Corvinus, Antonius - Am andern Sontag des Aduents/ Lection aus der Epistel Pauli zun Römern am 15. Cap..
LIeben Brüder/ Was aber vns furgeschrieben ist/ das ist vns zur lere geschrieben/ auff das wir durch gedult vnd trost der Schrifft hoffnung haben/ Gott aber der gedult vnd des trostes/ gebe euch/ das jr einerley gesinnet seid vnernander/ nach Jhesu Christ/ auff das jr einmütiglich/ mit einem munde lobet Gott den Vater vnsers Herrn Jhesu Christi/ Darumb nemet euch vnternander auff/ gleich wie Christus hat auffgenomen zu Gottes lob.
Kurtze auslegung der Epistel.
IM anfang des funffzehenden Capitels zun Römern leret der heilige Paulus/ wie man sich gegen die schwachgleubigen halten sol/ Nemlich/ das man solche jhre schwacheit müsse durlden vnd tragen/ bis jhnen auch geholffen vnd geraten werde/ Denn auch Christus vnser HERR/ habe vns gedienet/ vnd vnsere sunde getragen/ das wir dem verdamnis/ welchs wir gröblich vnd wol verdienet/ entlauffen sein/ wie geschrieben stehet/ Die schmache deren/ die dich schmehen/ sind vber mich gefallen. Dieweil nu der apostel/ wie man sich gegen die schwachgleubigen halten sol/ angezeigt/ vnd die Römer/ auff Christum (der vnser schwachheit getragen/ vnd vns auch nicht verworffen hab) zusehen/ vnd auch schrifft/ so solchs von jm bezeugt/ dargethan hat/ nimpt er vom selbigen Exempel Christi/ vnd dem angezeigten spruch/ vrsach/ vom brauch der gantzen heiligen Schrifft zu sagen/ Spricht also.
Was vns furgeschrieben ist/ das ist vns zur lere geschrieben.
Merck/ das die heilige schrifft/ von Gott vmb vnsert willen gegeben ist/ das wir durch dieselbige zur gerechtigkeit vnd seligkeit gelert/ vnd vnterweiset werden/ Denn so die Göttliche schrifft/ vnser lere vnd vnterweisung sein sol/ so müssen wir auch/ menschliche lere/ so dieser Schrifft nicht ehnlich vnd gemess ist/ faren lassen/ vnd allein auff die schrifft sehen/ welche von S. Paul das gezeugnis hat/ das sie vns zur lere furgeschrieben vnd gegeben sey. Ja wie können wir on grosse sunde solche lere verlassen/ vnd menschlichen satzungen anhenhig sein/ Diewiel vns nicht allein Paulus hie drauff weiset/ sondern auch im Euangelio Johannis Christus sagt/ Forschet die Schrifft/ denn die gibt gezeugnis von mir? Mit diesen worten/ werde ich je nicht auff gutdüncken der menschen/ sondern allein auff Gottes Wort geweiset/ als das genugsam ist/ den menschen zu vnterweisen/ wie er solle gerecht vnd selig werden/ Gottes wort sage ich/ welchs dich eigentlich leret/ wie du dich beide/ gegen Gott/ vnd die leute halten solt/ nemlich also/ Es hat dir Gott/ wie die Schrifft allenthalben zeugt/ Christum seinen eingebornen Son/ mit alle seiner gerechtigkeit/ frömikeit/ vnd verdienste zu eigen gegeben/ vnd das on all dein zuthun/ aus lauterer gnad vnd barmhertzigkeit/ Vnd fordert dagegen nichts mehr/ denn das du demselbigen seinem Son gleubest vnd gehorsam seiest. Wil du nu wissen/ das solchs Gott von dir fordere vnd haben wölle/ so mustu auff die Schrifft sehen/ sonderlich da sie sagt/ Sihe/ das ist mein geliebter Son, an welchem Ich einen gefallen habe/ Dem solt jr gehorchen rc. Wie dir aber Gott seinen Son zu eigen gegeben hat/ das du durch jn selig werdest/ Also hat er jhn dir auch zum Exempel furgestelt/ das du dich dermassen gegen deinem nehesten/ jnn allen dingen haltest/ wie er sich gegen dich gehalten hat/ Wie solchs abermals die Schrifft bezeugt vnd sagt/ Dazu seid jhr beruffen/ sintemal auch Christus gelitten hat fur vns/ vnd vns ein furbilde gelassen/ das jhr solt nachfolgen seinen fusstapffen rc. Hirauff hat nu gesehen der heilige Paulus da er den Römern/ die schwachgleubigen zu tragen/ schreibet/ vnd sie auff das exempel Christi weisete/ vnd auch die Schrifft/ so solchs von Christo beweiset/ anzog. Dieweil er aber auch hiraus vrsach genomen/ das er die schrifft so höchlich gepreiset hat/ so müssen wir auch warlich bey der Schrifft allein bleiben/ der Schrifft allein gleuben/ vnd jnn derselbigen vns vben/ das wir nicht allein Christum/ als vnsern einigen Heiland/ darin finden/ sondern jnn allen anfechtungen/ trost darin haben mögen/ wie er weiter sagt.
