Cranmer, Thomas - Die Ordnung der Heiligen Communion bey des Herrn Nachtmal wie solches noch zur zeit in den Englendischen Kirchen gehalten wird

Erfurt, 1548

Die Ordnung der Heiligen Communion/ bey des HERRN Nachtmal

Zum ersten/ Der Pfarrherr odder Seelsorger/ auff den nechsten Sontag odder Feiertag ( oder zum wenigsten ein tag davor eh er die heilige Communion darreicht ) sol seine Pfarkinder/ oder die da zu gegen seind/ vermanen und warnen/ das sie sich darzu schicken/ unnd sol jhnen diese rede ( odder deren gleich) wie hienach folget/ offentlich unnd klerlich furhalten.

Lieben freund/ jhr inn sonderheit/ deren Seelsorger und Fursteher ich bin/ Auff den N. tag nechst zukünfftig/ hab ich mir furgenomen mit Göttlicher hülff/ das aller tröstlichst Sacrament des Leibs unnd Bluts Christi/ allen denen die sich Gottseliglich darzu schickenn werden/ darzureichen/ auff das solchs von jhnen zur gedechtnus seins allerfruchtbarlichsten und herrlichen leidens empfangen werde/ Dur welches leiden unnd sterben/ wir die verzeihung unserer Sünden erlangt haben/ und des Himlischen Reichs teilhafftig worden sind/ Des werden wir nu gewis und versichert/ so wir zu diesem Sacrament komen mit hertzlichem leid fur unsern missethaten/ mit festem glauben inn die barmhertzigkeit Gottes/ und mit ernstlichem fursatz dem willen Gottes gehorsam zu sein/ und nicht mehr zu sundigen.

Darumb sind wir schuldig zu diesen heiligen Geheimnussen also zu komen/ das wir dem Allmechtigen Gott auffs aller hertzlichst dancksagen/ von wegen seiner unendlichen barmhertzigkeit unnd wolthaten/ die er uns seinen unwirdigen knechten gegeben unnd mitgetheilt hat. Umb deren willen er hat nicht allein seinen Leib inn den todt hingegeben/ und sein Blut vergossen/ Sondern ihm auch lassen gefallen/ inn einem Sacrament unnd geheimnus/ uns denselbigen Leib unnd Blut/ geistlicher weise/ zur speiss unnd tranck zugeben.

Welchs Sacrament/ nach dem es so ein Göttlich unnd heilig ding ist/ auch so tröstlich denen die es wirdiglich empfangen/ unnd so gefahrlich denen die es vermessen unwirdiglich zu nemen. Darumb bin ich schuldig/ euch inn mitler zeit zu erinnern/ auff das ihr die grös des handels bedencken/ ewre eigne gewissen probieren unnd erforschen/ unnd solchs auch nicht leichtfertiglich/ auch nicht wie die/ die gleisnerey mit Gott treiben/ Sondern als diejenigen/ die zu dem Allergöttlichsten unnd Himlischen Bancket komen sollen/ und nicht anders zu komen/ dann inn der Hochzeitlicher kleidung/ die Gott inn der Schrifft erfordert/ Auff das jhr/ so viel inn euch ist/ zu diesem Tisch zukomen/ wirdig erfunden werden. Der weg auch unnd mittel dazu/ ist diese.

Zum ersten/ Das jhr ware rew und leid tragen von wegen ewers alten bösen lebens/ und das jr dem Allmechtigen Gott bekennen mit getrawem hertzen/ ewre Sünde unnd undanckbarkeit widder seine Maiestadt gethan/ mit willen/ worten odder wercken/ durch schwachheit odder unwissenheit/ Unnd das jhr mit innerlichen misfallen unnd schreien ewre Sünde beweinen/ barmhertzigkeit unnd gnad von dem Allmechtigen Gott begerenn/ und ihm verheissen von grund ewers hertzens ewre vorige leben zu bessern. Und under alle andere/ ists mir von Gott befolhen/ euch inn sonderheit zu vermanen unnd bitten/ das jr euch mit ewren Nachbawren versünen wollen/ dem jhr leids gethan/ oder der euch beleidiget hat. Und thund aus ewrem hertzen allen neid und hass wider sie/ auff das ihr liebe habt gegen alle Welt/ und andern leuten verzeihen/ wie jhr wolten/ das euch Gott verzeihen solt.

