Erstlich sol ein jeder Christ bedencken/ wen er beten wil/ das es ein hohes/ grosses werck sey/ für Gott tretten vnnd ihm vnser noth fürtragen vnnd hülffe begeren. Denn da wird sichs nicht fehlen/ ein jeder wird seiner sünde halb/ vrsache gnug an ihm finden/ das er dencken muß/ ob auch sein Gebett werde Gott angenem sein. Sonderlich aber/ müssen wir bekennen/ das sich nicht weniger leiden kan/ wenn man wil betten/ Denn so man vnachtsam sein/ vnd keinen hertzlichen ernst wolt brauchen. Keiner ist/ wenn er zu eim Fürsten/ Burgermeister/ oder noch eins geringern stands hülffe zu suchen/ gehen wil/ Der jm die sach nicht liesse angelegen sein/ vnnd sich zuuor nicht etwas darauff besinne. Demnn on ernst bitten/ ist anders nichts/ denn dessen so man bittet/ spotten. Wie viel mehr aber/ wil ein fleissiges vor betrachten von nöten sein/ wenn wir arme sünder für Gott tretten/ vnd nicht in geringen/ sonder in den höchsten vnd wichtigsten sachen/ Hülffe begeren/ da nicht allein vnser leib vnd leben/ sonder auch vnser seel seligkeit angelegen ist.
Weil nun das Vatter vnser von vnserm Herrn Christo selbs gestellet ist/ So muß je vor allen dingen ein rechter verstandt solches gebets im hertzen sein/ sonst würde es nur ein Heidnisch oder Nonnisch geplepper sein/ da man die wort ohne verstandt/ wie ein Psittich nach spricht/ vnd allein der Mund zu schaffen mit hat/ das hertz aber gehet mit anderen gedancken vmb/ Wie man ein gemälh von einem heuchler hat/ der kniet in einer Kirche/ vor einem Crucifix/ das siehet er mit den augen an/ seine hende hebet er dargegen auff/ vnd reget den mund/ Aber dieweil ist sein hertz daheim zu Hauß/ gedencket an Weib/ Kind/ Handel/ Keller/ Kasten vnd anders. Das wil zumal sich nicht reimen/ wenn man für Gott tretten/ vnd hülffe wil haben. Es wechst aber solche vnachsamkeit sonderlich daher/ das man der wort/ die man im gebet füret/ vnd des wercks nit genugsam acht nimpt/ vnnd verstehets nicht/ sonst würde das hertz seiner höchsten noth eingedenck sein/ vnd andere gedancken außschlagen.
Nu aber ist das ein sehr grosser vortheil zum beten/ das vnser lieber HErre Christus selbs die wort gestellet/ vnd vns hat beten heissen. Derhalb dörffen wir erstlich vns nicht befahren/ ob wir auch eben das bitten/ das Gott zu geben willens sey/ Denn wo GOtt solche stücke nicht alle zu geben willens were/ So würde Christus diesleben nicht also nach einander gefasset/ vnd vns zu beten befolhen haben. Das ist nun ein sicherheit vnnd vortheil/ welchen wir des Worts/ oder des Gebets halb haben/ vnnd derhalb des getröster dazu sein.
Darnach haben wir einen andern vortheil/ der ist noch grösser/ des wercks halb/ Den sollen wir sonderlich bedencken/ wenn wir wöllen beten/ Denn dardurch wird vnser hertz auch desto mehr erwecket/ vnnd zum beten achtsamer vnd ernster. Das ist nun der/ das daß beten nicht ein werck ist/ das in vnserem gefallen stehet/ Ob wirs thun/ oder vnterwegen lassen wöllen. Sondern es ist von Gott geboten vnd befolhen/ Das mans thun/ vnnd keines weges vnterlassen sol/ Derhalb wer es vnterlassen/ vnd solchem befelh nach/ nit wolte beten/ der legete zu anderen Sünden auch dise/ das er dem befelh GOTtes vngehorsam würde. Denn das im andern Gebot stehet: Du solt den Namen deines Gottes nit vergeblich füren. Das ist anders nichts gesagt/ denn das ein Christ neben andern/ dadurch der Name Gottes geheiliget wird/ auch beten sol. Denn dardurch würde Gott geehret/ sintemal das beten eine anzeigung ist/ dz wir vns zu Gott alles guts versehen/ vnd jn als einen Vatter in der noth anschreien. Zu solchem vertrawen hat Gott lust vnd lieb/ vnnd helts für die höchste ehre.
Derhalb darff kein Christ sich besorgen/ wenn er betet/ vnd von hertzen hülff vnd rath bey Gott suchet/ das er Gott damit erzürne/ Denn er hat befelh das ers thun sol.
Wo ers aber nicht thut/ als denn thut er das Gott nicht gefelt. Denn der befelch vom gebet ist ein gemeiner befelh/ der allen Christen auffgelegt ist/ eben wie alle Christen Vatter vnd Mutter ehren/ für todtschlagen/ vnzucht/ dieberey/ vnd anderm sich hüten sollen. Darumb ob der gedancke dir wolte einfallen: Ich bin ein Sünder/ vnd darff nicht betten/ so kanstu mit solchem befelh dich schützen/ Denn ob du schon ein Sünder bist/ dennoch gleich wie du schuldig bist/ das du dich für mehr sünden dich solt hüten/ vnnd nicht auch ein Ehebrecher/ oder Todtschleger werden/ Also bist du auch schuldig/ zu beten/ vnd solst die Sünd am Gebet dich nicht lassen hindern/ Sondern das widerspiel gedencken/ Je mehr vnnd tieffer du in Sünden ligst/ das du so vil dest mehr vrsache zum Gebet habest/ Auff das solche sünde dir vergeben/ vnd du nit mit diesem vngehorsam mehr Sünde auff dich ladest. Denn so wir nit ehe wollen beten/ denn wir on alle sünd weren/ so würden wir wol nimmer mehr kein Vatter vnser beten.
