Anno xxiiii. des monats Octobris.
Geliebten Gottes. Ich were wol willens gewesen/ gar nit zu antworten vff B. Conradts Tregers büchlin/ darinn er mich/ mit sampt anderen meinen lieben brüderen antastet gar grewlich. Dann wie man sagt/ Ein offentliche luge/ bedarff nit vil verantworttens. Dieweil aber vß dem gebott gotts/ ein yeder schuldig ist/ falsche zeügn üß zumeiden vnnd zu verwerffen/ vorab in denen dingen so die eer gotts berüren. dar zu auch die liebe (so war nimpt anderer menschen heyl) dahyn tringt vnd treibt/ dz die einfeltigen verwarnet werden/ vor denen/ die vmb irer träum willen sich vndersteen die wort des lebendigen Gotts vmb zu hören. Hab ich meiner einfalt nach/ diß mein schreiben lassen vßgon/ mein vnschuldt eüch vnd aller welt zu öffnen. Dann so bald mich gott beruffet hat zu bezeügen das Euangelion der gnaden/ hab ich ye mit wissen nyemans verfürt/ so ich den weg/ die warheit/ vnd das leben geleret habe. des ir mir zeügnüß geben werden in der zukunfft der glory des grossen gotts/ vnd in der offenbarung seiner kinder. So ich die geschrifft schrifftlich/ nach dem synn den der geist gots gibt (der ein geist der weißheit ist/ vnnd des verstandts) gehandelt vnd gepredigt hab/ warumb sol ich ein falscher prophet/ oder verfürer geachtet werden? Das hertz der gerechten hab ich mit lugen nye wöllen traurig machen/ hab auch die hend der gottlosen nit wöllen traurig machen/ hab auch die hend der gottlosen nit wöllen stercken mit süßkosen vnd schmeychelworten. Soll ob gott wil/ noch/ vnd zu allen zeitten weit von mir sein. Es ist aber die sach/ leider dohyn kommen viler halb (Gott der vatter wölle sye auch zyehen) was ire vntugent straffet/ der Pfaffen/ Münch vnd selloßen Christen geytz allenfantz/ falsch ler/ gleyßnerey/ vnd vngöttlich leben herfür bringt/ so sye mit den laruen einer verwänten geistlicheit bedeckt haben lange zeit/ das musß Lutherisch/ Böhemisch vnd verfürisch sein. Dahär dann die gantz Bibel yetzund Lutherisch/ Böhemisch/ vffrürisch/ vnnd ketzerisch von ynen erachtet würt. Wie sol man ym nun thun? Es würt das wort gots nit destweniger in ewigkeit bleiben/ vnnd das euangelionn ab irem schelten/ fluchen vnd vermaledeyen wachßen vnd zunemen bitz das gott erlösung schicken würt. Amen.
Hab in einer klaren kürtze/ etliich Schlusßreden gesetzt/ in denen Bruder Conradts schreiben/ der fürnemsten puncten halb/ meins bedünckens/ gnugsam vnnd nach Christlicher bescheidenheit verantwort. Welche gelegener zeit/ mit iren vßlegen/ durch den truck auch herfür komen sollen/ ob gott wil/ mit weitterer meldung seiner vnfrüntlichen/ vngegründten vnd vnbrüderlicher handlung. Ir liebhaber der warheit wöllens leßen/ hören/ verston vnd vrteilen.
Vor allen dingen/ sol man die geschrifft frey lassen/ vnd vngeschmächt.
Die Biblische meyne ich/ von Gott yngegeben/ ie nütz ist zur leer/ zur straff/ zur besserung/ zur züchtigung in der gerechtigkeit.
Dannen här wir lernen/ was Christus ist/ warumb er gegeben/ wie er verheyssen/ vnd wie all geschrifft von ym. Auch was gehorsame wir gott vnd den menschen schuldig.
Darumb sich niemant zu beklagen hat einicher verdunckelung. dieweil nüt hellers dann die sonn/ das ist/ die geschrifft/ vnd der eingeboren sun/ der in des vatters schoß ist/ hat es vns verkündiget.
Ob aber ein wolck dafür getretten (das ist/ so ein tunckel spruch erfunden) so bleib man bey dem lyecht. oder man erleüters durch neben geschrifft.
Diß ist bey den alten gewesen/ vnd sol auch bey vns sein die allersicherst vnd vnfälbar form/ götlich geschrifft zu verston.
Lasßt man den Mahumetern ir gesätz/ den Benedictern/ Bernardern vnd Bettelmünchen/ einer vnnützen bürden des erdtrichs/ ire reglen halten vnd leben/ so doch on allen grund.
