Zutphen, Heinrich von - Etlich puncten und namhafftige artickel / ...

Zutphen, Heinrich von - Etlich puncten und namhafftige artickel / ...

… den Gelaubenn und alles Christenlich wesen betreffend / durch henricum zupfanien Ainem ietlichen der alles Christenlichen stats ain klaren grund und bericht begert zu haben / vast nutzlich zulesen unnd betrachten.

Von der natur

  • Ayn mensch vom flaisch geboren / ist ganz nichts anders dann flaisch / sambt allem dem was in im ist.
  • Das flaisch / die weil es nicht begreiff was gott zugehört / ist es blind / und bleybt also in der finsternuß.
  • Dieweil das flaisch Gottes reich nicht mag besitzen / bleibt es under der sund / under dem fürsten diser welt / und dem zorn gottes.
  • Das flaisch / darumb das es götlichem gesatz nicht mag underthon seyn / ist es gantz nichts anders dann sund / der tod / und die hell ewiger verdamnuß.
  • Dann der mensch also bald er das lebendig wort Gottes / dadurch er was erschaffen / verlassen hat / ist er gestorben / und des gaist gotes / davon alles leben ain anfang hat / beraubt worden.
  • Und aber solicher tod / wie wol er allzeyt verfarlich ist / die weil er das leben / unnd alle werck desselben abthut / unnd niderlegt.
  • Ist er doch am aller verderblichsten / wann man in fur ain leben helt / unnd annymbt.
  • Es ist ain gottlose blinthayt wa man umb dise blinthayt nichts waist / und ain gotlose erstockung / wa diser tod nicht wirt empfunden.
  • Und aber der gotlos ist Aristoteles / der uns uberredt / blinthayt sey ain liecht / und der tod sey ain leben.
  • So er auffricht in der natur die vernunfft / so uns zu den besten dingen sol weisen / und den freyen willen / der solicher vernunfft underthänig soll seyn.
  • Das ist / von ainem bösen baum / und der bösisten wurzel / dregt er also gut / und sälige frücht zusamen.
  • Ain solche ler von der tugent brauchend unsere aister von den hohen sinnen.
  • Und ob ich schon diser sach geschwig / ist doch vor augen / waz frucht auß der blinthait erwachsen / Roma. 1.
  • Dann also hatt sich gebürt das des menschen leren und unnutzen herzen gespottet wurd / da im nit gefiel das es gott erkennet.
  • Damit so es den philosophis und weltweisen nachtfolget / das es sich in solichem unlust der verderbnuß vertyeffet.
  • Darumb wie der mensch in sunden empfangen ist / also bleibet er auch tod in der verdammnuß / wie vil er ioch guter werck von aussen erzaig.
  • Das sag ich aber nicht darumb / das gutt sitten deßhalben das sie nicht auß genaden gotes volbracht seind im mißfallen.
  • Und angenem wurden / was sye mit der genad wie mit aynem klayd geziert weren.
  • Sonder ist des menschen herz ler unnd unnütz / dazu was darinnen ist ungeschlacht unnd krumm / wie sant Paulus auß dem 13. psalm beweyset.
  • Es hat auch nichts weder in der wurzel / noch in dem stammen / und den früchten das nicht vergifftet sey.
  • Dann was von den menschen zu guten sitten dienstlich zusamen gebletzt / ist nichts anders dann ain verbergung des ubelstands / und schöne bletter des Evangelischen unfruchtbaren feigenbaums.

Von dem gesatz.

