Luther, Martin - Vorrede auff die Bucher Salomonis.

Luther, Martin - Vorrede auff die Bucher Salomonis.

Drey Bucher haben den namen Salomonis. Das erst ist / Prouerbia 1) / Die Sprüche. Welchs billich ein Buch heissen mag / von guten wercken / Denn er darin leret ein gut leben furen / für Gott vnd der wellt / vnd sonderlich nimpt er fur sich / die liebe jugent / vnd zeucht sie gantz Veterlich zu Gottes Geboten / mit tröstlichen verheissungen / wie wol es den frommen gehen solle / vnd mit drewen / wie die bösen gestrafft werden müssen / Denn die jugent / von ir selber zu allem bösen geneigt / dazu als ein vnerfahren volck / der wellt vnd Teuffels list vnd bosheit / nicht verstehett / vnd den bösen Exempeln vnd ergernissen widerzustehen / viel zu schwach ist / vnd sich selbs ja nicht vermag zu regier / Sondern / wo sie nicht gezogen wird / ehe sie sich vmbsihet / verderbet vnd verloren ist / Darumb darff sie wol / vnd mus haben lerer vnd regirer / die sie vermanen / warnen / straffen / züchtigen vnd imer zu Gottes furch vnd Gebot halten / dem Teuffel / der wellt vnd fleisch zu wehren / wie denn Salomo inn diesem Buch mit allem vleis vnd reichlich thut / Vnd seine lere inn Sprüche fasset / damit sie deste leichter gefasset vnd lieber behalten werden / Das billich ein iglich mensch / so from zu werden gedenckt / solch Buch wohl möcht fur sein teglich handbuch oder Betbuch halten / vnd offt drinnen lesen / vnd sein leben drinnen ansehen.

Denn es mus doch der wege einen gehen / entweder / das man sich lasse den Vater züchtigen / oder den Hencker straffen / wie man spricht / Entläuffestu mir / du entleuffest dem Hencker nicht / Vnd were gut / das man der jugent solchs immer einbildet / das sie vngezweuelt wissen müste / das sie des Vaters rute / oder des Henckers schwert musse leiden / wie Salomon inn diesem Buch imer mit dem tode drewet / den vngehorsamen / Denn es wird doch nichtanders draus / Gott lesst nichts vngestrafft / wie man denn inn der erfarunge sihet / das die vngehorsamen bösen buben / so gar wünderlich vntergehen / vnd zu letzt doch dem Hencker inn die hende komen / wenn sie sichs am wenigsten versehen / vnd sich am sichersten sind / Des alles sind öffentliche zeugen vnd zeichen / die Galgen / Reder vnd Rabenstein / am wege fur allen stedten / welche Gott dahin gesetzt hat / durchs weltlich Regiment / zum schrecken aller / die sich nicht wöllen lassen / mit Gottes worten zihen / vnd den Eltern gehorchen.

Darumb nennet Salomon inn diesem Buch Narren / alle die so Gottes Gebot verachten / vnd Weisen / die nach Gottes Gebot sich halten / vnd trifft damit nicht allein die jugent / die er fürnemlich zu leren fürnimpt / sondern allerley stende vom höhesten an / bis zum allervntersten / Denn gleich wie die jugent / ir eigen laster hat wider Gottes Gebot / Also haben Alle ander stende auch ire laster / vnd wol erger denn der jugent laster sind / wie man spricht / Je elter je erger / Vnd abermal / Alter hilfft fur keine torheit / Vnd wenn sonst nichts were böses inn den andern vnd hohen stenden / als da ist / Geitz / Hoffart / hass / neid etc. So ist doch dies einige laster böse gnug / dass sie klug vnd weise sein wöllen / da sie nicht sein sollen. Vnd jederman geneigt / anders zu thun denn im befolhen ist / vnd zu lassen / was ihm befolhen ist / Als / wer inn geistlichen ampt ist / der wil klug vnd thettig sein inn weltlichen / vnd / vnd ist seiner weisheit hie kein ende / Widerumb / Wer im weltlichen ampt ist / dem wird das heubt zu enge fur vbriger kunst / wie das geistlich ampt zu regiren sey / Solcher Narren sind alle land / alle stedte / alle heuser vol / vnd werden inn diesem Buch gar vleissig gestrafft / vnd ein jglicher vermanet / das er desseinen warte / vnd was im befolhen ist / trewlich vnd vleissiglich ausrichte / Vnd ist auch keiner tugent mehr / denn Gehorsam sein / vnd warten / was im zu thun befolhen ist Das heissen weise leute / Die vngehorsamen heissen Narren / wie wol sie nicht wollen vngehorsam noch narren sein oder heissen.

Das ander Buch heisst / Kohelet2) / das wir den Prediger heisse / Vnd ist ein trostbuch / Als wenn nu ein mensch / nach der lere des ersten Buchs will gehorsamlich leben / vnd seines befelhs oder ampts waretn / So sperret sich der teuffel / wellt vnd eigen fleisch / so da wider / das der mensch / müde vnd verdrossen wird seines stands / vnd rewet in alles was er angefangen hat / Denn es will nirgend fort / wie es gern hette / Da hebt sich denn mühe vnd erbeit / vnlust / vngedult vnd murren / das einer wil hende vnd füsse lassen gehen / vnd nichts mehr thun / Denn wo der teuffel nicht kan zur rechten seiten / mit fürwitz vnd lust / dem gehorsam weren / So wil ers zur lincken seiten / mit mühe vnd widerwertigkeit hindern / Wie nu Salomon im Ersten Buch leret gehorsam / wider den tollen kutzel vnd fürwitz / Also leret er inn diesem Buch / wider den vnlust vnd anfechtung / gedultig vnd bestendig sein inn gehorsam / vnd imer dar des stündlins / mit frieden vnd freuden harren / Vnd was er nicht halten noch endern kan / imer faren lasse / Es wird sich wohl finden etc.

Das dritte Buch ist ein Lobgesang3) / darinn Salomo Gott lobt fur den gehorsam / als fur eine Gottesgabe / Denn wo Gott nicht haushelt vnd selbs regirt / da ist inn keinem stande / weder gehorsam noch friede / Wo aber gehorsam / oder gut regiment ist / da wonet Gott / vnd küsset vnd hertzet seine liebe Braut / mit seinem wort / das ist / seines munds kuss. Also wo es gehet im lande oder haus / nach den zweien Büchern (so viel es sein kan) da mag man auch dis dritte Buch wol singen vnd Gott dancken / der vns solchs nicht allein geleret / sondern auch selbs gethan hat. A M E N.

1)
Sprüche
2)
Prediger Salomo
3)
Hohelied
Cookies helfen bei der Bereitstellung von Inhalten. Diese Website verwendet Cookies. Mit der Nutzung der Website erklären Sie sich damit einverstanden, dass Cookies auf Ihrem Computer gespeichert werden. Außerdem bestätigen Sie, dass Sie unsere Datenschutzerklärung gelesen und verstanden haben. Wenn Sie nicht einverstanden sind, verlassen Sie die Website.Weitere Information
autoren/l/luther/v/luther-vorrede_auff_die_bucher_salomonis.txt · Zuletzt geändert: von 127.0.0.1
Public Domain Falls nicht anders bezeichnet, ist der Inhalt dieses Wikis unter der folgenden Lizenz veröffentlicht: Public Domain