Luther, Martin - Ein kurtzer vnterricht von zweierley Kirchen auff Erden.

Luther, Martin - Ein kurtzer vnterricht von zweierley Kirchen auff Erden.

ES ist je vnd je in der Welt der höchste streit vber dem gewest/ wie wir noch heutiges tages erfahren/ Wer die rechte Kirche sey/ Derhalb ist von nöten/ das man ein vnterscheidt mache/ vnnd lehrne/ Das allweg zweyerley Kirchen sindt/ Eine die falsche Kirche/ die doch den namen hat/ vnd heist Kirche/ vnd Gottes volck/ Aber sie ists nicht. Die ander/ die rechte Kirche/ die den namen nicht hat/ vnnd ists doch. Diese zwo Kirchen sindt sehr schwer zu vnterscheiden.

Denn hie ligt vns das im wege/ das wir müssen bekennen/ das auch die falsche Kirche ein recht Ampt habe/ wie man sihet. Wir bekennen frey/ vnd halten/ das der Bapst vnd sein hauffe nicht die rechte Kirche sey/ dennoch wenn sie tauffen/ Kirchendiener ordnen/ Eheleute zusamen geben/ ist das Ampt vnd Göttlich wort recht vnd krefftig/ Bekennen derhalb/ das ihr Tauff recht sey/ darumb tauffen wir die Kinder nicht wieder/ so von ihnen getaufft sind/ wie doch Ciprianus gethan hat/ Der war inn dem wahn/ das ers nicht für ein rechte Tauff hielte/ wenn die Ketzer jemandt getaufft hatten/ vnd tauffet sie derhalb wieder. Vnd war das sein grundt/ Die Ketzer (sprach er) sind nicht in der einigkeit der Christlichen Kirchen/ darumb können sie kein Christlich Ampf verbringen. Aber dieser grund ist falsch. Denn man muß Ampt vnd Person teilen. Einer der in etlichen sünden steckt/ die wieder sein gewissen sind/ der ist nicht in der einigkeit der Christlichen Kirchen/ dennoch osll darumb sein AMpt/ das er in der Kirchen hat/ nicht veracht werden. Vrsach/ es ist nicht sein/ sondern des HErrn Jhesu Christi Ampt/ wo er aber den befehl Christi brechen/ anders/ denn Christus befohlen hat/ Tauffen/ PRedigen/ vnd das Sacrament reichen wolt/ als denn hette man vrsach/ Tauff/ Predigt vnd anders/ faren zu lassen. Wo er aber an der ordnung Christi nichts endern/ ob er gleich seiner person halb böß/ vnd ein Sünder ist/ das nimpt dem Ampt nichts.

Derhalb/ wer diese zwo Kirchen recht vnterscheiden vnd vrteilen wil/ der darff nicht auff das Ampt allein sehen/ Denn auch die falsche Kirch kan das Ampt recht haben vnnd füren/ vnd ist dennoch kein Kirch/ wie man sihet/ das die falsche Kirch gar herrlich den Namen Gottes füret/ vnd rhümet/ daran soll man sich nicht keren/ Denn da stehet das ander Gebot/ vnd lehret vns/ das der Name Gottes auch vnnütz gefüret werde/ Dazu bitten wir inn der ersten Bitte im Vater vnser/ das Gottes name geheiliget werde/ welchs ist eine gewisse anzeigung/ das der selbige Name von vielen vngeheiliget werde.

Derhalb/ wo die falsche Kirch zufehret/ vnnd mit dem Namen Gottes vnnd der Kirchen/ Bannen vnnd verdammen wil/ da gilts auffsehens/ das du dich nicht lassest schrecken/ sondern ein vnterscheidt machest/ vnnd sagest/ Ich höre Gottes Namen wol/ ich höre wol/ das du Kirchen rhümest. Aber solches können die vnchristen auch/ sonst dürffte es des verbots nicht/ das man Gottes Namen nicht vergeblich füren soll. Derhalb muß man das vrteil anders suchen/ vnd am ersten darnach sehen/ ob man auch Gottes name recht füre/ vnd des herrlichen namens der Kirchen nicht mißbrauche.