  • Die weil aber der mensch zwifach blind ist / darumb das er sagt / Ich sihe / unnd ich leb / wie in dann philosophia / das ist menschlich weißhait underweist.
  • Ist das gesatz darumb hinein geschlichen / das es unns die sund zaiget / und dapey den tod wider auffkratzet / die wund so nyemant mag zuhaylen.
  • Nun ist das Gesatz nichts anders dann ain klare erkantnuß der gebotten gotts / die Moyses feurin hat gesehen in dergerechten Gotes.
  • Wa du aber dz angesicht Moysi nit mit farben uberstreichst / so erschreckt dich das gesatz allain / straffet die sund / und macht sunder und feind gottes.
  • Dann es alle menschen under der sund beschleust / unnd verhefft / so nicht in allen stucken bestendig bleyben / die inn dem buch des gesatz geschriben seynd.
  • Und ist nicht darfur zuhalten / das es die sund mit im bring und sye mache / sonder wircket es inn der sund / die vorhin gemacht ist / gleich wie die sonn so sye auf ainn aß oder doten schelmen scheinet / erweckt sye den unflat / also dz der schelm noch mer stincke.
  • Dann nach der maynung Pauli wis ich in der sund gestorben / und wisset es doch nit / ee dann das gesatz kam.
  • Darumb ist es das schwert so uns abdreybt von dem paradiß / und darüber urtailt es den sunder und dötet in.
  • Deßhalben ob schon das gesatz gut ist / und das gebot gottes hailig / wirckt es doch in dem sunder nichts anders dann den tod und ewige verdammnuß.
  • Ain ieder aber der in dem gesatz ruwet / bei der haltung gotlicher gebott / unnd suchet gerechtigkait hierinnen / mag wol ain junger Mosi genant werden / er ists aber darumb nicht.
  • Dann er zerschneydet nach des propheten spruch seyne klaider / und nit seyn herz / spilt mit der larfen Mosi unnd dem tuch damit er das angesicht verdeckt hat / und verachtet die weil den lebendigen Mosen.
  • Sunst ist der lebendige Moses ain getrewer diener in dem hauß das der sun ererbt hat / Er ist auch das lebendig gesatz / und der schulmaister der uns den nächsten zu dem ainen und rechten maister Christo fürt.
  • So vil sey von dem götlichen Gesatz gesagt / was aber menschliche gesatz seyen / so vil als zu der gerechtigkait dient / wann sye schon vasterlich seind / zaigt Christus ann Matth. 15. Ir gleichsner / Esaias hatt wol von euch vor geweissagt / Dises volck eret mich mit den leftzen ec. Man thut mir eer an dye kain nutz ist / leret die satzungen unnd leren der menschen.

Vom Evangeli / unnd dem Glauben.

  • Die weil es unmüglich was / das auch ain spitzli von aynem buchstaben verloren wurd zu dem gesatz dienstlich / so lang bis es alles volbracht wurd.
  • Ist not gewesen das aller samen Adams under dem fluch begriffen und verhefftet wurd.
  • So lang bis der samen kam dem Gott seynen segen hat geben / da er sprach / Er wirt der schlangen ir haupt zerknischen.
  • In dem selben / die weil Gott dem vater seyn gefallen ganz stund / ist das ganz gesatz und alle prophezeyen erfült worden.
  • Allain der diener des gesatz / unnd herr desselben / da er dye sund gelitten unnd hingenommen hatt / ist des todes raub worden / unnd darzu desselben strick unnd gefancknuß / zu der zeyt da er inn der hellen gefangen ward / die er da hatt zerrissen.
  • Inn im müssen auch alle ding wie sye erstlich erschaffen / nach dem gaist anderwerb beschaffen werden.
  • Darzu thut die new creatur nicht mer zu ir anderwerben beschaffung / dann die alt irem schöpfer hierinnen furdernuß unnd hilffhadt bewisen.
  • Ain alter mensch mag kains wegs in den leyb seyner muter wider gen / also das er anderwerb geboren werd / sonder wirt gantz ainn newes herz unnd ain newer mensch nach Gotes bildung geboren / nach der gerechtigkayt / hayligung und warhayt.
  • Wann das new herz glaubig wirt / unnd dadurch rechtfertig / zweifelt auch nicht daran das es warlich dye macht hab empfangen Gottes sun zu werden / so es glaubt in den namen Christi.
  • Ich nimb aber den glauben nit darfür an dz er sey der dot buchstab / so des newen und alten gesatzes inhalt erzelet.
  • Auch wirstu darumb kain Christen mensch / ob du schon all solich artickel des glaubens / in der geschrifft kanst / sambt allem dem das darauß volget.
  • Dann die bösen gaist glaubend auch also / und erzittern / wann sye wissen das Christus geboren ist / gekreuzigt / und gestorgen
  • Ja auch das er erstanden ist / und die lebendigen sambt den doten wirt urtaylen.
  • Ich sag aber dz der glaub die gewissist zeugniß sei des gaystes Christi / der unserem gaist zeugnuß gibt dz wir seynd kinder Gottes.
  • So wir nichts wenigers haben dann der sun / den wir durch den glauben bey uns wonend haben in unsern herzen.
  • Des gerechtigkait ist nun unser / unnd der loblich sig den er von dem tod und der hellen hat getragen / ist auch unser / und seyn ganzes erb gehört auch uns zu.
  • Also das der vater nichts hab / on den sun / und der erb nichts sonders on seine miterben / die er brüder genant hat / und sich ir nicht beschammet.
  • In solicher erbschafft nimbst gleich so vil als du glaubst / Ja auch seynd alle ding dem glaubigen müglich.
  • Darzu verdienstu kain genaid / die weil du in dem zorn Gottes geboren bist / und auch nit ewige glori / die weil du ietz newlich ain sun bist worden und rechter erb.
  • Dann wa etwas auß dem verdienen kombt / da ist guttat und genad kain genad / unnd ist Christus nicht voll der genaden unnd warhayt.

