Dieterich, Veit - Summaria christlicher Leer - Am Oberstag/ Wie die weisen auß dem morgenland gehn Hierusalem kommen/ vnnd nach dem newgebornen kindlin fragen/ Luc. 2.

Dieterich, Veit - Summaria christlicher Leer - Am Oberstag/ Wie die weisen auß dem morgenland gehn Hierusalem kommen/ vnnd nach dem newgebornen kindlin fragen/ Luc. 2.

DIe weisen kamen von dem morgenland geen Hierusalem vnnd sprachen/ wo ist der Newgeborn könig/ der Juden/ wir haben seinen stern gesehen im Morgenland/ vnnd sind kommen jn anzubeten.

GLeich wie der heylig Simeon im Euangelio des negst vergangnen Sontagß von dem kindlin weissaget/ wie es dazu gesetzt sey/ dz ettliche an jm auffstehen/ ettliche fallen sollen. Also sehen wir im heutigen Euangelio solcher weissagung zwey exempel/ die seer wunderberlich vnd schier dar vnglaublich sind/ Denn da sind erstlich die Juden/ welche die verheissung von Christo haben/ das er ir heiland/ jr könig/ vnnd Hertzog sein sol/ die wissen nicht allein/ wo Christus sol geborn werden/ Sonder leren es auch dise Helden/ Sey er geborn/ so werden sie ihn zu Bethlehem finden/ da sollen sie hin ziehen. Aber eben solches/ das sie wissen/ vnd andere lehren/ glauben sie selb nit/ das es war sey/ sonst solten ye der könig Herodes/ die hohen Priester/ vnd schrifftgelerten/ entweder selb mit den weysen gehn Bethlehem gezogen sein/ oder zum wenigsten ettliche diener mitgeschickt haben/ die sachen zu erkunden. Aber sie thun es nicht/ halten es fur ein fabel/ gedencken so es war were/ sie solten es auch wissen/ als die so im weltlichen vnnd geistlichen ambt die höchsten waren/ es müsse jnen ein ewige schand sein/ das sie es nicht solten wissen/ vnnd die Heiden solten es wissen. Dise/ wie du sihest/ heben an zufallen/ durch hoffart vnd vnglauben/ das sie das wort haben/ wöllen aber jm nicht folgen noch glauben.

Dagegen aber sind dise weysen noch Heiden/ vnnd predigt inen nicht/ wie den hirten auff dem felde ein engel/ Es predigt inen nicht Simeon noch Anna/ fromme/ alte/ warhaffte leutlin. Ein summer stern leß sich am himel sehen/ auß dem selben lernen sie/ auß eingebung des heiligen Geistes/ wie der Juden könig geborn sey/ auff dises blosses gesicht machen sie sich auff/ vnd ziehen disem könig nach/ einen so weiten weg/ auß Persia biß mitten in Judeam/ mit so grosser gefahr. Dise nu stehn an dem Herrn Christo auff/ vnd glauben der göttlichen offenbarung. Da ist ferner wol zu mercken/ wie der vnglaub/ so zum fall sich angehoben/ gestigen vnd ye lenger ye grösser worden/ widerumb der glaub in den frommen Heiden auch gewachssen sey.

Denn da dise Heyden die offenbarung durch den stern annemen/ vnnd dem kindlin Jesu nach zihen/ ob sie es gleich zu Hierusalem nicht finden/ so finden sie doch das zeugniß des Propheten Miche/ vnd lernen drauß/ das die Juden von disem könig ein gewisse verheissung haben/ das er sol zu Bethlehem geborn werden. Darumb faren sie flugs fort auff Bethlehem zu, vnd wie sie nahe hinbey kommen/ leßt der stern sich wider sehen/ da wurden sie sehr fro/ vnnd erkennen aller erst das sie nicht jrren/ noch vergebens vmbziehen/ darnach da sie zu Bethlehem komen/ leßt der stern sich so gewaltig herunder/ das er inen auch die thür vnd das hause weyset/ da Christus innen ware. Sihe also wo man anhebt recht zu glauben/ wird der glaube immer ye lenger ye gewisser/ Vnd folget/ das sie disen könig finden vnd sehen/ vnd betten jn an/ nicht als ein weltkönig/ denn sie sehen wol/ das kein welt pracht da war/ vnd westen auß Daniele/ der in jrem land sein weissagung/ geschriben hette/ Er wurde ein solcher könig sein/ der sünde vergeben/ vnd ewige gerechtigkeit damit wurde bringen/ das er sich selb wurde in den tod zum opffer geben. Nach solchem anbetten/ thun sie auch ire schetz auff/ vnnd schencken jm gold/ weyrauch/ vnd myrrhen/ Vnd ziehen als denn wider heim. Also sind nu dise Heyden am Herrn Christo aufferstanden/ haben sich an jm nicht geergert/ sind derhalb durch jn selig worden.