Auff das wir durch gedult vnd trost der schrifft hoffnung haben.
Das bekentnis Christi vnd des Euangelij/ hat jmerdar anhangende verfolgung/ denn die Welt ist solcher lere/ darumb das sie vnser vermögen so gar darnider vnd zu bodem schlegt/ feind. Sol man nu bestehen jnn solchen verfolgungen/ so mus gedult da sein/ wie die schrifft sagt/ Fasset ewre seelen mit gedult. Wo neme ich aber solche gedult? Hierzu mus vns die schrifft dienen/ denn dieselbige wol gefasset vnd mit glauben jnns hertz gebracht wird vns inn vngedult nicht fallen lassen. Wo nu der glaub durch trost der Schrifft zur gedult kompt/ da ist auf hoffnung/ hoffnung sage ich/ so die himlischen güter/ vnd künfftige seligkeit/ schon zubesitzen/ hat angefangen/ vnd vnerschrocken ist/ wenn gleich alle die zeichen/ so im Euangelio dieses Sontags/ zum teil erzelet werden/ vber einen hauffen kemen/ ja warumb wolt sich der Christ/ der mit solcher gedult/ trost der Schrifft/ vnd hoffnung gerüstet ist/ jnn solchen ferligkeiten schrecken lassen/ sintemal Christus selbs sagt/ Wir sollen vnsere heubter auffheben/ wenn solches geschehe/ denn es sey furhanden vnser erlösung? Hetten wir nu rechtschaffnen glauben/ weren einerley gesinnet/ vnd blieben jnn gesundtem verstand der Schrifft/ so solt vns freilich diese schreckliche zeit/ vnd die zeichen von Christo erzelet/ nicht schedlich sein.
Doch das wir nicht haben/ müssen wir durch Christum/ bey Gott suchen/ der denn auch allein der Man ist/ so vns/ Glauben/ Hoffnung vnd trost/ geben mus/ wie wir im wünschen S. Pauli weiter sehen/ Da er sagt.
Gott aber der gedult vnd des trosts/ gebe euch/ das jr einerley gesinnet seid vnternander/ nach Jhesu Christ/ auff das jhr einmütiglich/ mit einem munde lobet Gott den Vater vnsers Herrn Jhesu Christi/ Darumb nemet euch vnternander auff/ gleich wie euch CHRIstus hat auffgenomen zu Gottes lob.