Nu zu solchem vrteil dienet die Regel/ die der HERR gibt Johannis am xvi. Capit. da er spricht/ Sie werden euch in den Bann thun/ Es kompt aber die zeit/ das wer euch tödtet/ wirdt meinen/ er thue Gott einen dienst dran. Mit diesen worten malet der HErr Christus/ die flasche Kirche/ sehr fein vnd eigentlich ab. Denn die rechte Kirche nimpt sich des Schwerts vnd Weltlichen gewalts nicht an. Die falsche kirch aber/ nimpt das schwerd in die hand/ vnd verfolget die rechte Kirchen/ Wie die wort Christi lauten/ etc. Da bey kanstu ja gewiß mercken/ welchs die falsche Kirche sey/ Dabey aber noch gewisser/ das Christus spricht/ Solches werden sie euch darumb thun/ das sie weder mich noch meinen Vater erkennen. Das heist die falsche Kiurche recht abgemalet. Das Ampt kan sie haben/ vnd sich mit Gottes namen rhümen vnd schmücken/ Aber neben dem Ampt vnd Namen Gottes/ hengt jhr das vnglück an/ das sie weder Christum noch den Vater kennet.

Auff das aber jederman wisse/ was die rechte Christliche lehre sey/ vnd worauff sie beruge/ dauon kein Christen Mensch nimmermehr weichen soll. Da mercke also.

DIE rechte christliche Lehre thut anders nicht/ denn das sie dir Christum weiset/ Vnd leret dich jhn recht erkennen/ Nemlich/ das man gleube/ Er sey das Lamb Gottes/ das der welt sünde tregt/ Der vmb vnsert willen Mensch worden/ am creutz den tod für vns erlitten/ gestorben/ vnd wieder aufferstanden/ vnd gen himel gefaren ist. Das man solchs sich tröste/ vnd gegen Gott ein solch vertrawen fasse/ er werde vmb seines Sohns willen vns gnedig vnnd barmhertzig sein. Denn das heist den Vater kennen/ wissen/ das er wölle gnedig sein/ vnd vns vnsere sünde vmb seines Sohns Jhesu Christi willen nicht entgelten lassen. Wo nu solch erkentniß ist/ da ist die rechte Kirche. Wo solch erkentniß nicht ist/ da ist die rechte Kirch nicht/ ob gleich das Ampt vnd Gottes name daselbs ist. Derhalb soll vnd muß man fürnemlich auff diß erkentniß sehen/ so wirdt man nicht können jrren.

Die spaltung/ so heutes tags in der Kirchen ist/ macht sehr viel leute jrre/ das sie nicht wissen/ zu welchem theil sie sich sollen halten. Aber es feilet jhnen an dem/ das sie auff diese regel nicht sehen wöllen. Wir predigen also/ das für Gott vns nichts könne helffen wider die Sünde vnd den Tod/ denn allein das sterben vnd aufferstehen Christi/ Wer solchs mit rechtem glauben fasse/ der werde selig/ Wer es nicht fasse/ der thue sonst was er wölle/ könne er nicht selig werden. Solche lehre ist gewaltig im Alten vnd Newen Testament gegründet.

Aber was geschicht? Vmb solcher lehre willen verfolget vns der Bapst vnnd sein hauffe/ Er thut vns in Bann/ schildt vns Ketzer/ vnd würget vns. Denn er lehret/ wer gen Himel wölle komen/ der müsse für sein Sünde selbs gnug thun/ Christus hahbe nur für die Erbsünde bezalet/ Was wir aber nach der Tauffe sündigen/ da müsse ein jeder selbs gnug thun/ mit guten wercken solche sünde ablegen/ vnd Gottes zorn stillen. Wie reimet sich aber solche predigt zum erkentnis Christi? Denn da muß je folgen/ So Christus für die Sünde genug gethan hat/ so können wir nicht dafür gnug thun. Gute werck sollen wir thun/ aber aus einer andern meinung/ denn das wir dadurch sünde ablegen/ vnd gen Himel wolten komen.

Also sihestu fein aus dieser regel/ welches die rechte Kirche sey. Wir werden darumb in Bann gethan/ das wir alle gerechtigkeit vnnd gnade allein auff Jhesum Christum/ auff sein sterben vnd aufferstehung setzen. Dagegen aber setzt der Bapst vnd sein Kirche die seligkeit auff jhr eigene werck/ verdienst/ vnd gnugthuung/ welches je ein gewiß anzeigen ist/ das sie weder Christum noch den Vater kennen. So wir nu den Schatz haben/ das wir Christum (Gott sey jmmer lob) recht erkennen/ sie aber erkennen jhn nicht/ so lasset vns vnerschrocken sein/ vnnd nichts darnach fragen/ ob gleich sie/ so Christum vund seinen Vater nicht kennen/ vns in Bann thun/ vns Ketzer vnd des Teuffels Kirche heissen/ An diesem ist vns viel mehr gelegen/ das wir den Sohn vnd den Vater kennen/ Lassen vns derhalb das vnnütze geplerr nicht jrren/ das der Bapst mit dem namen der Kirchen/ so hoch pranget vnd vns dem Teuffel gibt.