Wer wil billichen/ so man die kinder gots/ von vätterlichen satzungen abreisset.
Man sagt/ es seyen gefärliche zeitten/ da alle ding durch zwytracht vnd vneynigkeit bewegt ist.
Da sich ketzereyen erheben/ vnd die luterkeit des glaubens vermischet/ vnd alle ding voller entbörung.
Aber so wir zu der rug/ einem seligen ding/ hertzen lust haben/ sollen wir die geschrifft hören/ verston vnd lesen. würt vns geholffen.
Dann on das rechtmessig wort gotts/ beharrlichenn woren friden zu haben/ versehe sich nyemans.
Das aber solches beschehe/ ist die gröst hoffnung in den Schulmeistern/ Predicanten/ vnd pfarrhern.
So man hyn vnnd här die stedt vnnd flecken besetzt/ mit solchen wie sye Paulus beschreibt .i. Timoth. in .Titum.i.
Die dann recht lerhafftig seind/ wo sye der sprach verständig/ die geschrifft gesund vnd grundtlich handlen.
Dieweil nun das gesatz des herren on wandel ist/ die seien erquickend/ kan dahär kein abbruch erwachsen der gewalt vnd potestat/ von gots gnediger ordnung vffgesatzt.
Genesis. ix. Exodi. xviii. Deutro. xvii. Prouer. xvi. Ro. xiii. würt besteiget weltliche höhe/ so das schwert nit vmb sunst tregt.
Damit sye aber nit straffet die Christen/ sunder mörder/ dieb/ übelthäter/ oder frembds guts süchtig.
Der gleichen auch kein abbruch erwechset geistlichem gewalt/ so er ist das er genant würt.
Dann so sye sytzen vff dem stul Christi/ vnd verkündigen das reich gotts/ sol man sye als Engel gotts gern hören/ auch die augen jnen mitteylen.
Wo sye aber wider die geschrifft etwas sagten/ sich ires gewalt mißbruchten/ der nit mehr dann ein dyenstbarkeit/ sol man sye als ein Anathema vnd fluch meiden.
In summa. Dieweil Christus alle seine red mit gschrift bestetigt/ der gleichen seine nachfolger die Aposteln vnnd Euangelisten/ sol nyemans suchen ein sattere red/ dann do ist die Biblisch.
Welcher so wir standhafft/ vnd mit grossem vertruwen anhangen/ so ist gott vnser herre/ vnd wir seind sein volck.
Vnd diß volck/ mit dem geyst Christi (der gestern/ vnd heütt/ vnd in ewigkeit) zu samen geleimpt/ ist die Kirch/ das ist/ die zal der gleübigen.
So du fragst/ wo ist die kirch? Antwort. Dieweil mans glaubt/ so mag sye nit gezeygt werden. Auch ist got allein der die hertzen erkennet/ der do weyßt/ wer die seind so rüffen/Abba lieber vatter.
Von dißer kirchen seind die frumen heyligen/ oder seligen beyder Testament/ des alten/ vnd des neüwen.
Dann alle diße geglaubt haben/ oder glauben/ das der som des weibs solt dem schlangen den kopff zerknitschen. Gen. iii. xxii. Heb. xi.
In dißer kirchen ist alweg das Euangeion/ so do ist ein krafft gots zum heyl allen gläubigen.
Vnnd das ist ein einig Euangelion. dann ein will gotts ist/ der sich vnser erbarmpt hat durch Christum/ welcher gestorben ist vmb vnserer sünd willen/ vnd von wegen vnßerer rechtfertigung vom tod widerumb vfferstanden.
Wiewol solche gutthat Christi in der heyligen geschrifft verheissen/ kurtz vnd lang/ zu den letsten zeitten/ durch die Apostel vnd Euangelisten beschriben ist.
Den frumen in beyden Testamenten/ anfengklich ist die gnad des heyligen geists gwesen/ für die buchstaben vnd schrifften.
Vnnd dann erfüllt das/ so man lyset Hier. xxxi. Ich wil geben mein gesatz in iren synn/ vnd in ir hertz wil ich es schreiben. Item Johelis. ii. Ich wil vßgyessen von meinem geist.
Des haben wir Exempel im Abel/ Noah/ Abraham/ vnnd in den Aposteln.
Da nun die boßheit überhand gnommen/ vnnd die liebe viler erloschen ist/ seind die buchstaben vnd geschrifften geben.
Das hat bezwungen Mosen/ die propheten/ (worden die Aposteln vnnd Euangelisten zu schreiben.