Ja sprichstu/ was kan ich für ein hoffnung zu meinem Gebet haben/ wenn ich meiner Sünden halbe ein böses Gewissen haben muß? Das ist nun auch ein nötiger gedanck/ da du vor mit vmbgehen solt/ ehe du betest. Denn wer also betet, das er von seinem Gebet selb nichts helt/ der betet sehr loß ding. Darumb so merck/ du seiest so fromm vnnd heilig du wollest/ so wird doch Gott solcher frombkeit halb dich nicht erhören. Widerumb so deine sünde dir leid sein/ vnd du Gott von hertzen bittest/ so wil er dich solcher sünde halb nichts entgelten lassen. Denn wir haben einen andern grund/ das vns Gott erhören wölle/ denn vnsere frombkeit oder wirdigkeit/ Nemblich/ seine zusagung/ das Christus saget: Warlich/ warlich/ ich sage euch/ So jrh den Vatter etwas bittet in meinem namen/ so wird ers euch geben. Auff solche zusagung gründe dein hertz/ vnd hoffe/ weil du befelh zum betten/ vnd darnach auch die Verheissunge hast/ Gott werde/ so fern du auff solche verheissung ernstlich dringest/ dein Gebett gewiß erhören. Denn hie gereicht das gebet wider zu Gottes ehre/ das man dadurch lerne/ wie er in seiner verheissung warhafftig sey/ vnd nit könne liegen.
Solche verheissung aber mercke ja wol/ Die stehet nicht auff deinen guten wercken/ sondern auff dem Herren Christo/ Denn er saget: In seinem Namen sol man bitten/ Das ist/ auff jn/ das Gott vmb seinet willen vns erhören wölle/ sintemal wir durch jn mit Gott versünet/ vnnd von vnsern sünden erlediget sind. Darumb müssen wir vnser person gar hindan setzen/ vnd wenn wir betten wöllen/ von vns nicht dencken/ Denn nur das einige stück/ das wir ohne sünde das gebet nicht können vnterwegen lassen. Was aber das erhören belangt/ da sollen wir allein Christum für vns haben/ vnnd vns fein trösten/ das/ wir seien vnserethalb wie wir wöllen/ dennoch Gott vnser gebet/ vmb des HERREN Christi willen/ annemen/ vnd erhören wölle.
Das ist nun das nötige stück/ das bey dem Gebett muß sein/ Nemblich/ der glaube an Christum/ das man sich sein tröst/ vnd das vertrawen auff jn stelle/ das wir sein geniessen sollen.
Solcher glaube/ wo er ist/ daselbst wird auch müssen ein rechtschaffene Busse sein/ Das ein Mensch erstlich seine Sünd bekenne/ vnd laß jhms leid sein/ bitte vmb gnad/ Vnd habe den fürsatz/ das ers nit mehr thun wölle. Denn das würde sich nicht reimen, wenn du für Gott tretten/ vnnd etwas von jhm haben woltest/ das du nicht widerumb auch das thun woltest/ das Gott von dir fordert/ vnd haben wil/ Darumb lehret der heilige Paulus / 1. Timoth. 2. vnd spricht: Sö wil ich nun/ das die Menschen betten an allen orten/ vnnd auff heben heilige hende/ on zorn vnd zweiffeln. Betten heisset er/ denn es ist Gottes befelh/ Vnnd sage: Man solle an allen orten beten/ wo vns die noth erwischt.
Denn Gott wil allenthalb erhören/ Vnd hat die meinung nit mehr/ wie bey den Juden/ Das man auff dem/ oder jenem berg anbeten/ wie Christus Johannis am 4. sagt: Wer im Geist/ das ist/ von hertzen betet/ im Namen Jesu/ der sol gewiß erhöret werden/ Er bete wo er wölle.
Aber da müssen noch drey dinge/ sagt Paulus/ bey solchem beten sein/ so es anders recht solle zugehen. Man sol heilige hende auff heben/ Das ist/ nit mutwillig sündigen/ noch in sünden ohn busse fortfaren/ Sondern ob du gleich in Sünde gefallen werst/ aus schwachheit oder sonst/ das du dirs von hertzen lassest leide sein/ vnd dauon abstehest/ vnd zu Gott vmb vergebung schreist. Denn wer im geitz/ zoren/ neid/ vnzucht/ oder andern sünden beharren wolte/ Der würde nicht reine/ sondern besudelte/ vnfletige hende auffheben/ vnnd sein gebet selbs zu rucke schlagen/ Ja wol selbs verachten müssen/ vnd nicht dauon halten.
Das ander ist/ Das kein zorn beim gebett sein sol. Hie meinet Paulus nicht einen solchen zorn wie wir Menschen vnter einander zürnen/ Wiewol solcher zorn beim gebett sich auch nicht leiden wil/ wie wir vnten im Vatter vnser hören werden. Sondern/ zorn heist er/ wenn Gott dir ein Creutz auffgeleget/ oder ein anfechtung zugeschickt hat/ der du gern loß werest/ Aber Gott lests auff dir ligen/ vnd hilfft nicht so bald/ wie du gern woltest/ Das man als denn drüber vngedultig wird/ vnd ein bitters hertz wider Gott fasset.