Wir können aber eines andern vrteils vns trösten/ vnnd darauff warten/ da nicht Menschen mit jhrem falschen vrteil/ sondern Gott selbs mit seinem warhafftigen vrteil vns aus dem Bann heben/ vnd für seine Kirchen/ am Jüngsten tage/ für Gott vnd allen seinen Engeln/ rhümen wirdt. Denn es muß doch so auff Erden gehen,/ wie Christus hie sagt/ das zwo Kirchen werden sein/ vnd eine die andere bannen soll. Der Bann aber gehet nimmermehr öffentlich wider die falsche Kirche/ denn sie hat das schwerd in der hand/ vnd kan sich mit gewalt dawider schützen/ wie wir am Bapst sehen/ welches vns ein gewisse anzeigung ist/ das er nicht kan die rechte Kirche sein. Denn von der rechten Christlichen Kirchen stehet hie/ das sie soll in den Bann gethan werden. Euch (spricht er) werden sie in den Bann thun. Wer sind diese Euch? sinds nicht vnsers HErren Christi liebe Jünger vnnd Apostel? die wirdt man bannen vnd tödten werden. Wer? Die so den namen haben/ das sie die Sinagog vnd Kirche sind.

Also gehets noch heutiges tages/ Darumb sollen wir für solchem bannen vnd würgen nicht erschrecken/ sondern es mit frewden annemen/ vnd lernen/ das es die rechte farb vnd gewissest prob der Christen vnd rechten Kirchen sey. Doch also/ das auch das erkentniß Christi vnd seines Vaters vor allen dingen dabey sey. Denn Wiederteuffer vnd ander Rotten/ werden auch verfolget vnd leiden viel/ Aber sie haben das erkentniß Christi/ vnd seines Vaters nicht/ Denn sie verlaugnen die zusagung/ welche jhnen Gott in der ersten Tauff gethan hat/ richten dazu ein newe Möncherey an/ gedencken dadurch einen gnedigen Gott zu haben/ vnd gen Himel zu kommen.

Dagegen aber die rechte Kirche kennet Christum vnnd den Vater/ Das ist/ sie tröstet sich allein Gottes güte vnd barmhertzigkeit/ durch Christum/ Vnnd vmb solches trostes vn hoffnung willen/ muß sie verfolget werden. Das leidet sie gern/ denn sie weis/ Christus hats hie geweissaget/ darumb gibt sie sich willig drein/ lest sich den Bapst vnd seinen hauffen für Ketzer vnd Teuffelskirche ausschreien/ Aber jhr gnüget/ das sie Christum vnnd seinen Vater kennet/ Vnd weis/ das der Bapst mit seinem hauffen/ sie sein gleich so hoch geschorn/ als sie wöllen/ Christum vnd seinen Vater nicht kennen/ sondern verfolgen/ Leidet derhalb gern mit Christo/ vnd ist der hoffnung/ das sie mit jhm auch in ehren sitzen/ vnd ewig leben werde. Das verleihe vns allen vnser lieber Vater im Himel/ durch seinen Sohn vnd heiligen Geist/ Amen.

Quelle: Leipzig. Bey M. Ernesto Vögelin.

M.D.LXIJ.

Cookies helfen bei der Bereitstellung von Inhalten. Diese Website verwendet Cookies. Mit der Nutzung der Website erklären Sie sich damit einverstanden, dass Cookies auf Ihrem Computer gespeichert werden. Außerdem bestätigen Sie, dass Sie unsere Datenschutzerklärung gelesen und verstanden haben. Wenn Sie nicht einverstanden sind, verlassen Sie die Website.Weitere Information
autoren/l/luther/e/ein_kurzer_unterricht.txt · Zuletzt geändert: von 127.0.0.1
Public Domain Falls nicht anders bezeichnet, ist der Inhalt dieses Wikis unter der folgenden Lizenz veröffentlicht: Public Domain