Ein wunderbarliche ordnung/ vnd ein einhelligkeit des schreibens/ gibt grosse beuestigung der warheit.
Ja das sye schon etwan in etlichen dingen niit gleich hellen vnd nit zuvil überschenckliche sorg tragen der gleichsame/ zeygt ein götlich compositz vnd zamensatzung.
Dann wiewol sye menschen gwesen/ so haben sye doch nit von menschen / sunder durch gott/ vnd die offenbarung Jhesu Christi die gesschrifft/ vnd das heylig Euangelion.
Sye haben geschriben nit vß menschlichen/ vns gegeben. sundern vß götlichem gwalt/ nit ire/ sunder die worrt des lebhafftigen gots. besyhe das gantz capitel Johan. xvii.
Da här man gewaltigklich schle´üßt/ das die Euangelia ir ansehen vnd authoritet nit nemen von den Vättern/ Concilien/ oder von der kirchen.
Sonder von gott/ ja von ynen selber. dann das Euangelion ein gwalt gots ist.
Die Vätter aber/ Concilia/ vnnd die kirch haben iren gewalt vnd ansehens/ von der geschrifft/ vom Euangelio.
Augustino/ so er den freyen willen im menschen vverwürffet/ glaub ich. dann ich glaub der geschrifft.
Chrysostomo/ so er verdampt die/ die ir fleisch/ dz ist/ iren neben menschen verschmähen/ Esai. lviii. glaub ich. dann ich glaub der geschrifft/ vnd dem Euangelio.
Also dem Concilio Niceno/ von der gottheit Christi Jhesu/ glaub ich.
Aber allen andern Concilien/ da die gotlosen bücher des Decrets vnd Decretals zugelassen vnd bestätiget/ glaub ich nit. dann ich glaub der geschrifft.
Vnd kürtzlich. Das ich der kirchen (so die speiß/ die Geverbotten/ so bann fast/ apostel fast/ golt fast/ feyertag beym bann vnd einer todtsünd vffgericht/ bilgerfart/ jarzeit/ seelmessen opfermessen/ kutten/ kappen/ platten/ orden/ secten bestetigt vnd vertädigt. Item im namen christi/ vnser frawen/ sant martin/ Joanns/ sant Peter/ mit gewalt fert/ wüchert/ schyndt/ schabt/ bescheyßt/ beschetzt/ so sye solt behüten/ beschützen vnd beschirmen) nit glaub. Vrsach. ich glaub der geschrifft.
Darinn solchs alles keinen grund/ oder ein geradprechten grund zuhaben/ klarlich mag beybracht werden.
Vnd diß auch gar nit die herrlich/ heylig/ vnd vnstrefflich kirch/ so Christo vnderworffen ist.
Auch über die masß ein grosser vnderscheyd zwischenn der heyligen kirchen/ vnd den vermeynten fürstendern der kirchen.
Alweg ist hoch von nötten gwest/ der geist der erkyesung. dann nye geprosten falsch propheten/ oder widerchristen/ die den teüfel an gotts stat setzten/ vnd die lugen für gottes wort hyelten vnd ynfürten.
Die geschrifft sey aber der Probierstein/ da mit wir sehen die torheit/ den eebruch/ vnd das lugenmaul des widerchrists/ vnd die falsch leer von der gutten vnderscheyden.
Wie der dem Euangelion nüt gibt vnd nüt nimpt/ der Scotum/ Thomam/ Gritzs/ Gretsch/ oder der gleichenn geschrifftwürger/ vnd sophisten/ gegen dem Euangelion helt vnd conferiert.
Also auch das Concilium in Nicea (da es zusamen vergleichen die/ so sich vnderwunden haben zu schreiben Luce.i. mit denen so von anfang selbs sychtig gewesen) dem Euangelio nüt gegeben/ auch nüt genummen hatt.
Der die zeügnüß hatt/ so grösser ist dann die zeügnüß Johannis des teüffers/ der nimpt kein zeügnüß von dem menschen Joannis.v.
Dann meine weg seind nit wie ewere weg/ noch meine gedancken wie die ewere/ sprach gott der herre.
Ein yeder mensch sündt/ vnd lugenhafftig ist.
Aber gott der gnedig/ erlengt vom zorn/ gemerter barmhertzigkeit vnd warhafftig.
Darumb wol dem der sein hoffnung in jn setzet/ das wortt gottes hört vnd behalt/ vndd sich nit wendet zu den hochfertigen/ vnnd die mit lugen vmb gon. Aber wee der widerparthey/ so spricht/ es ist weder gott/ noch gottes wort.