ Ob nun solches den Christen sehr werde wehe thun/ soll es doch dazu dienen/ das viler hertzen gedancken offenbar werden/ vnnd wir die leut recht erkennen lernen/ vnd durch falschen scheyn/ nicht betrogen werden.
Solche weyssagung gehet für vnnd für vnter den Christen/ Bald/ das liebe Euangelion sich lest hören/ ist es allenhalb vol zungen/ die ihm widersprechen/ vnd alß Ketzerey vnd verfürische lehr es verdammen/ Ja es ist an dem widersprechen nit gnug/ man nimbt auch das schwert in die faust/ vnd wil es mit gewalt dempffen. Werden derhalb die armen Christen mit zweyen schwerten geschlagen/ Das eine durchdringet jnen jr hertz/ Denn es ye einen grewlichen schmertzen geberen muß/ das die welt so blind ist/ den gnedigen Gott im himel so lestert/ dem Teuffel so willig dienet/ dem wort/ da doch all jr seligkeyt anligt/ so bitter feynd/ vnnd der lügen/ dem ergsten seelengifft/ so vber alle massen zugethon vnnd hold ist/ Das ander schwert/ Nemlich/ die verfolgung/ mattet/ verwundet/ vnd würget den leyb/ Solches soll mit disem kind/ mit seim wort/ dem heyligen Euangelio/ vnd darnach mit allen Christen/ für vnd für prackticiert vnd geübt werden. Was aber für ein ergetzligkeit in yenem leben werde folgen/ wissen wir auß Gottes wort lautter vnd gewiß/ denn es wirt ein vberauß herrlich/ frölich/ vnd wonreychs wort sein/ wenn der Son Gottes sagen wirt: Kombt her jr gesegneten meines Vatters/ ererbet das Reych/ das euch bereytet ist/ von anbegin der welt. Die hunde aber/ vnnd die Zauberer (wie inn der Offenbarung am 22. stehet) Vnd die Hurer/ vnd die Todschleger/ vnd die Abgöttischen/ vnd alle die lieb haben vnd thun die lügen/ werden hinunder müssen inn das hellische fewer/ vnnd ewige flammen/ Da wirt sich alß denn der rechte wechssel finden. Hie aber auff erden/ sagt Simeon/ sollen die Feynde des worts offenbar werden/ Das alle Christen ihnen in das hertz hinein sehen/ vnd gründlich sie vrteylen können/ wer sie sind/ wie sie leben vnd sterben/ vnd was für ein vrtheyl sie für Gott in ewigkeyt tragen müssen/ Solchs ist nicht ein geringest/ damit die Christen inn der verfolgung sich mögen trösten. Wir haben in deutschen land nun ein lange zeyt das widersprechen/ starck hören vnd dulden müssen/ Yetzundt kombt das schwert mit gewalt dazu/ das der Antichrist zu Rom/ mit seim Anhang vnsere kirchen gar will tilgen/ vnd verwüsten/ vnd durch sein Antichristisch Conciliabel zu Trient/ alle abgötterey vnd lügen wider anrichten. Solches fürnemen/ schmucken sie zierlich vnnd fein/ vnd ist gewiß/ wer ihren worten will glauben, der ist schon betrogen. Denn anderst hörest nicht von jnen/ denn das sie die strittigen Religion/ vergleychen/ eynigkeyt anrichten/ vnd die Scheflein in den rechten stalt bringen wöllen. Vnd kan wol sein/ das ir vil/ so zu solchem blutdürstigen fürnemen helffen/ ires wandels vnd lebens halb fromm sind/ Aber was saget Simeon/ bald du das widersprechen hörest/ das sie des Herrn Christi wort nicht wöllen leyden/ noch war lassen sein/ so frag nicht weyter/ ir hertz stehet dir so glat vnd gar offen/ alß hettest du es in deiner hand/ Kanst derhalb vrtheylen/ das es eytel Heucheley mit inen ist/ das der Teuffel ihnen im hertzen sitzt/ sie treybet vnd füret/ Vnd