Aber Herodes vnd die Juden/ bald sie anfangen Gottes wort zu verachten/ bleibt es nicht dabey/ Herodes vnd das gantze Hierusalem mit im/ spricht Mattheus 1. erschrecken/ Warumb doch? ist doch das ir könig/ der in vergebung der sünde vnd ewige seligkeit sol bringen? Wie denn/ das sie sich sein nicht frewen? Es ist den armen leuten darumb zu thun/ das jn ein zeitlicher fride lieber ist/ denn das ewige. Denn sie gedencken es werde nu an ein rauffen gehn/ der new könig werde das sein wöllen haben/ so werde es Herodes nicht gestatten/ da müsse es zum vnfrid geratten. Auff dise sünd/ die da sehr schwer ist/ folget ein andere/ die ist noch grösser/ dz sie gedencken diß kind vmbzubringen/ weil es noch klein vnd vnuermöglich sey/ Vnd sonderlich Herodes decket diß sein furnemen/ sagt die weysen sollen das kindlein suchen/ so wölle er auch komen vnnd es anbetten. Aber er redet mit einer wolffstimm/ vnd nicht mit einer menschen stimm/ denn anbetten heißt er mörden vnd würgen. Darumb feret er endtlich zu/ da er sihet/ das die weysen sein wolffssprach verstanden haben/ vnd würget alle kindlin in/ vnd vmb Bethlehem/ die zwey ierig vnd drunder sind/ vnd helffen jm die hohen priester dazu. Also sind sie fur vnd fur ye lenger ye tieffer in den fall geraten/ vnd entlich in das ewige verdamniß kommen.

Solches sollen wir lernen vnd vns fur dem fall hüten/ vnd mit den fromen Heyden an Christo auffstehen. Denn vns ist auß Gottes gnaden7 der selige stern der auff Christum weyset/ vnd zu jm füret/ das heilige Euangelion/ zu diser zeit auch erschinen/ Den sollen wir nicht verachten/ wie die vnglaubigen Juden/ sonder im nachgehn/ vnd kein fahr fliehen noch mühe vnnd vnkost sparen/ so werden wir das kindlin Jesus sehen vnd finden/ vnd es anbetten/ das ist/ vnser hoffnung vnnd trost auff in setzen/ er werde vns selig/ vnd von sünden ledig machen.

Darnach weyl diß kindlin klein vnd arm ist/ sollen wir vnsere schetze auch auff thun/ das ist/ wir sollen mit vnserm zeitlichen segen da zu helffen/ das das kindlin möge erzogen werden vnd nicht allein arme leut vnser geniessen/ sonder wir vnser gut gern dahin geben/ das fleissige/ gelerte Kirchendiener/ erzogen vnd erhalten werden.

Ob es aber gleich nicht wird felen/ wir werden mit disen Heyden auch etwas des worts halben müssen leiden/ so will doch Gott bey vns sein/ vnd fur dem Herode warnen/ das wir im nicht in die hende kommen. Solche lehr vnnd trost sollen wir auß dem heutigen Euangelio mercken/ vnd an dem Herrn Christo mit den weysen aufferstehen zum ewigen leben/ Amen.

Gebet.

HErr Gott himlischer vatter/ der du dein liebes wort den rechten Stern/ der das kindlin Jesus zeyget/ vns hast lassen leuchten/ wir bitten dich/ gib deinen heiligen Geist in vnsere hertzen/ das wir ja solches liecht annemen/ vnd seligklich brauchen/ das wir/ wie die Weysen/ solchem Stern nach ziehen/ kein mühe noch fahr vns lassen schrecken/ sonder mit gantzem hertzen vns an deinen Sun Christum Jesum/ als den eynigen Heyland halten/ vnd vnnser zeitliches auch dazu wenden/ das dein arme Christenheyt dadurch gebessert/ vnd deinen Sun Christo Jesu gedienet werde/Amen.

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