Kißwetter, Wolfgang - Das man das lauter rain Evangelion / on menschliche zusatzunge predigen sol / Fürstlicher Bevelh zu Weymar geschehen

Kißwetter, Wolfgang - Das man das lauter rain Evangelion / on menschliche zusatzunge predigen sol / Fürstlicher Bevelh zu Weymar geschehen

1525

Ein Sendbrieff eins Priesters / darinn begriffen ist / was der Fürstlich bevelh zu Weymar gewesen / auff Donerstag nach Assumptionis geschriben an herr Heinrichen Pfarherr zu Eyßleben an der Gera

Gnad und frid durch Christum unsern herrn / wirdiger herr und guter freundt. Nachdem ir auff nehst verschynen sant Bartholomeustag ewern diener zu mir abgefertigt / und von mir begeren lassen habt / das ich euch guter maynung / unser freundtschafft nach zuversteen geben wölle / was doch zu Weymar / so unser gnedigister herr Churfürst / die ganz Priesterschafft im Weymarischen Ampt beruffen hat lassen in sein Fürstlich schloß / angesagt und verschaffen were. Die weyl ich aber / mit andern vilen herrn / und guten freunden daselbst / auch darneben und dabey gewesen bin / wie herr Johann Röttelstain zun Predigern / und herr Melchior zu sant Andres / in Erffurt Pfarherrn / und herr Johann Müntzer zu sant Wipert / wol wissen / und gesehen haben / weyß ich das nit abzuschlagen. Sunder bin gantz willig / dasselbig euch zu schreyben/ und anzaygen / wie es ergangen ist. Nemlich / so ich vermercke / das ir / und etliche andere Priester /klainmütig / und besturtzt seyt / als wolt und solt das heylige Evangelion gantz unbkeret/ und verbotten sein.

Also ists ergangen / freundtlicher herr / auff den Donerstag nach unser frawen hymelfart / ist die Priesterschafft / nachdem sie von dem Churfürsten beruffen und gefordert waren / zu Weymar erschynen / auff den morgen sein zwo Predig bestelt / und geschcehen / eine auff dem Fürstlichen Schloß / durch den wirditgen herren Wolffgang / als Fürstlichen Prediger. Die ander in der Pfarkirchen / durch den Pfarherrn daselbst. In disen Predigen / seind die Priester unnd Pfarherrn vermandt zum heyligen wort Gottes unnd Evangelion / dasselbig lauter und rain zu predigen / on allen zusatz und einmischung menschlicher leere. Des gleichen hat man sie ermandt / zu einem ERbarn Christlichen leben. Auch in anzaygt / so yemandt unter in were / der von seiner haußhaltung wegen / oder der sunst die gnade der keuschait von Got nit hette / unnd eins weybs nit emperen wil oder kan / von dem sol / und werde man furt hyn / nit leyden das er in einem unzüchtigen beben leben ligen wölle. Dann solchs leben ist wider Got / sein wort / und alle erbarkait / auch bey den Hayden. Den Eestandt aber / hat Got und die schrifft kainem menschen/ der sein begert / oder bedarff / verbotten. Wie das auch mit spruchen / beyde auß dem newen und alten Testament bewert worden ist / kan ich euch yetzund auff ein eylen nit anzaygen unnd erzelen. Auch sindt on das vil schöner Büchlein außgangen / in welchen solchs gnugsam / und uberig beweyset wirdt. Davon sey nun genug gesagt. In solichen Predigen wardt der Priesterschafft angesagt / wenn sie erscheynen solten / auch den Fürstlichen Bevelh zu hören / Welchs verordnet wardt / das sie widerumb da solten sein umb des Zeygers eins.

Alßdann sindt da gewesen / solchen Fürstlichen Bevelh für zutragen / Erstlich der Durchleuchtigist hochgeborne Fürst / der junger herre / Johann Friderich / Hertzog zu Sachssen ec. Herr Friderich von Dona Ritter / der Doctor Gregorius pruck Fürstlicher Cantzler / der Doctor Johann von der Sachsen / auch Fürstlicher Rath / Und ist solcher fürtrag von beyder Fürsten wegen geschehen / wir ir versteen werdet. Dann nachdem die versamlung gestilt ist / hat herr Friderich von Dona Ritter / und Fürstlicher Rath / angefangen also zureden.