Und so jemands gewissen under euch inn etwan einem ding angefochten und unruwig ist/ on trost und rath der kome zu mir/ oder zu einem andern bescheidenen unnd verstendigen Priester/ inn Göttlichem Gesetz gelerten/ und demselbigen bekenne er seine sunde/ unnd thue seinen mangel auff heimlich/ unnd also empfahe solchen geistlichen rath/ underweisung unnd trost/ das sein gewissen ergetzt werde/ und das er mag von uns/ als von dem Diener Gottes und der Kirchen/ trost unnd absolution empfangen/ dardurch denn sein hertz vernüget/ und alle aberglaub und zweiffelung vermeidet werd. Wer auch an einer gemeinen bekendtnis vernügung hat/ den wil ich gebeten haben/ sich nicht zu ergern an dem/ der zu seiner fürdernus/ der Orenbeicht unnd heimlicher bekendtnis braucht gegen den Priester. Widerumb/ wer sich lesst düncken/ es sey ihm von nöten/ und nicht unfüglich zum fried seins eignen gewissens/ seine sunde inn sunderheit dem Priester auffzuthun/ der erger sich nicht an dem/ der an der underthenigen bekendtnus gegen Gott/ unnd an der gemeine beicht der Kirchen eine vernügung hat. Sondern inn allen solchen dingen/ volgen und halten die Regel der lieb/ unnd ein jeder an seinem eignen gewissen ein vernügung haben/ unnd anderer leuten hertzen odder wercken nicht zu urteilen/ Nach dem er darzu keinen gewissen bescheid hat aus Göttlichem wort.

Die zeit der Communion/ sol sein/ gleich nach dem der Priester selbs das Sacrament empfangen hat/ on verenderung anderer Breuchen odder Ceremonien inn der masse (bis man mit ander ordnung versehen werde) Sondern wie der Priester gewontlich bis hieher gethan hat mit dem Sacrament des Leibs/ zu bereiten/ segnen unnd consecriern so viel dem Volck dienen will. Also sol es noch bleiben nach derselbigen weise und form/ ausgenommen das er segnen unnd consecriern sol den grössesten Kelch/ oder ein schön und geschickt Trinckgeschir/ oder mehr denn ein voll Weins/ mit etwas wassers darzu gethan. Und an dem tag sol er selb nicht alles austrincken/ sondern einen trunck allein nemen/ unnd das uberig auff dem Altar lassen stehn zugedeckt/ und also sich wenden zu denen die geschickt seind der Communion zu geniessen/ und in volgender weise sol er sie vermanen/ und sagen.

Ihr geliebten im HERRN/ dieweil ihr komend zu dieser heiligen Communion/ so müssen jhr bedencken/ was der heilig Paulus an die Corinther schreibt/ wie er alle Menschen vermanet/ sich selbs zu prüfen unnd erinneren eh sie sich vermessen von diesem Brod zu essen/ und von diesem Trinckgeschir zu trincken. Denn wie die wolthat gros ist so wir mit waren rewigen hertzen und lebendigen glauben dis heilig Sacrament entpfangen/ denn also essend wir Geistlich das Fleisch Christi/ und trincken sein Blut/ jha wir bleiben inn Christo/ unnd Christus inn uns/ wir sind eins worden mit Christo/ unnd Christus mit uns/ Also ist die gefahrligkeit gros/ so wir solchs unwirdiglich entpfangen. Denn mit der weise werden wir schuldig an dem Leib unnd Blut Christi unsers Heilandes/ jha wir essend unnd trinckend unser eigne verdamnus/ darumb das wir nicht underscheiden den Leib des HERREN/ Wir zünden den zorn Gottes an uber uns/ wir reitzen ihn/ uns zu plagen mit vielerley siechtagen und tödtlichen kranckheiten.

Darumb lieben Brüder/ richtend euch selber auff das jhr von dem HERRN nicht gerichtet werden/ last ewer gemüt sein ohn begirden zu sundigen/ Habt ware rew unnd leid von wegen ewer Sünden die vergangenn sind/ Habt einen ernsthafften unnd lebendigen glauben inn Christum unsern Heilandt/ Seid vollkomen inn der liebe gegen jederman/ also werden jhr geschickt sein dieser heiligen Geheimnussen zu geniessen. Vor allen dingen aber müssen jhr gantz undertheniglich und hertzlich dancksagen/ Gott dem Vater/ dem Son/ unnd dem heiligen Geist/ von wegen der erlösung der welt/ durch den todt unnd leiden unsers Heilands Christi/ der warer Gott und Mensch ist/ und sich selbs ernidriget hat/ bis zum tod am Creutz fur uns armen Sündern/ und ist im finsternis und schatten des todes gelegen/ auff das er uns zu Kindern macht/ und zum ewigen leben erhöhet. Und auff das wir allwegen eingedenck sein sollend der uberschwencklichen lieb unsers einigen Heilands und Meisters Jhesu Christi der uns solchs gethan hat/ Und das wir auch nicht vergessen sollen der unzelichen wolthaten/ die er uns durch sein Blutvergiessung erworben hat/ Darumb (zum underpfand seiner lieb/ unnd zu ewiger gedechtnis derselbigen) hat er uns inn diesen heiligen Geheimnussen/ sein eignen heiligen Leib unnd thewres Blut gelassen/ dadurch wir geistlich gespeiset/ und endlich ergetzt und getröstet werden sollen. Dem nun mit dem Vater unnd dem heiligen Geist/ lasse uns/ wie wir jha schuldig sind/ ewig dancksagen/ uns selber auch seinem heiligen willen/ unnd gefallen underwerffen/ unnd uns befleissigen/ ihm inn warer heiligkeit und gerechtigkeit/ alle tage unsers lebens zu dienen/ Amen.

