Geiler von Kaysersberg, Johannes - Trostspiegel - Das erste Glaß/ Göttlicher will.

DAS erste vnnd das groß Hauptglaß/ ist Göttlicher will/ dein freund ist dir todt/ gedenck das es der willen Gottes ist/ vnd des biß sicher/ wenn es ist ein regel der Göttlichen Lehrer/ Alles das da geschicht es geschehe durch was mittel es wöll/ so kompt es doch her/ von dem Almechtigsten/ aller weisesten/ vnd vnwandelbarlichen anfang/ Gott dem Herren/ disem Gottes willen/ sollen sich alle freye vnd bedachtliche willen vergleichen vnd nicht darwider murmlen/ dann darinn steht die Gerechtigkeit vnd Erbarkeit vnsers bedachten willens/ dz er vergleicht seye dem willen Gottes/ zum minsten in dem das er will/ was Gott will das er wöll/ auch nach meinung viler Lehrer/ sol er sich vergleichen dem willen Gottes/ in dem das er wöll/ was er gewiß ist/ das es Gott will/ ob die sinnligkeit sich darab strüßt/ oder der vnbedacht frey will/ oder der bedacht will/ nach dem nideren seinem theil muß man leiden/ aber das sich darwider strüßt der bedacht will/ deß obren theils der vernunfft/ sol nicht gestattet werden/ vnd das ich ein schlecht/ vnd grobe gleichnuß geb von einer subtilen matern/ die gehandlet wirt/ fast gnaw durch den Meister von hohen Sinnen/ im ersten Buch/ vnd die Lehrer/ die vber jn schreiben/ so nimm war/ wann ein fraw geht in jhr stuben die zu fast warm ist/ so wirt sie im ersten just betrübt/ rümpfft die stirn/ die sinnligkeit wirt entricht/ vnd spricht zu der köchin graßlich/ warumb hast du die stuben also heiß gemacht? vnd kriegt mit jr/ darnach zum andern/ spricht sie auß vernunfft/ du verbrennest holtz ohne dauren vnd nutz/ bringt grossen schaden/ vnd aber zum dritten/ so die köchin spricht/ Fraw mein Herr hat das geheissen/ so gestaht die Fraw daran/ laßt die milch nider/ vnd allen krieg/ so sie hört das jhr gemahel/ den sie lieb vnd vor augen/ das geheissen hat/ vnd also leidet sie/ dz der sinnligkeit widerig ist/ vnd der nideren vernunfft die den zeitlichen schaden anblicket/ vnd nach der höheren vnd Geistlichen vernunfft in deren sie den willen jhres liebgehabnen gemahls anblickt/ so gesitzt sie/ vnd murmlet nicht darwider/ diser gemahel ist Gott/ doe Fraw ost doe Seel/ trawrigkeit von der Hitz/ ist die sinnligkeit/ trawrigkeit von schaden des holtzes/ ist das nider theil der vernunfft/ das gefallen oder gesitzen vnd auff hören des murmlens/ vmb willen vnnd gefallen des gemahels/ ist der Geistlich will/ noch dem obern theil der vernunfft.

Also thu du auch/ vnnd das ist gnug/ Gott will dich nicht zwingen vber dein macht/ die sinnligkeit hast du nicht in deinem gewalt/ aber deinen gefreyten willen/ mit beystandt der genaden Gottes/ hast du in deiner gewalt/ Weitern vnd gnaweren bescheid/ rühren die Lehrer an dem obgenantem ort/ ist nicht not hie zu melden/ Ich hoff/ ein mensch mög sich gnugsamlichen behelffen auß diser gleichnuß/ gedenck das/ nachdem/ als der Herr im Euangelio spricht/ nicht ein spärlin/ deren man doch zwen vmb einen helbling kaufft/ auff das Erdreich falt ohn Gott den Himmlischen Vatter/ wie wolt denn dein Kind/ oder gemahel/ den Gott grösser schetzt/ fallen durch den todt auff das Erdreich ja ins grab/ So es nun Gottes will ist/ er sterb wie er wöll/ Siechtagens halb/ Gählich/ oder bewart/ ehrlich oder vnehrlich/ gilt gleich/ es ist Gottes will/ was wilt darauß machen/ der Herr ist zu groß/ vnd zu gerecht/ thut niemands vnrecht/ laß es da bey bleiben/ sprich/ Vatter vnser/ der du bist in den Himmlen/ dein will werd als im Himmel/ vnnd auff Erd.

Volg nach dem Herren am Oelberg/ dem nach seiner sinnligkeit grausam was vom tod/ also sehr das er erzittert/ erbleicht/ trawrig ward/ vnd schwitzet vor angst als blut/ vnd auch von wegen vnd in nammen der sinnlicheit/ Gott seinen himmelischen Vatter bath/ Vatter ist es müglich so nimm das leiden von mir/ vnd aber nach seinem vernünfftigen/ bedachten freyen willen/ hat er sich gantz vergleichet dem willen seines Vatters/ vnnd sprach/ Nicht mein will/ aber dein will werd/ nit mein will/ verstehe der sinnlicheit/ oder auch der frey will nach seiner natur/ der sich auch streüsset wider das leiden/ werd aber dein will/ dem sich vergleichet mein freyer will/ nach bedachter vernunfft.

Das ist das erst glaß in disem Trostspiegel/ vnd ist das Hauptglaß vnd das groß/ das mitten in dem spiegel steht. Die nachuolgenden/ sind kleine gläßlin/ die zu rings herumb stehen vmb dz groß Hauptglaß/ es were diß glaß allein gnug einem gleubigen menschen zu trösten/ wenn er getrewlich darein sehe inn aller seiner trübseligkeit/ wie die were/ Vnd nicht allein jhn zu trösten von dem tod seiner freunde/ lehret nicht allein Christus Jesus vns in disem glaß zu spieglen/ so wir trawrig sind/ Sonder auch der fromme Heyd Seneca/ Der da spricht ein reichlich wort/ dz auch nit zu verachten/ gesprochen von einem Christlichen Lehrer: Es soll gefallen (spricht er zu seinem schüler Lucillo) einem menschen/ alles das da Gott gefallet/ derhalben allein dz es Gott gefallet/ Das ist ein mercklicher Spruch/ von einem der ein Heyd vnd kein Christ gewesen.