Aus diesen worten sehen wir, das gedult vnd all vnser trost/ allein von Gott kompt/ Warumb wolte jn sonst der Apostel/ einen Gott der gedult/ vnd des trosts geheissen haben? Also auch/ Einerley gesinnet sein/ einmütiglich Gott loben/ mit sanfftmut die schwachen/ dem exempel Christi nach/ auffnemen/ ist jnn vnserm vermögen nicht/ wenns von Gott nicht gegeben wird. Dieweil nu solche ding von Gott gegeben werden müssen/ vnd on Gottes hülffe/ vnser natur mehr zum widderspiel/ denn hiezu geneigt ist/ so wil warlich von nöten sein/ das wir sie da suchen/ da sie S. Paul gesucht hat/ denn er bittet/ das Gott den Römern geben wölle/ das sie einerley gesinnet sein rc. Auff solche weise schreibt auch S. Jacob jnn seiner Epistel/ alle volkomenheit Gott zu/ da er also sagt/ Alle gute gabe/ vnd alle volkomene gabe/ kompt von oben herab/ von dem Vater des Liechts/ bey welchem ist kein verenderung/ noch wechssel des liechts vnd finsternis. Vnd wie gemelter S. JAcob vnsere volkomenheit Gott fein zsuchreibet/ also weiset er vns auch den weg/ wie man sie vberkomen solle/ nemlich mit bitten/ wie wir vorhin auch gesagt haben/ Denn also spricht er/ So jemand vnter euch weisheit mangelt/ der bitte von Gott/ der da gibt einfeltiglich jederman rc. Das hie S. Jacob von der weisheit sagt/ ist von allen geistlichen gaben zuuerstehen/ Wir haben gedult trost/ einigkeit des glaubens vnd geistes/ ja so wenig von vns selbs/ als die weisheit/ Vnd wil Gott kurtzumb an gesucht vnd gebeten sein. Wil er aber auch gnediglich helffen? Freilich wil er das thun/ Vnd wenn ich dasselbige sonst nirgent aus wüste/ so wolt ichs doch daraus ermessen/ das er durch seinen Son Christum/ beide Juden vnd Heiden/ so gnediglich geholffen vnd gedienet hat. Erstlich/ Das er den Juden zur seligkeit gedienet habe/ bekent hie Paulus/ Da er sagt.
Ich sage aber/ das Jesus Christus sey ein Diener gewesen der Beschneidung/ vmb der warheit willen Gottes/ zu bestetigen die verheissung den Vetern geschehen.
Hie hörestu/ das Christus vom himel herab komen/ vnd ein Diener vnd Prediger der Juden worden sey/ Denn also hatte Gott verheissen jren Vetern/ Er wolte jhnen senden einen Hertzogen/ der sie von den sunden erlösen/ vnd durch seine predigt vnd lere/ zur gerechtigkeit füren vnd beruffen solte/ Welchs denn also geschehen.
Es ist auch gemelter vnser Herr Christus im selbigen seinem ampt so vleissig gewesen/ das er mit der warheit rhümen kundte/ Jerusalem/ Jerusalem/ wie offt habe ich wöllen samlen deine kinder/ wie eine henne jre küchlin samlet/ vnter jhren fittigen/ vnd ihr habt nicht gewölt? Zum andern/ hat er auch/ nach dem die Jüden seine heilsame lere verschmeheten/ den Heiden gedienet/ vnd sie aus gnaden zum Abendmal des Euangelij komen lassen/ Wie denn solchs der heilige Geist zuuor verkündigt/ vnd hiedurch den heiligen Paulum/ mitetzlichen sprüchen beweiset wird. Summa/ Es hat Gott jnn dem/ das er vns allen Christum gesand/ vnd zum erlöser gegeben hat/ gnugsam beweiset/ wie er gegen vns gesinnet/ vnd was er zu geben geneigt sey. Warumb wolten wir denn an jm zweiffeln/ Warumb wolten wir nicht vmb vermerung des glaubens/ vmb gedult/ vmb trost/ vmb hoffnung vnd einigkeit des geistes bitten? Lasset vns nur bitten/ allen menschen gutes wündschen/ vnd darnach also beschliessen mit dem heiligen Paulo/ Gott der hoffnung/ erfülle alle menschen/ mit aller freud vnd fried im glauben/ das sie vollige hoffnung haben/ durch die krafft des heiligen Geistes/ Amen.