Denn das solt du ja wol mercken/ wir haben zweierley stück/ da wir Gott vmb bitten sollen. Ein Geistlichs vnd ein zeitlichs. Das Geistlich heiß ich/ alles was da on mittel dienet/ zur ehr Gottes vnd vnser seligikeit/ Da sollen wir gantz vnd gar nicht zweifeln/ Gott will solchs geben/ vnd vns nicht vergebens bitten lassen.
Darnach bittet man auch vmb das zeitliche/ Das ist/ vmb solche ding/ da Gottes ehre vnnd vnser seligkeit nicht angebunden ist/ Als wenn einer ein kranckheit an jm hat/ der er gerne ledig were/ Wenn es einem zum gut/ vnd der narung vbel gehet/ Wo mit Weib vnd Kinder ein Vnrath zuschlegt/ das sie kranck werden/ sterben/ vbel gerathen/ vnnd was dergleichen mehr sein kan/ Solche stücke alle sind dermassen/ ob gleich Gott dir nicht dauon hilffet/ vnd lest dich in solcher not schweben/ das dennoch darumb dein seligkeit dir nit benomen/ noch abgeschlagen sol sein/ Sondern es können wol solche mengel vnd gebrechen/ dir darzu dienen/ das du deste fleissiger an Gottes Wort/ an das gebett/ vnd glauben haltest.
Wer nun in solchen zeitlichen nöten/ so nicht ohne mittels vnser seligkeit/ vnd Gottes Ehre belangen/ betten wil. der solle nicht zweiffeln/ sondern glauben/ Gott könne vnd wölle helffen. Er sol aber solche hülffe in Gottes willen vnd wolgefallen stellen/ ob es zu Gottes Ehre/ vnd seiner seligkeit diene/ Das er als denn helffen wölle/ Wo nicht/ das er doch gedult verleihen/ vnnd ein solches hertze geben wölle/ das man nicht in zoren falle/ vnwillig werde/ vnd sich gegen Gott versündig. Das also Paulus sagt: Der zorn könne sich beim Gebett nit leiden/ Das ist/ wenn Gott nicht so bald helffen wil/ als wirs gern hetten/ das man nicht vngedültig darüber werden sol/ sondern sol sich an Gottes güte vnd gnade halten/ vnnd sagen: Wolan lieber Gott/ ich wolte dieses vnglücks sehr gerne vberhaben sein/ Aber du weist es/ das es villeicht mir zu meiner seligkeit besser ist/ das ichs leide/ denn das ichs nicht hette. Darumb glaube ich wol/ du köndtest helffen/ Aber doch stelle ichs in deinen willen/ Du weist was mir gut ist/ ich weiß es nit. Wil derhalben mich an ein bessern trost halten/ ob es gleich dem leibe/ gut/ weib/ kind vbel gehet/ So weiß ich doch dieses wol/ das mein seligkeit mir gewiß ist/ derhalben lieber HErr/ gib ein gedultiges hertz/ vnd behüte für murmeln vnd zorn/ das ich nicht vngedultig werde.
Also thut jm der heilige Paulus selbs/ 2. Corinth. 12. Auff das ich mich/ spricht er/ der hohen offenbarung nicht vberhebe/ ist mir gegeben ein Pfal ins fleische/ Nemblich/ des Sathans Engel/ der mich mit feusten schlahe/ auff das ich mich nicht vberhebe/ Darfür ich drey mal dem HERREN geflehet habe/ das er von mir wiche/ Vnd er hat zu mir gesaget: Laß dir an meiner gnade genügen/ Denn meine krafft ist in den schwachen mechtig. Darumb wil ich mich am allerliebsten rümen meiner schwacheit/ Auff das die krafft Christi bey mir wone. Darumb bin ich gutes muts/ in schwacheiten/ in schmachen/ in nöten/ in verfolgungen/ in ängsten/ vmb Christus willen.
Was die anfechtunge Pauli gewest sey/ können wir eigendtlich nicht wissen. Aber one zweifel ist es ein sehr hefftiges Creutz gewesen/ das er gerne were loß gewesen/ da der Teufel jhn an seinem leibe mit geplagt hat/ Aber dennoch leidet ers gedultig/ darumb das er weiß/ Ob geleich solches leiden nicht ablasse/ Er dennoch einen gnedigen Gott habe. Also sollen wir auch thun/ in solchem zeitlichen vnfal/ wenn die hülffe nicht bald volgen/ oder gar aussen bleiben wolt/ das wir vns mit dem trösten/ vnd daran vns genügen lassen/ Das wir durch Christum einen gnedigen Gott haben. Als denn wird der Zorn aussen bleiben/ der sonst nit kan aussen bleiben/ wo man diesen trost von Gott nicht hat.
Das dritte/ das beim Gebett sein muß/ so man anders recht wil beten/ ist dieses/ das man nit zweiffeln sol. Das ist/ wir sollen auff Gottes zusagung sehen/ vnd vnser hertz vn zuuersicht drauff gründen/ wie oben auch gemelt. Als denn ist das gebet rechtschaffen/ vnd volkommen/ das mund vnd hertze mit einander bettet/ Wenn die hende heilig/ vnd das hertz ruhig/ still/ vnd vol vertrawens auff Gottes güte vnd zusagung ist/ durch Christum.