in summa/ das sie gar des Teuffels sind/ wie sie stehen vnd gehen/ vnangesehen ires ampts/ stands/ wandels/ zucht/ vnd was sonst mehr für tugend an inen mögen gerhümet werden. Denn das Euangelion verfolgen, den Son Gottes nicht allein für vnsern erlöser halten/ Andere mittel der seligkeyt den leuten fürhalten/ vnd suchen/ Abgötterey verteydigen rc. solches ist ein sünde, die nicht allein hie auff erden mit allerley plagen/ sonder in yener welt/ mit dem hellischen ewigen fewer/ muß gestraffet werden. Da sehen wir/ die wir sonst des Creutzes/ vnd der verfolgung halben/ kleinmütig vnnd verzagt sind/ was für einen grossen treffenlichen vortheyl/ wir für der welt haben/ ob gleich die selb mit gewalt/ ehren/ gut/ vnd anders vns vberlegen ist. Sollen derhalb dem genedigen Gott im Hymel/ nicht vndanckbar für solche gnade sein/ vnd sonderlich weyl die welt/ mit dem widersprechen nicht will ablassen/ sonder noch das schwert dazu in die faust nimbt/ sollen wir beden/ dem Teuffel vnnd der welt zu trotz/ Vnnd darnach dem Son Gottes zu ehren/ vnnd vnseren nachkommen zu nutz/ mit dem bekentniß in alle weg/ so vns müglich/ getrewlich und fleyssig anhalten/ vnd vnsere rechte Christenliche lehr/ auff alle weyse zu pflantzen/ vnd erweytern versuchen. Sonderlich aber sollen wir auff das junge volck sehen/ das es inn zeyt zu Gottes wort gehalten/ vnnd trewlich damit vnterrichtet werde. Solche vrsach hat mich bewegt/ dise kurtze Euangelien Summaria/ so ich für meine kindlein zuschreyben newlich angefangen/ yetzt diser zeyt/ da ich schwachheyt halb/ mein ampt in der Kirch/ nicht hab selb verwalten können/ gar zuuerfertigen/ vnnd der jugend zu gut inn druck zu geben/ auff das/ wer lust dazu hat/ meiner arbeyt möchte geniessen/ ob ich gleych stetter kranckheyt halb/ das predigampt hab müssen anstehen lassen. Ich hab aber günstiger vnnd lieber Newdörffer/ euch vnd ewer schule/ damit verehren wöllen/ weyl ir/ alß ein Christlicher trewer Schulmeyster/ ewr gesindlin sonderlich fleyssig zu Gottes wort haltet/ das ich nicht allein zu solchem gutem werck euch hülffe/ sonder durch ewr Exempel/ auch andere deudsche vnnd lateynische Schulmeyster/ reytzete/ ewrem Exempel nach/ hie vnd an andern orten/ die jugend fleyssig zu Gottes wort zu halten. Denn da müssen wir anheben/ so wir anders Christliche lehr erhalten/ vnnd Gottes namen heyligen/ Ja auch fromme/ gefölgige/ züchtige/ vnd glückselige Kinder haben wöllen. Bey den Papisten soll diß klein Büchlein/ so vnansehenlich es ist/ sein frucht auch reychlich mit bringen/ das es zum ewigen zeuckniß/ sampt andern der vnsern schrifften offentlich da stehen sol/ das sie vnd yederman sehen/ was doch mangels an vnser lehr sey/ die sie bißher mit lestern so hart angefochten/ vnd yetzundt mit dem schwert gar zu tilgen sich vnterfangen haben. Aber sie sollens nicht enden/ Dise lehr/ soll vnd muß bleyben/ Sie aber/ wenn sie es nit wöllen leyden/ müssen drüber zu grund gehen/ vnd soll sie kein macht noch herrligkeyt helffen. Der Allmechtige/ wölle euch/ vnd alle fromme Christen/ sonderlich zu diser kömmerlichen zeyt/ gnedig erhalten vnd behüten/ Amen.
Geschriben den andern September/ in meiner studier vnd siech stube.
Anno 1546
E. W.
Vitus Dietrich