Von der liebi.

  • Sollen wir aber darumb auffhören von dem guten / darumb das wir mit dem so uns zuthun gebürt nichts verdienen?
  • Ja umb so vil mer sollen wir von gutem nicht auffhören / darumb das uns der vater alle ding umb sunst geben und geschenckt hat / also das uns nit not ist etwas zu verdienen.
  • Sunst solt ain guter sun auffhören seynem vater gehorsamme zuthun / so er doch waist das er sein erb ist on alle verdienen.
  • Aber mer sollen wir als uns Paulus ermanet / das inn uns empfinden / dz wir in Christo Jesu den underthenigen sun spüren.
  • Der ietz nach dem und er empfangen ward / zu ainem sun und erben / ist er dem vater gehorsam worden bis in den tod.
  • Darumb sollen wir unseren bruder Christum auch also an unns dragen / sambt allem das seynem ampt zugehörig was / damit wir dz gesatz christi dz er dann angenommen hat / erfüllen
  • Wolten wir darumb dem lieben vater nit gehorsamm seyn / darumb dz er uns angenem hat gemacht in seinem lieben sun?
  • Darumb soll der glaub zergeen / und wir wellen in nit haben / der entschlaffen ist als ob er verzuckt oder gar tod wer / und empfindt des gaysts nit der in zu der liebi und irem ampt dringe.
  • Es ist vileicht ain geschicklichayt dye vom Aristotele her kombt / die du nicht kennest / es ist aber nicht der lebendig Christus.
  • Dann die red Gotes ist lebendig / häfftig und nicht krafftloß / durchdringt fester dann kain zwifach scheydends schwert.
  • Darumb hab das kain sorg / wann du den glauben hast / das die liebi nicht gleich darmit komme /
  • Dann du wirst ietz von dem gaist gefiert / und bist selbs willig wann er dich zu allem guten zeucht / frey und ledig von dem gesatz.

Aus dem Original abgeschrieben

Cookies helfen bei der Bereitstellung von Inhalten. Diese Website verwendet Cookies. Mit der Nutzung der Website erklären Sie sich damit einverstanden, dass Cookies auf Ihrem Computer gespeichert werden. Außerdem bestätigen Sie, dass Sie unsere Datenschutzerklärung gelesen und verstanden haben. Wenn Sie nicht einverstanden sind, verlassen Sie die Website.Weitere Information
autoren/z/zutphen/zutphen_lehre.txt · Zuletzt geändert: von 127.0.0.1
Public Domain Falls nicht anders bezeichnet, ist der Inhalt dieses Wikis unter der folgenden Lizenz veröffentlicht: Public Domain