Wer nun erstlich also ahgerichtet ist/ der neme darnach das heilige Vatter vnser/ von stücke zu sütcke für sich/ vnnd thue den Munde getrost auff/ denn da dörffen wir ferner für nichts sorgen/ Betten wir/ so leisten wir Gott seinen gehorsam/ den er von vns wil haben. So dörffen wir vns nicht besorgen/ das wir etwas vnrechtes bitten/ Denn Christus selbs/ hat vns die wort für geben/ vnd fürgesprochen. Das vns aber Gott erhören wölle/ das ist auch gewiß/ Denn da stehet Christus mit seiner zusagung: Was jhr den Vatter bitten werdet in meinem Namen/ das wird er euch geben. Bittes/ so werdet jr nemen/ rc.
Wer wolte nu nicht lust vnd liebe zum beten haben? Sonderlich wenn die not dermassen für fellet/ das wir des bettens nicht können gerathen/ Wie jetzundt da der Teuffel in aller Welt so tobet/ vns gern durch böse Exempel/ von dem gehorsam vnnd Wort Gottes abfüren wolte/ Er wolte gerne durch den Türcken alle Regiment/ vnd durch den Bapst vnd seinen hauffen/ alle Kirchen/ da Gottes Wort innen ist/ zerrütten/ wüst machen vnnd vmbkehren. So befinden wir/ was für jammer täglich eim jeden in seinem gewissen/ leben/ haußhalten/ an seinem leib/ gut/ vnd anderm fürfellet. Derhalben solten wir alle augenblick auff vnseren knien ligen/ nit allein vnser noth halb/ sondern das wir wissen/ das Gott ein dienst vnd wolgefallen daran geschicht.
Nun wöllen wir jetzundt die Bitte nach einander für vns nemen/ vnd kürtzlich anzeigen/ was für sonderliche noth/ in einer jeden Bitte wir erinneret werden/ das wir GOTT darumb in Ohren ligen/ vnnd vmb sein hülffe bitten sollen. Da wird man sehen/ was für ein ellendes beten im Bapstumb gewesen sey/ vnd noch/ Da man wenig/ oder schier gar nichts/ im Nammen Christi/ Sondern alles in der Jungfrawen Maria vnnd anderer Heiligen namen/ gebetten hat/ Vnd dennoch on allen verstandt gebeten. Denn da ist es nur darumb zuthun gewest/ wie man viel Rosenkrentze zusamenbrecht/ vnd vil Vatter vnser zelete. Aber ein rechter Christ/ der ein verstand solches Christlichen wercks/ des bettens hat/ wird nicht vil Vater vnser elen/ sonder jm genügen lassen/ wenn er ein Vatter vnser in einer stund/ oder halben/ außbeten kan/ Denn solche grosse sachen/ lassen sich nicht eilen. Darumb ist das Vater vnser ein solches Gebett/ das niemandt/ denn Gott selbs/ aus seiner Göttlichen weißheit/ hat können so mit wenig worten fassen. Denn da sind nur siben bitten/ vnnd hat ein jede sehr wenig wort/ Aber dargegen der anfechtung hie auff Erden tausent/ vnd aber tausent/ Ja vnzelich viel sind/ So würdestu doch keine erdencken noch finden können/ die nicht in diser Bitt eingeschlossen were.
Derhalben darff dieses Gebett/ wie im anfange gemeldet/ eines achtsamen/ fleissigen/ intrechtigen/ vnd nicht außscheifigen hertzens/ das fein bey den worten bleibe/ vnd sich dabey erinnere/ was für noth in der Kirchen/ im Regiment/ inseinem eignen leben/ haußhalten/ vnnd anderm/ vorhanden sind/ dafür er Gott vmb zu bitten schuldig ist.
Vnser Vatter in dem Himel.
ERstlich solle sich es niemand jrren lassen/ man bette wie es im Euangelio stehet: Vnser Vatter in dem Himel/ Oder / Vatter vnser der du bist im Himel. Denn solche verendrung nimpt der meinung nichts/ Vnd ist zu beiden theilen diß die meinung: Das wir vns erinnern sollen/ wie wir nicht allein hie auff Erden/ mit einem Vatter versorget sind/ sondern wir haben auch einen Vatter im Himel/ der ausser der Welt/ vnd vber alles ist/ Der vns an allen orten höret/ vnnd vnser hertze/ thun vnd lassen/ alles siehet vnd weiß. Solches düncket vns etwas schröckliches sein/ vnd möchte vns zum betten verzagt machen. Sintemal wir vns selbs zimlich kennen/ vnd wissen/ das nichtes guts in vns stecket/ Aber da tröstet vns Christus/ vnd saget/ Der/ für den wir jetzt tretten vnd bitten wöllen/ Ob er wol im Himel/ vnd vber alles sey/ So sey er doch vnser Vatter/ der vns lieb hab/ Wie Johannis am 3. stehet: Also hat Gott die Welt geliebet/ das er seinen eingebornen Sohn hat geben/ Auff das alle die an jn glauben/ nicht verloren werden/ sonder das ewige leben haben.
Hie möcht einem Christen einfallen: Christus saget/ Man sol in seinem Namen bitten. Stehet doch im Vatter vnser nicht ein wort von Christo? Aber wir sollen vns hie baß vmbsehen/ vnnd nach der vrsach dencken/ Warumb doch Christus/ Gott/ vnseren Vater heisse/ Die wir doch durch die Sünde in Gottes zorn vnd vngnade gefallen sind. Da werden wir befinden/ das solchs keiner andern vrsach halben geschicht/ denn das Christus vnser lieber HErr vnd Erlöser/ durch sein Menschwerdung ist vnser Bruder worden/ dardurch kommen wir zu der ehr/ das wir auch Gottes Kinder heissen/ wie Johannis am 1. stehet/ Er hat jnen macht geben/ Gottes Kinder zu werden/ allen die an jn glauben.