Hie sol der Priester sagen/ denen/ die bereidt seind das Sacrament zu entpfangen.

Ist jemand hie ein offentlicher Gottslesterer/ Ehebrecher/ inn neid unnd hass/ odder andern schandlichen lastern/ unnd tregt des nicht ware rew und leid/ ist auch nicht ernstlich gesinnet solche laster und schand zu lassen/ Oder so er nicht vertrawet das er dem Allmechtigen Gott versünet sey/ odder ist nicht inn der liebe gegen alle Welt/ Derselbig beweine seine sunde noch ein weil/ und kome nicht zu diesem heiligen Tisch/ auff das nach empfahung dieses allerheiligsten Brods/ der Teuffel nicht fare inn jhn/ wie inn Judas/ alle ungerechtigkeit inn jhm zu erfüllen/ und inn die verderbnus beide leib und seel zubringen.

Da sol der Priester ein kleine weil still halten/ zu sehen ob sich jemand eussern wil. Und so er solchs erfert/ sol er mit jhm reden inn das verborgen/ zu gelegner zeit/ unnd versuchen ob er jhn mit guter vermanung zur besserung bringen. Und nach dem der Priester ein wenig still gehalten hat/ sol er also sagen.

Ir die jhr inn der warheit mit ernst/ rew und leid tragen/ uber ewre sunde und missethaten/ gegen dem Almechtigen Gott begangen/ und die jhr inn der liebe seind gegen ewren Nachbawren/ habend auch einen fursatz/ ein new leben zu füren/ den geboten Gottes hertzlich zu volgen/ und hinfort inn seinen heiligen wegen wandeln. Machet euch herzu/ und empfahet dis heilig Sacrament zu ewrem trost. Bekennet ewre sunde undertheniglich dem Allmechtigen Gott/ und seiner heiligen Gemeind hie inn seinem namen versamlet/ und kniet demütiglich auff ewren knien.

Da sol eine gemeine Beicht gemacht werden/ im namen aller deren/ die sich furgenommen haben die heilige Communion zu empfahen/ entweders durch deren odder der dienern einen/ oder durch den Priester selbs/ Und sollen alle dempütiglich auff jhre knie fallen.

Allmechtiger Gott! ein Vater unsers HERRN Jhesu Christi/ ein Schöpffer aller dingen/ ein Richter aller Menschen/ Wir bekennen unnd beweinen unsere manigfaltige sunden und bossheiten/ die wir fur und fur wider deine Göttliche Maiestat auffs aller schwerest begangen haben/ inn gedancken/ worten und wercken/ dadurch wir denn haben deinen zorn unnd ungnade widder uns selber billich angereitzt. Es rewet uns mit ernst/ ja es ist uns von hertzen leid/ das wir also missgehandelt haben. Die gedechtnis unserer sunden ist uns beschwerlich/ jhr last ist untreglichen. Erbarme dich unser/ erbarme dich unser/ aller gnedigster Vater/ umb deines Sons unsers HERREN Jhesu Christi willen. Verzeihe uns alles das vergangen ist/ und verleihe/ das wir hinfurt dir allwegen dienen und wolgefallen mögen inn einem newen leben/ zur ehren unnd herrligkeit deines Namens/ durch Jhesum Christum unsern HERRN.

Da sol der Priester auffstehen/ sich zum Volck wenden/ und also sagen.

Unser lieber HERR/ der seiner Kirchen den gewalt gelassen hat/ die busfertigen jhrer Sünden zu entledigen/ und zu der gnad des Himlischen Vaters die widder zu bringen/ die da warlich inn Christum glauben/ Erbarme sich ewer/ verzeihe unnd erlöse euch von allen sunden/ stercke und krefftige euch inn aller Gottseligkeit/ und bringe euch inn das ewige leben.