Achtbarn / wirdigen / günstigen / lieben herren / Nachdem mein gnedigster Herr der Churfürst / Hertzog Hans / und auch mein gnediger Herr Johann Friderich / der junge Fürst / auß ursach / und irer gnaden gelegenhait nach / ire behausung / und hoffhaltung anders wo haben und halten werden / ist diser irer gnaden fleissiger und ernstlicher Bevelh / das man dem also nach kummen werden sol.

Es haben sich beyde unsere gnedige Herren und Fürsten des bedacht / das nichts irer gnaden armen volcke / also hoch und groß von nötten sein wil / und nemlich in disen geschwinden leufften / dann das es mit rechtgeschaffnen / gelerten / und erbarn Predigern und Pfarherren versorget wurde / die da lerten und für trügen / wie man Christlich und brüderlich sich allenthalben / gegen Got / der Oberkait / und dem nechsten halten solte / welchs doch bißher von etlichen under lassen / oder ye hynleßlich gethan worden ist.

Deßhalben ist eider unserer gnedigsten und gnedigen herren und Fürsten ernstliche maynung und bevelh / das ein yegklicher Priester / Prediger / und Pfarherr / so in irer gnaden Fürstenthumb wonet / und wonen wil / sich gantz wol befleyssen solle unnd wolle / das heylige Evangelion und Gottes wort / lauter / rain / und klar / und was dem gemeß ist / on alle menschliche zusatzung und einmischung / zu leren und zu predigen.

Es sol sich auch niemandt entschuldigen / als wisse ers nit / oder habs nit gelernt. Es hat dise maynung / wer es nit kan / und wil doch solche Ampt verwesen / der lerne es von den ihenigen / die es wissen / und versteen / sie seyen zu Erffurt / zu Waymar / oder anders wo / wo es im gelegen ist.

Wer sich aber diser maynung / und bevelhs nit halten wil / oder kan / den werden unsere Gnedigsten und Gnedigen herren ernstlich straffen / nit allain mit entsetzung und beraubtnuß seins lehens oder Pfarr / Sunder auch villeicht an der narung / oder sunst auff ander weyse / und wege / wie sich des ire Fürstliche gnaden des besten nach bedencken werden. Dann es wollen iren Fürstlichen gnaden solche verachter und leichtfertiger / in den dingen / so Got uns sein wort betreffen / in iren Fürstenthumb und herschafften nit wissen.

Auch sol niemandt gedencken / weyl es nur ein mündtlich gebot sey / es solle und werde bald in ein vergessen gestelt. Dann es werden in kurtzen tagen / beide unsere G. und G. herrn und Fürsten / zu Wittemberg in irer Churfürstlichen Stat erscheynen / da dann on allen verzug / ein Reformation oder ordnung zugericht / und durch den druck an den tag geben sol werden / wie man sich nach Gottes wort / mit singen / lesen / Meßhalten / und in andern sachen oder Ceremonien allenthalben halten sol / darnach ir euch auch zurichten wissen werdet.

Dergleichen sol auch von euch niemant gedencken / unsere Fürsten und Herren ziehen yetzund ab von uns / und werden nit anhaimisch sein / wer wirdt ins sagen / was wir hie im landt singen / predigen / halten / oder nit halten: es wirdt wol vergessen / sie haben mer zuthun.

Ich sag aber euch mit warhait / das ire F.G. ire Fürstentumb / Stet / und landtschafft also mit Stathaltern / und Amptleuten versehen und versorgen werden / das disem yetzigen Fürstlichen Bevelh / oder gebot wol volgung geschehen sol und muß / des sol sich ein yegklicher wissen zu halten.

Nach solchem bevelh / sein wir darvon gangen / aber etliche grobe und ungelerte von der Priesterschafft / haben Gloviert / und sich berumbt / und zu den andern gesagt / Ja man hat unns dannocht nit verbotten Virgilien und Seelmeß zuhalten / saltz und wasser nit zu weyhen und der gleichen. Hie köndt ir wol abnemen / lieber herr / wie ungelerte / und unverstandige trulpen die sein müssen / so das nit versteen mögen oder wollen / das Vigilg / Seelmeß und ander gaugkelwerck in dem hyn gelegt / unnd gnugsam verbotten sindt / So man Gottes wort lauter / rain / und klar Predigen sol / Und sich darnach auch in Ceremonien / und allen sachen richten und halten. Es ist ye kain wort im Evangelio / und heyliger schrifft von Vigilien / Seelmessen wasser / saltz / und würtz weyhen. Als sich aber solcher murmelung / und den groben / verstockten / gotlosen/ begab haben sich etliche von den verstendigen und gelerten beredt under einander mit namen der Doctor Valentinus / Herr Christoffel Hack / ich und andere / wie man solche rede und unverstadt / unserm gnedigen jungen Fürsten / und den Rethen für bringen solt / auch das die selbigen unverstendigen mit offenlichen worten geweyset und gerichtet wurden, wes sie sich in solcher sachen halten musten / biß die Reformation und ordnung durch den druck an tag geben wurde / zu vermeyden zanck und mancherley ergernuß under dem gemainen volck.