Also schleust sich vnser lieber HErr Christus bald ein/ in das erste wort/ ins Vatter vnser/ Da wir Gott einen Vatter heissen. Denn wo es on Christo were/ so würden wir nicht Gottes/ sondern des Teufels Kinder.
Solcher freundtlicher Nam/ das Gott vnser Vater/ vnd wir seine Kinder sind/ sol vns durchaus/ durch diß gebett/ von wort zu wort/ im sinn vnnd hertzen ligen/ Auff das/ wenn du etwas bittest/ dein hertz immerdar solches wort vor jm hat/ vnd dencke/ ICh bitte meinen Vatter/ er werde meines/ als seines lieben Kinds/ gute gnad haben/ Mein betten nicht verachten/ sondern gerne helffen/ Er hat ein Vaterhertz/ meine not gehet jm zu hertzen/ rc. Wie denn Christus selbs sagt: Ewer Vatter weiß was jhr bedörfft/ ehe denn jhr bittet. Vnd Luce am 11. Wo bittet vntereuch ein sohn den vatter vmbs brot/ der jhm einen stein darfür biete? Vnd ob er vmb ein fisch bittet/ der jhm ein schlange für den fisch bitte? etc. So denn jr/ die jr arg seyt/ könnet ewren kindern gute gaben geben/ Vil mer wird der Vatter im Himel/ den H. Geist geben/ denen/ die ihn bitten.
Geheiliget werde dein Name.
Was Gott/ sein Nam/ Wesen/ Hertz vnd Will sey/ das kan kein Mensch ovn jm selbs wissen/ alle müssen wirs aus seinem Wort lernen. Derhalb wer da bittet/ Das solcher Nam Gottes geheiliget/ das ist/ das Gott recht erkennet/ gelobet/ vnnd gepreiset werde (denn sonst kan man jhn nicht loben/ man kenne jn denn) der bitet/ das Gott sein Wort vns gnediglich offenbaren/ rechtschaffene Prediger geben/ vnnd vnsere hertzen so erwecken wölle/ das sie die Predigt mit fleiß hören/ vnnd annemen. Vnd das widerumb Gott/ allen falschen Leerern/ allen Ketzern/ allen vnglaubigen/ den Juden/ Heyden/ Türcken/ vnd dem Bapst wehren wölle/ die darmit vmbgehen/ Das Gottes Wort gedempfft/ vnd die reine Leere/ vnd rechte Gottesdienst vntergedruckt werde.
Hie sol ein jeder Christ mit namen/ für disen oder jenen Prediger bitten/ das Gott jhn gnedig zu seines Namens ehre/ vnnd der Menschen seligkeit/ ohne ergernus erhalten/ mit seinem Geiste regieren vnnd füren/ gesunden leib/ vnnd anders geben wölle. Denn wo der Predigstul recht versorgt ist/ da wird bedes gefüdert/ die Ehre Gottes/ vnnd des Nechsten seligkeit. Denn die Leerer sind es/ die andere vnterweisen zur gerechtigkeit/ Wie Daniel saget.
Widerumb sol ein jeder Christ wo er in der oder jener Stat/ oder Land/ einen bösen Buben weiß/ der die leute mit eim schein verfüret/ vnd vntrewlich das wort füret/ Wider den selben bitten/ das jn Gott bekeren/ oder jm/ andern zum Exempel wöll wehren. Denn also thut auch Paulus/ 1. Tim. 1. da er von den falschen Predigern/ Himeneo vnd Alexandro saget: Ich habe sie dem Sathan geben/ das sie gezüchtiget werden/ nicht mehr zu lesteren. Denn wer da bitet/ das Gottes Name geheiliget werde/ Der bittet auch/ das des teufels name/ leer vnd wesen geschendt werde.
Dein Reich komme.
GOttes Reich ist/ Das er durch sein Wort vnd heiligen Geist vnsere hertzen endert/ vnd ein waren Glauben darinn anrichtet. Darumb bittet man in diser Bitte/ das des Teufels/ der Sünde/ vnd des Todts reich vntergehe/ Vnd allein Gott mit seinem Geist/ vnd durch sein Wort in vns regiere. Das ist ein sehr weitleuffige Bitte/ Denn sie fasset des gantzen Teufels reich/ das Gott damit ein ende machen/ seinem eingeben/ treiben/ hetzen vnd verfüren wehren/ Vnd dagegen durch seinen heiligne Geist in vns vnd allen Menschen/ regieren wölle.
Wer nun hie wol sich vmbsehen/ vnnd des Teufels regiment das er in der Welt füret/ recht bedencken köndte/ der solte je mit ernste darumb bitten/ das daß Reich Gottes keme/ Da der teufel keine macht wider haben/ vnd vns in ewigkeit muß zu frieden lassen/ Denn es hebet sich hie im Glauben an/ vnd bleibet hernach ewig.
Dein Wille geschehe/ auff Erden wie im Himel.