Da soll der Priester auffstehen/ sich zum Volck wenden/ unnd also sagen/ Höret wie tröstliche wort redet Christus unser Heilandt/ allen denen/ die sich warhafftiglich zu jhm bekeren.

Kompt her zu mir/ alle die jhr mühselig unnd beladen seid/ unnd ich wil euch erquicken. Also hat Gott die Welt geliebet/ das er seinen eingebornen Son gab/ auff das alle die an jhn gleuben/ nicht verloren werden/ Sondern das ewig leben haben.

Höret auch was S. Paulus sagt.

Das ist jhe gewislich war/ unnd ein thewr werdes Wort/ das Christus Jhesus kommen ist inn die Welt/ die Sünder selig zu machen.

Hörend auch was S. Johannes sagt.

Ob jemandt sundiget/ so haben wir einen Fursprecher bey Gott/ Jhesum Christum den gerechten/ und derselbig ist die versünung fur unser Sünd.

Da sol der Priester auff seinen knien/ im namen aller deren/ die die heiligen Communion empfangen werden/ diese nachfolgende gebet ausreden.

O barmhertziger HERR/ wir vermessen uns nicht zu diesem deinem Tisch zukomen/ aus vertrawen auff unser eigner gerechtigkeit/ sondern inn deinen manigfaltigen und grossen barmhertzigkeiten/ Wir sind nicht wirdig die Brosamlein under deinem Tisch samlen/ Du aber HERR bist derselbig/ des eigenschafft ist allwegen sich zu erbarmen. Verleihe uns darumb O gnediger HERR das Fleisch deines geliebten Sons Jhesu Christi also zu essen/ unnd sein Blut inn diesen heiligen Geheimnussen also zu trincken/ das wir fur und fur inn ihm bleiben/ und inn uns/ auff das unser sundlicher leib durch seinen Leib gereinig/ unnd unser seelen durch sein theurest Blut gewasschen werde/ Amen.

Da sol der Priester ( dieweil das Volck noch demütiglich auff jhren knien sitzt ) die Communion darreichen/ Erstlich den Dienern/ so etliche da zugegen sind/ auff das sie gefördert werden andern zu helffen/ Darnach sol ers den andern austheilen. Und inn dem er das Sacrament des leibs Christi darreichet/ sol er einen jeden mit diesen worten ansprechen.

Der Leib unsers HERREN Jhesu Christi/ der fur dich hingegeben was/ erhalte deinen leib inn das ewig leben.

Der Priester auch/ so er das Sacrament des Bluts darreichet/ unnd einem jeden nur ein mal und nicht öffter zu trincken gibt/ sol also sagen.

Das Blut unsers HERREN Jhesu Christi/ das fur dich vergossen ist worden/ erhalte deine Seele inn das ewig leben.

Ist aber ein Diacon oder ander Priester verhanden/ so sol er mit dem Kelch volgen/ Und wie der Priester das Brod austheilet/ also soll er inn der vorigen weise (die sach desto bas auszufüren ) den Wein auch darreichen.

Darnach sol sich der Priester zum Volck wenden/ und sie hingehen lassen mit diesem Segen.

Der friede Gottes/ welcher allen synnen uberschwebet/ erhalte ewre hertzen unnd gemüte inn der erkendtnus unnd liebe Gottes/ und seines Sons Jhesu Christi unsers HERRN.

Dem soll das Volck antworten.

A M E N

Das consecriert Brod sol sein/ wie bisher gewonlich ist worden/ unnd ein jeglichs under den gedachten Brodten/ sol inn zwey stück zum wenigsten getheilet werden/ odder mehr/ nach bescheidenheit des Dieners/ unnd also dargereicht. Man sol auch nicht meinen/ das weniger empfangen wirdt inn einem stück/ denn inn dem gantzen Brodt/ sonder inn jhrer jeglich der gantze Leib unsers Heilands Jhesu Christi.

Begibt es sich also/ das der gesegnet und consecriert Wein/ nicht gnugsam ist denen die die Communion empfangen/ so mag der Priester/ nach dem das erst Trinckgeschir oder Kelch lehr wird/ zum Altar widerumb gehn/ und mit Reverentz und andacht ein ander Trinkgeschir/ und also das dritte unnd mehr desgleichen bereiten und consecriern/ und an diesen worten anfahen/ Simili modo postquam coenatum est, unnd mit den worten enden/ qui pro vobis et pro multis effunditur in remissionem peccatorum. Und das on alle levation oder auffhebung.

Ende.

Aus dem Original abgeschrieben