Alßdann gieng der Doctor Valentinus / herr Christoff Hack / ich / und etliche mer / zu unnserm gnedigen Herren / dem jungen Fürsten / und bedanckten uns höchlich von wegen der Priesterschafft gegen seinen Fürstlichen gnaden / solchs Christlichs und nutzlichs bevelhs / das eins mal den Gottes lesterern / so Got und sein wort schmehen und schenden / mit worten und wercken / das maul gestopfft wurde mit pit und begir / es wolt sein F. G. fürtan ein Inhibition thun lassen an die gantze Priesterschafft / das sie sich biß zum außgang der zugesagten Reformation / der Vigilien / Seelmessen / Ceremonien / von menschen auffgesatzt enthalten sollen / ergernuß unnd lesterung zu vermeyden.

Also wurden die Priester und Pfarherrn widerumb gefordert zu erscheynen / für unserm gnedigen herren dem jungen / und den Rethen. Und herr Friderich von Dona Ritter / sprach noch eyn mal zu der Priesterschafft. Lieben herren / das soltet ir ye wol verstanden haben. Dise ist die maynung / und unserer gnedigsten und gnedigen beyder herrn ernstlicher Bevelh / den ein yegklicher von euch fleyssig sol zu hertzen furen / das ir das Evangelion / und wort gottes / lauter / rain / und klar /( für tragen / leren / und Predigen wöllet und sollet / on alle menschliche zusatzung und einmischung. Auch in den Ceremonien solt irs halten in aller form / wie man hie zu Weymar / unnd andern orten nach der schrifft helt / Dann es wollen unsere G. und G. herren solcher verfurischer Prediger / So on Gottes wort handeln / in irem Fürstenthumb und herschafften nit wissen / Das ein yegklicher wol zu sinnen nemen sol. Wurde sich aber yemant etwas anders understeen / wollen ire Fürstliche gnade einen solchen ernstlichen straffen.

Diß ist also geschehen / wie ich diß also erzelt habe / und euch gutter maynung zu geschriben / Bitt / ir wöllet das behertzigen / andern frummen Priestern auch zu erkennen geben / und den almechtigen uns samptlich bitten lassen / er wol sein gnade geben in seinem heyligen wort / das es möge allenthalben gepredigt und gefasset werden / das es got zu eren / und den menschen ersprießlich sey. Nempt euch nichts an / laßt euch nichts erschrecken / Der Rat zu Erffurt ist wol so erbar und verstendig / und schampt sich des nit / von sich zu schreyben und zu sagen / das sie dem Evangelion nit entgegen sind / das nit verbieten und verhindern wollen / sunder dabey zu bleyben gantz geneygt. Die schreyber und diener understeen sich zuzeyten mer / dann die herrn wissen. Got wirts wol straffen / der da niemandt verlassen wirdt / wer im vertrawet. Got bevolhen / der euch erhalte. Geben eylend zu ERffurt auff Suntag nach Bartholomei. Anno. 1525.

Ewer williger Wolffgangus Kißwetter / Pfarherr zu N.

Abgeschrieben aus dem Original

Cookies helfen bei der Bereitstellung von Inhalten. Diese Website verwendet Cookies. Mit der Nutzung der Website erklären Sie sich damit einverstanden, dass Cookies auf Ihrem Computer gespeichert werden. Außerdem bestätigen Sie, dass Sie unsere Datenschutzerklärung gelesen und verstanden haben. Wenn Sie nicht einverstanden sind, verlassen Sie die Website.Weitere Information
autoren/k/kisswetter/vom_predigen_des_evangeliums.txt · Zuletzt geändert: von 127.0.0.1
Public Domain Falls nicht anders bezeichnet, ist der Inhalt dieses Wikis unter der folgenden Lizenz veröffentlicht: Public Domain