HIe biten wir erstlich/ das Gott allen willen hindern wölle/ der wider seinen willen ist/ auff das sein gnediger wille vber vns gehe/ vnd des teufels/ vnnd der argen Welt wille/ müsse da hinden bleiben/ Die gern alle augenblick an der seel/ am leib/ am gut/ vnd allenthalb schaden thun/ vnd alles vnglücke stifften wolten. Das ist doch je auch ein weitleuffige vnd sehr nötige bitte. Denn was des Teufels wille sey/ sehen wir an der argen bösen welt/ die kein augenblick feiret/ Sünde/ schande/ schaden/ vnd alles vnglück an zu richten. Solchem bösen fürnemen kan man durch diese bitt weren/ das der Teufel vnnd die bösen Buben offt etwas müssen wider jhren danck lassen gehen/ das sie gerne hinderen wolten/ vnnd vnterlassen/ das sie gerne thun wolten.
Zum andern/ bitten wir/ das Gott vns die gnade thun wölle/ weil er sein Wort vns geben/ vnd zu seinem Reich vns beruffen hat/ das wir auch seinen willen thun mögen/ Vnd des Teufels vnd vnsers fleisches bösen willen nicht volgen müssen. Denn darzu dienet das Exempel der lieben Engel im Himel/ das sind seine gehorsame Geister/ Derhalben was Gott jhnen befilhet/ das ist bald in eim huy/ mit lust vnd liebe außgerichtet. Also sollen wir beten/ das wir auch Gott seinen gehorsam leisten/ vnd in seinem willen mit lust leben mügen. Denn diß muß sich hie auff Erden mit vns anheben/ Aber in jenem Leben wird es volkümmenlich geschehen/ da wir werden sein wie die Engel Gottes.
Zum dritten/ wer da begeret das Gottes wille vngehinderet/ vnd frey geschehe/ der setzet seinen willen hindan/ vnnd lest Gott nach seinem gefallen mit jm vmbgehen/ zürnet nit darumb/ wird nicht vnwillig/ Sondern er leidet vnd schweiget/ vnd weiß wol das es Gottes guter vnd genediger wille ist/ Vnnd es billicher sey/ es geschech was Gott also gut/ vnd Vätterlich thut/ denn was er gern wolte.
Vnser täglich Brot gibe vns heut.
HIE bitten wir für vnser Oberkeit/ für vnsere Eltern/ für Weib vnnd Kind/ das Gott sie regieren/ für ergernuß vnd allem vnfal behüten/ Weißheit/ verstand vnd gelücke zu jhrem thun geben wölle. Item/ wir bitten für die früchte auff dem Felde/ vmb ein guediges wetter/ vmb fried/ wider den Türcken/ vnd alle feinde/ Vnd vmb alles was zu vnterhaltung dieses zeitlichen lebens von nöthen ist/ vnd wir bedörffen/ ein jeder in seinem stande/ das Gott glücke vnnd segen darzu geben/ vnd vor allem vnglück genedig bewaren wölle.
Sonderlich aber sind die wort fein gesetzet/ Erstlich/ das er spricht: Vnser Brodt/ Das ist ein Brodt/ das nicht ander leut/ sonder wir mit vnser arbeit erworben haben/ Wie Paulus saget/ Ein jeder schaffe etwas redliches mit seinen henden. Darumb gehet diese Bitte fürnemlich dahin/ das wir bitten/ Das Gott zu vnser arbeit vnd beruff glück vnnd heil geben/ vnnd mit seinem Segen vnns begnaden wölle.
Zum andern/ lehret er vns bitten/ vmb das täglich Brot. Wil damit vns vom Geitz abhalten/ Denn weil ein Mensch nit kan wissen/ ob er den morgen tag erleben werde/ sol er sich also in dieses leben schicken/ das er nicht gedencke/ ewig hie zu hausen/ Auff das/ wenn wir heut vnser Brot haben/ wir nicht zweifflen sollen/ lest vns Gott morgen oder ein ander Jhar erleben/ er wird vns vnser Brot auch schaffen/ So ferne nur wir vns in seinem gehorsam halten/ vnd in vnserm beruff trewlich thun/ was vns zu thun befolhen ist. Denn wer nit arbeiten/ vnd fleissig zu seinen sachen sehen wolte/ Der würde selb vrsache darzu geben/ das jhm des brots zerrinnem möchte.
Vergibe vns vnser schulde/ wie wir vnsern schuldigern vergeben.
HIE bitten wir/ das vns Gott genedig sein/ seinen verdienten Zoren von vns abwenden/ vns vnser Sünden halb nicht straffen/ vnnd solche gnade vns wölle widerfaren lassen/ Das wir von tage zu tage frümmer werden/ vnnd vns nach seinem Willen halten mögen/ vnd darnach vnter einander auch freundtlich leben/ vnd einer dem anderen/ seine Missethat vergeben. Denn diß henget der HErr im Euangelio Matthei mit fleiß an das Vater vnaser/ da er spricht: Denn so ihr den Menschen jhre fehl vergebet/ So wird euch ewer Himlischer Vatter auch vergeben. Wo ihr aber den Menschen jre fehl nicht vergebet/ so wird euch ewer Vater ewre fehl auch nicht vergeben.
Derhalben mögen wir vns in diser Bitte/ vnser schwacheit erinneren/ wie leichtlich es geschehen sey/ das wir wider einen andern etwas thun/ vnd jn beleidigen/ vnnd gegen vnserem Nechsten/ der vns beleidiget hat/ deste linder sein/ alle Rache faren lassen/ jederman gerne vergessen/ vnd vergeben. Wer es aber nit thun/ den zorn behalten/ vnd sich selb rechnen wolte/ der mag solcher rechnung von GOtt auch gewarten/ Da wölle vns Gott genedig vor behüten. Denn es würde ein rechnung sein/ die wir nit zalen könden/ wie der knecht/ MAtthei am 18.
Nicht einfüre vns in versuchung.
HIE bitten wir/ Das Gott vns vnd allen betrübeten hertzen/ zu hilff kommen/ vns in der anfechtung nit stecken lassen/ Sondern gnediglich durch sein wort vnd heiligen Geist/ herauß helffen wöll/ denn es ist sehr bald geschehen/ Das ein Mensch in sünde fellet/ So zeugen die Exempel/ wie auch treffliche Leute hefftig gefallen sind/ Das Dauid zum Ehebrecher vnd mörder wird/ Das Salomon der feine Gottselig Man in seinem alter in Abgötterey fellet/ Das die Galater von der Leere Pauli abfallen/ Das Himeneus vnd Alexander des Pauli sondere Schüler/ seine ergeste feinde werden/ vnd allen jammer in der Kirchen anrichten/ Dise vnd andere Exempel/ mögen vns wol bewegen/ das wir nicht sicher sein/ Sondern auff das künfftige sehen sollen/ Das vns dergleichen auch nicht widerfare. Da ist von nöten/ das man bete: Nichteinfüre vns in versuchung. Das ist/ HErr laß vns nciht stecken/ hilffe vns wider herauß/ durch dein Wort vnnd heiligen Geist.
Wer also in der forcht stehet/ nicht sicher ist/ vnd mit dem Gebett jmmer anhelt/ der wird erhalten werden/ Dargegen die sichern hertzen/ sehr leichtlich vom Teuffel bethöret werden.
Sondern erlöse vns von dem vbel.
HIe bitten wir vmb ein gutes seliges Stündlein/ das vns vnser HERR Gott mit gnaden von diesem jammerthal hinweg nemen/ vnnd vns ewig wölle selig machen/ Denn weil wir in der Welt/ vnnd auff Erden bleiben/ da wird das vbel allweg sich finden/ in vnserem Gewissen/ am Leibe/ am Gut/ in der Kirchen/ auff dem Rhathauß/ vnnd im Regiment/ Im Hauß mit Kind vnnd Gesind/ mit den Nachbauren/ mit dem Teuffel/ vnnd bösen Leuten. Derhalb denn bettens alle stund vnnd augenblick von nöthen ist/ Aber wenn das letzte stündtlein kommet/ das die Seele abscheiden/ vnnd der Leib vnter die Erden sol/ Da heist es von allem vbel erlösen/ Wenn Gott vns durch seinen heiligen Geist im hertzen/ wider Todt/ Sünd vnd Teufel tröstet/ Das Christus solche Feind vberwunden/ vnnd wir sein geniessen sollen/ das sie vns auch nichts sollen anhaben/ Wie er spricht: Wer an mich glaubet/ der wird den Todt nicht sehen ewiglich. Item/ ich bin die Aufferstehung vnnd das Leben/ Wer an mich glaubet/ der wird leben/ ob er geleich stürbe/ Vnd wer da lebet/ vnnd glaubet an mich/ der wird nimmermehr sterben. Vmb ein solchs hertz vnd solchs stündlein/ bitten wir/ wenn wir sprechen: Erlöse vns vom vbel. Das ist doch je auch eine Bitte/ die nimmer aus vnseren Hertzen kommen solte. Denn wer sie hat/ der hat alles/ Widerumb/ wer sie nit hat/ der hat nichts/ vnd muß noch des ewigen todts vnd verdamnuß gewarten.
Auff diese Bitte nun/ sol das Amen folgen/ Das ist/ man sol nicht zweiffeln/ Gott werde geben was wir bitten/ vmb seines Sohns Christi Jhesu willen/ denn da stehet die verheissung: Warlich/ warlich/ ich sage euch/ was jhr den Vatter in meinem Namen bitten werdet/ das wird er euch geben/ Johannis am 16. Vnd abermal Johan. 14. Was jhr in meinem Namen bittet/ das wil ich euch geben. Auff solche zusagung sollen wir vnser Gebet gründen/ das es Gott vmb Christus willen hören/ vnd annemen wölle. So ferne nun auch in zeitlichen mangel vnnd anfechtung/ vnser Gebett wider Gottes ehre/ vnnd vnser Seel seligkeit nicht ist/ So wird Gott genediglich geben/ was wir im Namen Christi bitten. Er thu es geleich auff wieß/ zeit vnnd stat/ die vns vnbewust ist. In dem andern aber/ da ohn mittel vnser seligkeit/ vnnd Gottes ehre anligt/ Als das er seinen Namen heiligen/ sein Reich kommen/ seinen Willen geschehen lassen/ Sunde vergeben/ vns aus der versuchung füren/ vnnd selig wölle machen/ Da ist kein zweifel/ wie wir bitten/ So wil es eigendtlich GOtt vmb seines Sohns Christi Jesu willen/ geben.
Wer nun auff diese weise/ das Vatter vnser verstehet/ der möchte es vngefehrlich mit diesen worten beten/ wie volget:
Vnser Vater im Himel. Ich armes/ vnd leider (wie ich bekennen muß) vngefölgiges kind/ komme jetzund für dich/ wie du mich geheissen hast/ vnd suche hülff/ die ich auff Erden bey niemand finden kan. Hoffe auch ich werde nit vergeblich suchen/ Wie dein lieber Sohn vns Christen alle tröstet vnnd verheisset: Suchet/ so werdet jhr finden/ Klopffet an/ so wird euch auffgethan/ Denn was jr den Vatter in meinem Namen bittet/ das wird er euch geben. Derhalb bitte ich am aller ersten/ Geheiliget werde dein Name.
Gibe das wir dein Wort rein vnd lauter behalten/ Dich daraus/ als einen gnedigen Vatter recht erkennen/ vnnd also deinen Namen preisen mögen. Vnd behüte für aller falscher Leere/ Ketzerey/ vnd Abgötterey/ Sonderlich aber verleihe dein gnad/ das dein wort auch an denen orten geprediget werde/ da es bißher der Sathan durch den Bapst vnd Tyrannen verfolget hat. Gibe auch fromme Prediger/ vnd wehre allen verfürischen Predigern an allen orten/ Auff das dein Name/ der du vmb Christus willen/ gnedig vnd barmhertzig bist/ allenthalben geheiliget/ vnd nicht gelestert werde.
Zukomme dein Reich.
Weil du dein liebes Wort vns aus sondern gnaden geben hast/ bitte ich dich lieber Vatter/ Du wöllest durch deinen heiligen geist vnsere hertzen erleuchten/ Auff das wir dich förchten/ vnnd dir recht in allen nöthen vertrawen können. Widerumb wehre aber/ des leidigen Teuffels reich/ das er vns nicht vberweltige/ in sünde werffe/ vnd wider dein Wort bewege.
Dein Wille geschehe/ auff Erden/ wie im Himmel.
Lieber Vater/ laß deinen gnedigen willen vber vns gehen/ vnd wehre dem bösen willen des Sathans/ vnd der welt/ Vnd gib darnach dein gnad/ dz wir auch deinen willen thun/ auff das wir nicht des Sathans/ noch vnsers fleisches bösen willen volgen.
Vnser täglich Brot gibe vns heut.
Gibe ein gnediges wetter/ verleihe gesunden leibe/ vnd ein seligen fried/ wehre dem Türcken/ vnd allen feinden des Worts/ die gern vnfried im teutschen Landt wolten anrichten. Verleihe vnser Oberkeit deine gnad/ das sie wol vnd friedtlich regieren/ vnnd jhres ampts trewlich warten/ Darnach bitte ich dich in sonderheit/ für mein Vater vnd Mutter/ für meine Geschwistere vnd freundtschafft/ du wöllest vns alle in deiner forcht erhalten/ vnd mit deinem segen gnedig allenthalb begnaden/ vnd für allem schaden bewaren. Sonderlich aber bitt ich dich/ du wöllest dein gnad verleihen/ das ich mit meinem Gemahel/ in aller Gottseligkeit vnnd freundtligkeit leben/ vnd meine Kindlein in aller zucht vnd erbarkeit/ zu deiner forcht/ vnd in deinem Wort möge auffziehen/ das sie fromm werden vnd wol gerathen. Behüte mich auch in meinem handel/ das der Teufel durch geitz/ vnnd andere sünde/ mich nicht verfüre/ vnd ich ein böses gewissen müsse tragen.
Vergibe vns vnser schulde/ als wir vergeben vnsern schuldigern.
Lieber Vatter/ schuldig gibe ich mich gegen dir/ Das ich täglich wider dich sündige/ straff solche sünden nicht/ wie es wol werd were/ Vergibe mirs/ vnd hilff das ich frömmer werden/ vnd mein leben besseren möge/ Vnd sonderlich/ gibe mir ein freundtlichs hertz/ gegen meine widersächer/ auff dz ich durch meinen zorn dich nicht verursache zum ewigen zorn wider mich.
Nicht einfüre vns in versuchung.
Vnd wehre/ das der Teufel vns nicht darinnen halte/ Hilff wider herauß/ durch dein Wort vnnd heiligen Geist/ vnnd tröste vnsere hertzen/ das wir an deiner gnade nicht verzweiffeln. Wo sich aber mit vns ein fahl begebe/ lieber HERR/ so gibe ja dein gnad/ das wir bald wider auffstehen/ vnd in der sünde nicht ligen bleiben/ Sondern dein Wort hören/ vnd vns an ein rechte Buß/ vnd vertrawen auff deine gnade begeben.
Sondern erlöse vns vom vbel.
Hilff nit allein hie in allen anfechtungen/ vnnd versuchungen/ Sonder wenn die letzte anfechtung/ der todt/ kompt/ so stehe vns mit deinem heiligen Geist wider den bösen Geist/ gnedig bey/ das wir an deinem Wort veste halten/ vnd all vnser hertz vnd vertrawen auff dein gnad/ durch deinen Sohn vnd vnsern Erlöser/ den HErren Jhesum Christum setzen/ Vnd also hie von allem zeitlichen/ vnnd dort von allem ewiger jammer erlöst werden.
Das gibe ja lieber Vatter/ vmb deines Sohns Christi Jesu willen/ der vns zugesagt hat: Was wir dich in seinem Namen bitten/ das werdest du vns gewißlich geben. So gibe nun solches alles/ lieber Vatter/ was wir bedörffen zu Leib vnd Seele/ vnnd was zur ehre deines Namens fürderlich ist. Denn dein ist das Reich/ die Krafft vnd Herrligkeit/ Du bist allein HErr vber alles/ vnd allmechtig/ vnd wilt deine herrligkeit durch solche genedige hilff in allen nöthen/ an vns armen Menschen gerne beweisen/ AMEN.
Nürnberg. M.D.LXVIII